Jump to content
Annons

VST eller Pedaler


nightcrawlr (oregistrerad)

Recommended Posts

nightcrawlr (oregistrerad)

För inspelning av elgitarr. Vad tycker ni?

Köra alla effekter via VST-pluggar eller föredrar ni analoga pedaler?

Fördelen med att ha alla effekter i VST-format är ju såklart att det går att justera allting i efterhand om man inte är nöjd. Med analoga pedaler får man ju lov att spela om. Samtidigt är det ju fruktansvärt mycket roligare med pedaler 🙂

Skulle jag isåfall behöva nån slags pre-amp?

Jag mikar inte upp förstärkare, utan kör direkt inkopplat i ljudkortet (Presonus Audiobox 22VSL)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Eftersom att jag inte har möjlighet att mika upp stärkare i hemstudion så kör jag gitarr -> 2x pedalbord -> toppar och/eller combo upphookade till mina PGA-04:or -> Pro 40.

Vill jag skissa snabbt och inte plocka upp allting så använder jag mig av GuitarRig 5 ihop med Rig Kontrol-enheten 🙂

...och "ja" det är mycket roligare med pedaler ☺️😛

Vänligen,

CHAE

Edith: savtfel

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

nightcrawlr (oregistrerad)

Tack för svar! Läste igenom den gamla tråden också lite snabbt.

Men om jag skulle göra såhär:

Gitarr --> Distpedal --> (Fler pedaler jag kan tyckas behövas) --> Reverb --> AudioBox 22VSL --> DAW

Finns det något jag bör lägga till? Pre-amp? (Men ljudkortet har inbyggd sådan såvitt jag förstår) Är inte helt haj på detta 🙂

Har heller inte möjlighet att mika upp stärkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar! Läste igenom den gamla tråden också lite snabbt.

Men om jag skulle göra såhär:

Gitarr --> Distpedal --> (Fler pedaler jag kan tyckas behövas) --> Reverb --> AudioBox 22VSL --> DAW

Finns det något jag bör lägga till? Pre-amp? (Men ljudkortet har inbyggd sådan såvitt jag förstår) Är inte helt haj på detta 🙂

Har heller inte möjlighet att mika upp stärkare.

Ja preamp har du ju på ditt interface så det känns väl lite överflödigt. En gitarrtopp med emulerad utgång kanske vore något att överväga?

Bl a har Blackstar en serie gitarrtoppar med just tockendäringa emulerad utgång. Kalasalternativ om man inte har möjlighet till att rent fysiskt mika cab hemma 🙂

Blackstar finns bl a här

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

En engl e530 preamp kanske? Annars funkar även HT-Dual utmärkt. Båda låter klart bättre än ampsims. Sedan impulser för cabs eller så kanske en sådan här:http://www.two-notes.com/materiel/torpedo-cab/

Link to comment
Dela på andra sajter

nightcrawlr (oregistrerad)

Tack för alla svar! Har mycket att överväga nu 😛

Gällande impulser, det är ju det som gör att det ens låter bra med bara VST_pluggar. Jag visste inte att det fanns sådana "hårdvaror" också. En torpedo-cab känns ju då nästan som ett måste om jag byter till pedaler 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar! Läste igenom den gamla tråden också lite snabbt.

Men om jag skulle göra såhär:

Gitarr --> Distpedal --> (Fler pedaler jag kan tyckas behövas) --> Reverb --> AudioBox 22VSL --> DAW

Finns det något jag bör lägga till? Pre-amp? (Men ljudkortet har inbyggd sådan såvitt jag förstår) Är inte helt haj på detta 🙂

Har heller inte möjlighet att mika upp stärkare.

Varför inte köra Gitarr --> DAW --> Distpedal --> (Fler pedaler jag kan tyckas behövas) --> Reverb --> AudioBox 22VSL --> DAW

?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Varför inte köra Gitarr --> DAW --> Distpedal --> (Fler pedaler jag kan tyckas behövas) --> Reverb --> AudioBox 22VSL --> DAW

?

Öh va? Du menar väl Gitarr--pedla--DAW? Då kan man lika gärna enbart köra med ampsims enbart. Distpedaler låter bara skit. OD är det som gäller för bra dist. Reverb? På vad förutom solo? En bra vst reverb gör en pedalreverb onödig. Gör om gör rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die

Jag tog bara samma effektkedja som Ts och föreslog att hen spelar in gitarren utan effekter i sitt DAW för att sen studsa ut det till de pedaler/effekter hen känner för. Jag har inga värderingar om vad som låter bra eller ej. Läs om läs rätt.

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är du bara fånig Die. På vilket sätt är det irrelevant att tipsa om ett annat tankesätt när man spelar in?

Edith:

Jag har aldrig påstått att jag är smart förövrigt :rolleyes:

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jag ska tipsa bilmecken på måndag när jag lämnar jobbilen hur han kan gå tillväga. Kan inget om motorer. Det kan väl inte vara irrelevant?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska tipsa bilmecken på måndag när jag lämnar jobbilen hur han kan gå tillväga. Kan inget om motorer. Det kan väl inte vara irrelevant?

Men jag kan ju inspelning och daw, så jag fattar inte vart du vill komma?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...