Jump to content
Annons

Spela in bra gitarr ljud - Tips önskas


Superfly2

Recommended Posts

Hej.

Vi har i repan spelat in med Cubase 5 och mina 2st. Presonus FirestudioProject , demo för par låtar.

Gittaren spelades in via en Boss-någonting efektpedal på Line In, trummorna närmickades, bas spelades in sen med DI-box och line-in, och slutligen keyboard raka spåret in i Cubase.

Inget midi eller trummaskiner osv, och allt ligger på egna spår.

Inga rena "rythm" gittarer eller riff, utan mestadels "solo" då vi spelar någon slags jazz/rock/funk/fusion instrumental, helst med "modernt ljud",

Gittaren låter BRA, är BRA spelad ( lite dist, lite eko och reverbiställt redan i bossefektpedalen ( sådan stor med 1000 knappar och rattar).

Men summa summarium, när man lyssnar på allt tillsamans, så är det ..... hmmm... hur säga... torr?

Steril? ( det är inte brist på reverb)

Känns lite att gittaren bör "klistras loss" från resten, få liv och rum i den... Svårt förklara... 😳

Kanske skulle man tänkt till lite bätre, och mickat upp stärkaren istället för att köra line in.?

Kan jag nu i efterhand spela upp bara gitaren från Cubase, och spela in den samtidigt med rumsmick på ett nytt spår ? Och blenda in det ? Skulle jag då nu iefterhand kunna skapa "rumskänslan" på så vis?

Finns det bra FX pluggins - typ "rör" någonting, som gör att gittaren "lyfter"? Kanske skulle det göra susen?

Jag har i Cubase inbyggda " Amp:s " men tycker inte det gör riktigt det jag vill. Snarare förändrar ljudet helt.

Är svaret EQ?

Jag ska försöka sen se till att gittarens frekvenser inte krockar med basen och keyboarden ( finns en FX som kan analysera enskilda instruments efekter), men det känns inte riktigt att det är det?

Jag har bara lagt på en pre-set EQ som finns i Cubase på gittaren.

Någon som kan förklara för en trummis hur man ska få liv i gittaren?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Beror helt på. Spela in en clean signal i så fall utan reverb & massa annat skit. Mickar du upp en stärkare så mickar du upp en stärkare. Använder du en ampsim så fråga gitarristen vad han gillar för sound. EQ är en del. Dubbning av gitarrbiten är en annan, beroende på stil. Användandet av delay och panorering en tredje. Själv använder jag sällan reverb på gitarr, snarare valda delar av ett delay på utvalda bitar. Men det beror ju återigen på vad man är ute efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägg gärna upp ljudexempel här. Då brukar tipsen bli lättare att ge. Vill du inte lägga ut allt så lägg ut en snutt bara.

Jag brukar använda reverb på gitarr, men inte för att ge det en lång svans eller nåt. Utan samma som för torrt inspelad sång: väldigt väldigt lite reverb, så det torra spåret lossnar ifrån att låta 'fastklistrad platt väggen'. På det sättet kan man skapa lite dimensioner i djup osv. Kräver att man har ett bra reverb med, ett bra program liksom.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Lägg gärna upp ljudexempel här. Då brukar tipsen bli lättare att ge. Vill du inte lägga ut allt så lägg ut en snutt bara.

Jag brukar använda reverb på gitarr, men inte för att ge det en lång svans eller nåt. Utan samma som för torrt inspelad sång: väldigt väldigt lite reverb, så det torra spåret lossnar ifrån att låta 'fastklistrad platt väggen'. På det sättet kan man skapa lite dimensioner i djup osv. Kräver att man har ett bra reverb med, ett bra program liksom.

Jag ska lägga upp en snutt. Idag spelade vi in basen på nytt, den hade lite fel. Ska "grovmixa" det först, i allfall så volymerna är drägliga, så kommer litet exempel.

Ska även testa lägga på lite reverb. Det jag har att tilgå är det som finns orginal i Cubase 5 som vi använder oss av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tre klipp:

Strunt i keyboards- de ska ändå tas om - det som hörs är ju från keyboard är ändå bara "slaskspår", dessa volymer är helt fel, otakt m.m..

Trummor , bas och gitarr tänkte vi inte ta om utan försöka mixa.

Vad reagerar ni spontant över - för mycket, för lite, klippa bort, lägga till, komprimera, minska komprimering på i avseende bas, gitarr och trummor?

[media]https://soundcloud.com/ennis-maltez-svanstr-m/sets/test-beat-the-flour[/media]

https://soundcloud.com/ennis-maltez-svanstr-m/virtualman-test-1-1

https://soundcloud.com/ennis-maltez-svanstr-m/test-2

Strunt i keyboards- de ska ändå tas om - det som hörs är ju ändå bara från "slaskspåret".

Trummor , bas och gittar tänkte vi inte ta om utan försöka mixa

Redigerat av Superfly
Link to comment
Dela på andra sajter

@Superfly och Superfly2: är ni en och samma person med olika användarnamn? Och om så är fallet; varför? 🙂

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

@Superfly och Superfly2: är ni en och samma person med olika användarnamn? Och om så är fallet; varför? 🙂

Vänligen,

CHAE

Ja, samma snubbe 😎 ,

Supefly = Superfly 2.

I min förra dator hade jag sparat lösen. Datorn blev hackad ( mail), sen skulle jag formatera hårddisken, windows installation kraschade så jag installerade Linux och.... kom aldrig in mera.

Hände säkert flera missöden jag nu inte mins.

Så jag uppgraderade mig till Superfly v2.0 😛

Redigerat av Superfly
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja. det penadlar lite uppenbart?!?!?!

Nu är jag uppgraderad igen 😳

Kanske är det inte detta det beror på? Jag slarvade ju bort min inlogg för ett tag sedan.

Kan det blir så om jag loggar in på annan dator, medan jag är inloggad på en annan samtidigt?

Redigerat av Superfly2
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja. det penadlar lite uppenbart?!?!?!

Nu är jag uppgraderad igen 😳

Kanske är det inte detta det beror på? Jag slarvade ju bort min inlogg för ett tag sedan.

Kan det blir så om jag loggar in på annan dator, medan jag är inloggad på en annan samtidigt?

Felanmäl omedelbart till admin, m'kay 😑

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder du 2 olika datorer? Padda? Mobil?

En stationär, 2 olika bärbara , ibland surfplatta och ibland telefon.

Har väll hänt även från jobbet ( på rasten) någon gång,

Märkte att skriver jag från ena dator blir jag verison 0.0 och från andra 2.0 🤪

Stör mig inget egentligen,

Redigerat av Superfly2
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är helt enkelt så att du har olika inloggningar på respektive dator, men datorn kommer ihåg inloggningen.

Du skapade version 1 på dator 1 och sedan har du loggat in med den informationen på de andra enheterna.

Du har förmodligen någon gång loggat ut från dator 1, glömt bort inloggningen och sedan skapat version 2 på dator 1.

När du sedan använder de andra enheterna, där du aldrig loggat ut, är du fortfarande version 1.

Om du kommer ihåg inloggningen för version 2, kan du ju logga ut från samtliga enheter och sedan logga in med version 2.

Rörigt? 😛

Edit: Stavning

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Inga åsikter om inspelningen?

Märker nu att wave filen på min dator låter helt annorlunda än Soundclud filen.

Den pajar rejält. Tänkte aldrig förut på den- men nu är det uppenbart..

Vad finns för alternativ som inte pajar ljudet lika mycket?

Link to comment
Dela på andra sajter

Inga åsikter om inspelningen?

för mycket bas i mixen

ibland för mycket gitarr och ibland för lite

konstigt reverb som jag inte alls gillar på trummorna - skulle gärna höra dom torrare

och använder du lite reverb för att skapa lite rum så lägg samma på alla instrument - ta nåt Room isf

pukorna låter bortkomna i trumsetet

börja med att få setet att låta bra rent akustiskt som instrument när du mixar - SEN effekter

kul musik!

Link to comment
Dela på andra sajter

för mycket bas i mixen

ibland för mycket gitarr och ibland för lite

konstigt reverb som jag inte alls gillar på trummorna - skulle gärna höra dom torrare

och använder du lite reverb för att skapa lite rum så lägg samma på alla instrument - ta nåt Room isf

pukorna låter bortkomna i trumsetet

börja med att få setet att låta bra rent akustiskt som instrument när du mixar - SEN effekter

kul musik!

Tackar.

Håller nog med dig egentligen på alla punkter.

Problemet jag har är att jag blir lite liksom "blind och döv" när jag suttit och lyssnat ett tag på det.

Har senaste gången gjort så att jag släppt allt, gått hem, och dagen därpå lyssnat igen på allt i hörlurar/datorn hemma, och sen skrivit ner på ett papper vad jag inte gillade och korrigerat det sen.

Därför är det bra när annan kan komma med åsikter.

Det är reverb på pukorna och det stämmer att de inte låter som en del av setet. Jag visste inte riktigt varför det lät så. Ska miska på det och försöka med room istället. Eller menade su ingen alls- utan bara room reverb på slutgruppen-" trummspår"?

Som det är nu har jag lite det EQ på pukorna (allra lägsta basen(40-50Hz) skuren ned till botten, sen lite boost på basen där pukans attack ligger, plant i mellanregistret, och slutligen en liten boost igen på höga frekvenserna.

Sen har jag en send reverb ( samma på alla pukor), och ut till "Trumgrupp" -> Stereo Out.

Minns dock ej vilken reverb jag har. I allafall är det en standard Cubase presets reverb .

Virvel har jag lite reverb på via send - samma som pukorna, och lite EQ. Skickas till "trummgrupp"

ÖH har jag bara EQ, där jag skurit alla låga och nästan hela mellanregistret med lite-lite boost på de allra högsta frekvenserna. Skickas också till "trummgrupp"

Gitarrens nivåer är knasiga, så sant . Ska försöka få den till jämnare nivåer.

En fråga ang detta - går man bara på örat - eller kan man ( klart man kan - men är det brukligt?) att man stirrar sig blint på VU-metrn på ett spår och försöker få de ligga på samma nivå hela vägen (utom möjligen solot)?

Basen trodde jag var ok volym/nivå dock? Men ska prova som du säger dra ner på den lite.

Den har jag valt EQ preset "presission bas" som är en bas preset i Cubase. Klipper det allra lägsta och de allra högsta frekvenserna , har jag för mig.

Sen har jag sidechainat basen och kicken så basen "duckar lite" när baskaggen slår. Hoppas att det inte hörs mera än att kicken får lite extra urtymme utrymme?!?

På "slutmixen" - Stereo Out har jag en en limiter, minns ej vilken - i allafall valde jag en Cubase "preset" där också.

Finns det föresten någon " tumregel " att ett instrument ska vara volymstarkast, andra mindre - eller ska man, generellt, sträva att ha samma nivå på allt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det föresten någon " tumregel " att ett instrument ska vara volymstarkast, andra mindre - eller ska man, generellt, sträva att ha samma nivå på allt ?

Du ska definitivt inte ha allt på samma nivå, det är det som kallas att mixa. Vissa ljud är gjorda att med flit ligga bakom och skapa djup. Annat ska alltid höras tydligt som t ex sång. Nivåer beror också en hel del på genre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ska definitivt inte ha allt på samma nivå, det är det som kallas att mixa. Vissa ljud är gjorda att med flit ligga bakom och skapa djup. Annat ska alltid höras tydligt som t ex sång. Nivåer beror också en hel del på genre.

Synd. Hade annars kommit billigt undan 😕 .

Jag förstodd nog det egentligen - men tänkte att det kanske fanns en "grundregel" man kunde lära sig .

Typ :

solo gitarr +2db kontra bas,

rythm gitarr +1db kontra bas,

trummor - 1db kontra bas

osv....

Jag förstår också att ett öra inte är linjärt och att samma volymer av olika frekvenser upfattas olika.

Plus förstås- det du säger- att visa parier ska vara framträdande, och visa liga mera i bakgrunden.

Som sagt- hoppades på en "tumm/grundregel"

Redigerat av Superfly2
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det föresten någon " tumregel " att ett instrument ska vara volymstarkast, andra mindre - eller ska man, generellt, sträva att ha samma nivå på allt ?

nope

som laban säger

du skulle kunna jobba så här

börja med trumsetet (eftersom det är den typen av musik som är instrumentalt intressant funkar det bra)

fundera på hur du vill att det ska låta

fundera på hur det låter rent akustiskt

lyssna på det inspelade trumsetet - skiljer det mycket från det du vill?

försök justera ditt inspelade material så det når dit du vill att det ska låta

bla: ska setet upplevas från trummisens perspektiv (nära och utpanorerat) eller från lyssnarperspektiv (mer samlat mot mitten och mer av OH / rum)?

börja gärna med bastrumma och virvel - lägg sen till OH

använd inga effekter och ingen eq än

försök balansera cymbaler och bastrumma/virvel

hur låter det?

fattas nåt i ljudbilden (tex pukorna)?

lägg till närmickarna för detta och försök hitta en balans volymmässigt mot resten av setet och samtidigt vänster/höger-förhållandet gentemot stereobilden i OH

nöjd so far?

då kan du börja skruva lite EQ - här skulle jag ge dig rådet att inte överdriva

låter nu trumsetet som du vill att det ska låta?

då kan du börja lägga till basen

jobba gärna med korta sessioner med pauser emellanåt för att vila öronen

jobba överlag inte med särskilt hög volym - även om du då och då kan dra på lite för att testa

arbeta inte med en massa pluggar på pluggar på masterkanalen

när du känner att du börjar få en bra balans mellan olika instrument kan du börja fundera på vilket utrymme du vill placera er i - stort eller litet

mängden reverb avgör sen hur djupt i ljudbilden du vill placera instrumentet

jag tycker er musik gör sig bäst med ganska sparsamt och naturligt reverb - en send från trumsetets buss bara till att börja med

testa och återkom gärna

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...