Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej.

Funderar pÄ att köpa en bÀrbar Mac och kan inte bestÀmma mig för vilken. Jag har en imac i min hemmastudio med Logic installerat och skulle vilja kunna bli mer mobil.

TĂ€nker mig den fetaste airen (2.0 Ghz dual core, 256gb ssd, 8gb ram) eller macbook pro retina 15 tum.

Har sett pÄ youtube vilket kraftpaket retinan Àr men funderar pÄ om det Àr det jag behöver,

NÄgon som har erfarenhet av macbook air och logic? Hur mÄnga virtuella syntar kan ni köra samtidigt? Osv?

Det Àr processorn som Àr den svaga lÀnken hÀr. Ram och hÄrddisk rÀcker för mig.

Era erfarenheter uppskattas?

/Anders

Annons
Postat

Geekbench samlar data pÄ prestanda.

MacBook Pro 15" Retina, maxbestyckad: 13677

MacBook Air 13", maxbestyckad: 6834

Pro Àr alltsÄ dubbelt sÄ snabb som Air enligt Geekbench:s kriterium.

Sen bör du fundera pĂ„ flĂ€ktsituationen. Om du tĂ€nker pressa din dator sĂ„ kommer flĂ€ktarna gĂ„ och störa musikarbetet. Det gör att du vill ha viss marginal. Å andra sidan sĂ„ har MacBook Pro ett separat grafikkort som ocksĂ„ genererar vĂ€rme. Jag gissar hur som helst att Pro kommer lĂ„ta mindre Ă€n Air under samma arbetsbörda.

Sist men inte minst sÄ mÄste du bedöma portabiliteten. Ska du verkligen vara i rörelse med din utrustning sÄ Àr Air oerhört skönt. Jag Àlskar min Air. Om det mer rör sig om att ta med datorn lite dÄ och dÄ sÄ Àr extravitkten med Pro inte sÄ viktig. Jag kom fram till att jag gör musik hemma och köpte en maxbestyckad Mac mini till studion istÀllet.

Postat

Tack.

Det Àr som du skriver. Antagligen kommer jag mest skriva musik i studion dÀr min imac gör jobbet bra. Men jag reser en hel del i jobbet och skulle vilja kunna skapa pÄ hotellrum osv. Skulle tro att en macbook air fungerar bra för detta dÄ jag inte tÀnker göra slutmixandet mm i den.

FrÄgan Àr bara om den orkar och hur mycket den orkar.

Kommer jag behöva frysa spÄr mer Àn att kunna skapa sÄ fÄr jag vÀl gÄ upp ett steg.

Hur mycket kan man krama ur airen innan jag behöver börja frysa spÄr osv Àr frÄgan..

Har du eller nÄgon annan ett exempel frÄn verkligheten?

Postat

Kan inte sÀga annat Àn att jag tror att det kommer fungera kalas. Jag bytte nyligen ut min iMac frÄn 2008 och den klockar typ 3500 pÄ deras lista. Bytte den inte för att den gick pÄ knÀna utan för att kunna bli mobil.

• 4 veckor senare...
Postat

Slog till pÄ en retina i alla fall. KÀnns mer lÄngsiktigt med en maskin med dubbelt sÄ mycket kraft. Speciellt om logic x kommer med större krav pÄ hÄrdvaran. Tack för era kommentarer.

• Gilla 1
Postat

Speciellt om logic x kommer med större krav pÄ hÄrdvaran.

Om "Logic X" ens kommer... 😉 Vi kan bara hoppas!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du ska bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.