Jump to content
Annons

Det här stämmer väl inte om komprimering?

Modern Rockstar

Recommended Posts

Stötte på detta här på internet: " by setting a slow release time on the snare drum compressor, the low-level information on the snare drum, after the hit, will be amplified, in turn creating a longer snare tail, making the snare hit be perceived as a longer event."

B

Detta gör mig förvirrad, om man vill ha en virvel som ringer ut längre så vill man väl inte ha en lång release-tid som komprimerar "svansen" av virveln - eller har jag missat något?

I mina öron gör jag detta om jag vill att en virvel ska ringa ut längre: Komprimera transienterna (snabb attack) & låta svansen vara (snabb release) - sedan make-up gain och ta-da! Samma virvel med en längre svans!

Behöver bara ha en bekräftelse för att veta att jag inte är helt ute och cyklar!? 😳

Redigerat av Modern Rockstar
Dela på andra sajter

Annons

Nej ni har tänkt fel båda två.

Man vill gärna bibehålla transienten i virveln så jag skulle rekommendera mellan snabb attack. Sen vill ni ha längre sustain i virveln skall ni ha lång release tid för då håller ju kompressorn kvar sin kompression längre.

Du hade rätt - lekte lite med virvel-fanskapet och visst var det så. Den komprimerade svansen blir längre vid komprimering, dock så blir den mycket lägre i volym en svansen före komprimeringen. Hur löser jag detta? För när man har mellan-snabb attack så peakar den vid samma volym vid komprimering som innan och jag vill inte ha den högre. Redigering på frågan som stod här innan - Ny fråga: Vill man offra volym på svansen för att få den längre? Tydligare transienter med andra ord. Själv tycker jag det är rätt gott med en svans som levererar hög volym!

Redigerat av Modern Rockstar
Dela på andra sajter

Har du inte en ratt som heter "make up gain" på din konpressor?

Jo men då blir hela signalen högre eftersom transienterna kommer igenom innan komprimeringen. Men det var en dum fråga där svaret självklart är att man får komprimera bort transienterna lite (smaksak).

Vad jag fortfarande inte förstår är varför svansen blir längre när den komprimeras? När nånting komprimeras så blir det ju bara lägre i volym, vad är det då som gör svansen längre?

Dela på andra sajter

Vad jag fortfarande inte förstår är varför svansen blir längre när den komprimeras? När nånting komprimeras så blir det ju bara lägre i volym, vad är det då som gör svansen längre?

Du pressar ju upp det lägre ljudet, så att signalen blir jämnare efter att kompressorn börjat ta. Använder man sen make-up gain så signalen blir lika hög som innan kompressorn så kommer svansen höras högre.

Dela på andra sajter

Du pressar ju upp det lägre ljudet, så att signalen blir jämnare efter att kompressorn börjat ta. Använder man sen make-up gain så signalen blir lika hög som innan kompressorn så kommer svansen höras högre.

Du menar: Du pressar ju ner svansen, så att ....?

Dela på andra sajter

Man kan lika gärna använda snabb attack och sedan anpassa releasen efter svansens efterklangstid, så att man upplever den jämn och lång. Men du får ju en krossad transient på köpet.

Målet är att hitta rätt releasetid för ljudet man processerar, så att releasen släpper i något långsammare takt än vad ljudets naturliga svans avklingar. Då får du en jämn men lång svans.

Varför behöver man ha medium attack? crillemannen. Ditt exempel ger ju visserligen en längre svans, men som redan sagts blir början på svansen lägre medan slutet på svansen förblir i samma volym. Även transienten förblir delvis i samma volym vilket gör att man inte kan vrida upp för att höra svansen, utan att transienten blir för hög.

Hmm.. kompression är en rätt jobbig aspekt av mixning. Jag tycker själv det är svårt att använda på ett kreativt sätt för att få till olika resultat. Det blir nästan alltid i något av följande syften:

- reducera peakar men behålla efterklang opåverkad (snabb attack, snabb release, högre ration, låg GR)

- skapa mer punch eller attack (längre attack, release efter förutsättningar, tycke och smak)

- jämna ut volymskillnader (låg ratio, låg treshould, lång release, lång attack)

- skapa pump och karaktär (högre ratio och kort release, mycket GR)

- etc..

Men jag tycks aldrig lära mig hur man skapar den där härliga kompressionen man hör på många bra produktioner. Där kompressorn liksom tar tag i och tyglar ljudet, samtidigt som den för fram detaljer och förhöjer emotionen. Allt utan att för den sakens skull låta stel, pumpig (på fel sätt) eller odynamisk. HJÄLP!

Redigerat av desvaenger
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Men jag tycks aldrig lära mig hur man skapar den där härliga kompressionen man hör på många bra produktioner. Där kompressorn liksom tar tag i och tyglar ljudet, samtidigt som den för fram detaljer och förhöjer emotionen. Allt utan att för den sakens skull låta stel, pumpig (på fel sätt) eller odynamisk. HJÄLP!

Ja vem har sagt att det är lätt använda en kompressor. Jo lätt är det men att få till det dära, ja det är det som skiljer proffsen från oss amatörer.

Dela på andra sajter

Alltså bara att förstå hur en kompressor fungerar är ju inte självklart som OP visar. Har man väl förstått det då kan man börja resonera och bestämma hur man man vill att kompressorn skall behandla sitt material.

Jag resonerar så angående virveln för att vill jag behålla snäppet i virveln (transienten) men ändå få lite mer punch och sustain. Då vill jag ju låta transienten gå igenom bitvis, inte förstöra den totalt genom super snabb attack.

Tar vi överhänget resonerar jag tvärt om. I metal å rock där jag triggar mycket vill jag istället förstöra transienten i överhänget för att den inte skall påverka trigg-ljudet speciellt mycket.

Man får göra precis så som man vill, men har man som sagt förstått sig på hur en kompressor fungerar kan man ju motivera varför man just gör som man gör. Och inte bara använder en inställning för man läst att det är så man "skall" göra.

Dela på andra sajter

Det är ju det som är det jobbiga. Jag tycker mig ha förstått kompressorer och dess funktioner väldigt bra, rent logiskt. Jag vet vad de gör. Men det är långt ifrån samma sak som att ha kunskapen att använda detta verktyg på ett musikaliskt sätt. Det är ju inte industriell bearbetning vi talar om utan känslor och uttryck som ska manglas genom en vetenskaplig burk på bästa sätt!

Kanske är det plugins jag i själva verket är trött på. Tycker mig nästan aldrig hitta några inställningar som ger inspiration. Det är platt och tråkigt nästan jämt.

Dela på andra sajter

Kanske är det plugins jag i själva verket är trött på. Tycker mig nästan aldrig hitta några inställningar som ger inspiration. Det är platt och tråkigt nästan jämt.

Bara att öva på 🙂 Jag har ju en del hårdvara och dyr Ad/da och jag skulle säga att hårdvaran kanske är cirka 3-5% bättre. Inga stora skillnader. Det sitter mer i händer å öron hos den som mixar 🙂

Dela på andra sajter

nu blir det lite förvirrat tycker jag

principiellt gäller att det som komprimeras kommer att tryckas ned och därefter kommer det som låter efter release-tid att förhållandevis lyftas fram - förhållandevis

att prata om längre sustain på en virvel och att lyfta fram transient tycker jag blir lite missvisande

allt som oftast är transienten mycket kraftigare än tonen - och det är ofta det förhållandet man vill förändra

så en hyfsat snabb attack och en snabb release kommer dra ner transienten och förhållandevis lyfta fram tonen/klangen i trumman

transienten kommer inte dödas eller försvinna om man inte använder väldigt extrema värden på tröskel och ratio

Dela på andra sajter

Sen vill ni ha längre sustain i virveln skall ni ha lång release tid för då håller ju kompressorn kvar sin kompression längre.

Det är tvärtom på en normal kompressor.

Med en kort releasetid återgår kompressionen snabbare till normalnivå vid svaga signaler vilket ger längre "sustain" om signalen är het in.

Dela på andra sajter

ett tips är att tex med en hårdvaruburk sitta och ratta gärna på två rattar samtidigt och bara lyssna på vad som händer utan att titta på vad man gör

när man hittat nåt man tycker låter bra eller intressant kan man däremot kika på värden och hur mycket burken jobbar och analysera vad man gjort för inställningar och varför det kan tänkas bli som det blir

kan vara rätt nyttigt att ta med sig

Dela på andra sajter

OBS. Om ni sitter med t.ex. 1176LN, även UADs, så kortas tiderna när man vrider medurs (dvs 1 är lång tid och 7 är kort tid). Dvs lite bakvänt (tycker jag). Allt för att det ska vara lite extra missförstånd och krångligt. 🙂 Kanske är så med fler gamla burkar.

Dela på andra sajter

ett tips är att tex med en hårdvaruburk sitta och ratta gärna på två rattar samtidigt och bara lyssna på vad som händer utan att titta på vad man gör

när man hittat nåt man tycker låter bra eller intressant kan man däremot kika på värden och hur mycket burken jobbar och analysera vad man gjort för inställningar och varför det kan tänkas bli som det blir

kan vara rätt nyttigt att ta med sig

Ja. Det är skillnad att kunna vrida på rattar och bara lyssna. Datormixande blir bara en massa stirrande på en skärm och en massa siffror för det mesta. Långsamt och oinspirerande. Ett säkert kort när man skruvar i datorn är ju att stänga ögonen och lyssna istället. Jag tycker bara att det blir jobbigt då man inte får någon feedback, på det vis man får från fysiska rattar.

Jag har tyvärr ingen hårdvarukompressor att ratta på, även om jag såklart skruvat mycket hårdvarukompressor. Tycker mig i alla fall känna att det är lättare att få fram ett sound eller en känsla när man rattar med fingrarna. Jag sneglar på Softubes kommande virtuella mixkonsoll, Console 1. Där har man ett optimerat paket med chanelstrips som styrs med riktiga knappar, men där allt sker i mjukvaruvärlden.

http://www.softube.com/index.php?id=console1

Dela på andra sajter

Där har man ett optimerat paket med chanelstrips som styrs med riktiga knappar, men där allt sker i mjukvaruvärlden.

japp den taktila direkta återkopplingen är underskattad idag - men välbehövd

och jag tror det kommer mer av denna varan vad det lider

Redigerat av Demonproducenten
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

japp den taktila direkta återkopplingen är underskattad idag - men välbehövd

och jag tror det kommer mer av denna varan vad det lider

Jäpp. Ser fram emot det. Är det ett bra pris på den här från softtube kommer jag slå till. Mixa med öronen och inte ögonen är en ren lögn som upprepas till leda till alla med hemstudios och mixar med musen. Det går för fan inte.

Dela på andra sajter

Mixa med öronen och inte ögonen är en ren lögn som upprepas till leda till alla med hemstudios och mixar med musen. Det går för fan inte.

menar du inte tvärtom nu? 😎

din älskade kemper tycker jag förresten är ett exempel till på det här med emulering som får ett interface med fysiska knappar och direkt ljud som återkopplar till användaren

till skillnad från emuleringar som görs inne i datorn i efterhand

Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Man kan ju komprimera åt bägge hållen. Syftet med kompressorn är ju bara att jämna ut ljudstyrkan för att få en bra balans i attack och klang.

Antingen så komprimerar man ner attacken (låg tröskel och snabb attack med ett längre släppvärde) så att man får ner attacken för att få fram svansen utan att det blir för stora skillnader i ljudstyrkan. Kompressorn funkar då som en limiter för att ta bort lite SPL i själva anslaget.

Man kan också låta kompressorn jobba lite tvärtom här. Låta attacken vara som den är för att sedan komprimera fram svansen (hög tröskel med slö attack och längre svans) så att man får en jämnare ljudstyrka på både attack och klang i virveln.

Fördelen med det första alternativet är ju att man minskar risken för att det blir en ful dist i anslaget när man spelar in virveln. Så det funkar bra med denna teknik om man t ex jobbar med en trummis som spelar hårt på virveln.

Fördelen med det andra alternativet är ju att man bibehåller mera av det naturliga ljudet i anslaget på virveln. Vilket ju är bra om man tex jobbar med en trummis som spelar dynamiskt i sitt anslag.

Sedan så kan man ju använda bägge teknikerna samtidig, eller mixa ett komprimerat virvel ljud med ett rent för att få en bra balans och lite mera tryck i hela virvelljudet med.

Men vilken teknik man än använder så ska man vara på sin vakt så att det inte blir någon konstig volymökning eller ett märkligt pump i virveln. Om man nu inte vill ha en sådan effekt iofs.

Ett litet sidospår här; Man kan också lägga en EQ innan kompressorn för att komprimera fram det register man gillar i virveln. Eller för att använda limiter effekten för att komprimera bort de register man inte gillar. Kan vara en lite knepig teknik men har man leklust så är det roligt att experimentera såhär.

(bör kanske tillägga att jag inte är så van vid att spela in trummor egentligen, men dessa exempel funkar ju på alla instrument där man vill, eller måste, använda en kompressor/limiter)

Redigerat av k9
Dela på andra sajter

Låta attacken vara som den är för att sedan komprimera fram svansen (hög tröskel med slö attack och längre svans) så att man får en jämnare ljudstyrka på både attack och klang i virveln.

Du lyfter väl fram transienten med denna setting? Eftersom du lägger till Mkup gain blir inte transienten som den var i slutändan i förhållande till svansen.

Redigerat av laban1
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Du lyfter väl fram transienten med denna setting? Eftersom du lägger till Mkup gain blir inte transienten som den var i slutändan i förhållande till svansen.

öhmnm Gör man? Nu blev jag osäker, haha.

Den höga tröskeln gör ju att att anslaget inte påverkas lika mycket men att kompressorn lyfter fram svansen när den jobbar hårdare mot slutet av efterklangen? Eller?

Dela på andra sajter

Antingen så komprimerar man ner attacken (låg tröskel och snabb attack med ett längre släppvärde) så att man får ner attacken för att få fram svansen utan att det blir för stora skillnader i ljudstyrkan. Kompressorn funkar då som en limiter för att ta bort lite SPL i själva anslaget.

huruvida kompressorn fungerar som en limiter eller inte avgörs av ratio-värdet

har du det du kallar "längre släppvärde" trycker du också ner svansen

har du dessutom en låg tröskel blir det givetvis stor skillnad i totala ljudstyrkan om än kanske inte mellan olika hårda tillslag

Man kan också låta kompressorn jobba lite tvärtom här. Låta attacken vara som den är för att sedan komprimera fram svansen (hög tröskel med slö attack och längre svans) så att man får en jämnare ljudstyrka på både attack och klang i virveln.

hög tröskel med slö attack kommer man troligen missa transienten och lämna resten okomprimerat

man kan inte ställa in svansvärdet

återgå

Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Haha! Är nog för trött nu.

Tröskeln bestämmer på vilken högsta nivå som ljudet ska komprimeras.

Attacken hur snabbt kompressorn reagerar när ljudet överstiger tröskeln.

Och med gainen så bestämmer man ju hur mycket förstärkning man vill ha när kompressorn väl börjat jobba.

Så vid anslaget så aktiveras kompressorn, men den jobbar inte på en gång, men kommer igång när efterklangen börjat ljuda med denna setting, eller?

Sedan så trimmar man ljudet med ratio för att ställa kompressions grad av ljudet för att hitta balansen.

Men ja för att det ska bli en limitereffekt så måste man ha en hög kompressions grad med. Ett ratio på mimst 10 burkar behövas för en limiter.

Redigerat av k9
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.