Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej.

Funderar på att köpa en bärbar Mac och kan inte bestämma mig för vilken. Jag har en imac i min hemmastudio med Logic installerat och skulle vilja kunna bli mer mobil.

Tänker mig den fetaste airen (2.0 Ghz dual core, 256gb ssd, 8gb ram) eller macbook pro retina 15 tum.

Har sett på youtube vilket kraftpaket retinan är men funderar på om det är det jag behöver,

Någon som har erfarenhet av macbook air och logic? Hur många virtuella syntar kan ni köra samtidigt? Osv?

Det är processorn som är den svaga länken här. Ram och hårddisk räcker för mig.

Era erfarenheter uppskattas?

/Anders

Annons
Postat

Geekbench samlar data på prestanda.

MacBook Pro 15" Retina, maxbestyckad: 13677

MacBook Air 13", maxbestyckad: 6834

Pro är alltså dubbelt så snabb som Air enligt Geekbench:s kriterium.

Sen bör du fundera på fläktsituationen. Om du tänker pressa din dator så kommer fläktarna gå och störa musikarbetet. Det gör att du vill ha viss marginal. Å andra sidan så har MacBook Pro ett separat grafikkort som också genererar värme. Jag gissar hur som helst att Pro kommer låta mindre än Air under samma arbetsbörda.

Sist men inte minst så måste du bedöma portabiliteten. Ska du verkligen vara i rörelse med din utrustning så är Air oerhört skönt. Jag älskar min Air. Om det mer rör sig om att ta med datorn lite då och då så är extravitkten med Pro inte så viktig. Jag kom fram till att jag gör musik hemma och köpte en maxbestyckad Mac mini till studion istället.

Postat

Tack.

Det är som du skriver. Antagligen kommer jag mest skriva musik i studion där min imac gör jobbet bra. Men jag reser en hel del i jobbet och skulle vilja kunna skapa på hotellrum osv. Skulle tro att en macbook air fungerar bra för detta då jag inte tänker göra slutmixandet mm i den.

Frågan är bara om den orkar och hur mycket den orkar.

Kommer jag behöva frysa spår mer än att kunna skapa så får jag väl gå upp ett steg.

Hur mycket kan man krama ur airen innan jag behöver börja frysa spår osv är frågan..

Har du eller någon annan ett exempel från verkligheten?

Postat

Kan inte säga annat än att jag tror att det kommer fungera kalas. Jag bytte nyligen ut min iMac från 2008 och den klockar typ 3500 på deras lista. Bytte den inte för att den gick på knäna utan för att kunna bli mobil.

• 4 veckor senare...
Postat

Slog till på en retina i alla fall. Känns mer långsiktigt med en maskin med dubbelt så mycket kraft. Speciellt om logic x kommer med större krav på hårdvaran. Tack för era kommentarer.

• Gilla 1

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.