Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hej! Jerry heter jag och är en andraårselev på musikmakarna. I somras fick jag en galen ide. Jag skulle skriva en bok om låtskrivare, kompositörer och producenters vardag, och musikbranschen. Jag ville själv lära mig om min bransch som jag önskar att vara en del av och därför kändes att skriva en bok om det. Den kommer handla både om hantverket, om text, melodi, produktion, mix m.m. Men även om "det där andra". Vad händer när låten är klar? Hur pitchar man sin låt? Vilka är aktörerna? Hur hänger de ihop?

Hur ser framtiden ut? Var finns pengarna?

Osv.osv.

Ett urval av mina intervjupersoner ( hittils 15 ).

Pelle Lidell ( universal )

Nutta Hultman ( Smff )

Elisabeth Widlund ( Vd musiksverige )

Peter Åström ( Musichelp )

Niclas Molinder ( låtskrivare, förläggare redfly )

m.m.

Det ska vara en bok skriven ur fågelperspektivet. Jag är ingen etablerad låtskrivare med ett antal listettor i bagaget. Jag tänker inte berätta; såhär gjorde jag. MEN. Kanske: såhär kan man göra?

Det ska vara en blandning av handbok, betraktelse och rapport. Och med egna reflektioner som en röd tråd.

Min fråga till studio forums läsare är:

Vem vill NI se intervjuade?

Och vad undrar NI över?

Berätta! Jag ska både försöka svara på frågor eller

ta reda på svaren. Jag ska försöka fixa intervjupersoner som känns relevanta.

MVH Jerry Sillah

Annons
oakleaf (oregistrerad)
Postat

Bra initiativ! Hoppas det skall ga vaegen.

Jag skulle vilja laesa mer specifikt om hur man tar sig foerbi det faktum att a&r, foerlag, management osv saellan tar i musik som inte aer skrivna av redan etablerade latskrivare.

Det klassiska svaret pa den fragan brukar vara att skriva tillsammans med en redan etablerad latskrivare. Det vore ju ballt...men vad finns det foer fler alternativ till att oeppna doerren till musikmaktens finrum och fa dom att aktivt lyssna pa talang aeven utanfoer den etablerade svaengen?

oakleaf (oregistrerad)
Postat

Ett bra tips som aer lika korrekt som det aer sjaelvklart. Har laest det aendloest manga ganger i boecker, forum och artiklar.

Foer att citera Max MArtin "man har gjort massor med latar som man kaenner WOW det haer blir en hit...sen haender ingenting."

Naer man vael har kunskapen att jobba fram bra musik handlar det om envishet, tillfaelligheter, tajming, och flyt. Dock lite laettare naer man aer etablerad med ett naetverk.

• 1 månad senare...
Postat

Det kan behövas en ny bok i ämnet. Den gamla "Musik som levebröd" har en del år på nacken. Men den var bra för sin tid....

frma (oregistrerad)
Postat

Jag skulle vilja läsa kapitel som inte bara handlar om att skriva pophits. Det finns flera sätt att försörja sig som låtskrivare, så som reklammusik, musik till datorspel, musik till tv och film. Bruksmusik på beställning kan man kanske kalla det.

Två låtskrivare jag skulle vilja läsa mer om är Niklas Frisk och Andreas Mattsson som både har gjort popmusik och en hel del tv-musik.

Postat

göra bra musik. skicka den till rätt adress. till slut lyssnar dom. processen är samma för alla. lika "orättvis".

Nja....inte om man känner rätt person/personer

Die Hard (oregistrerad)
Postat

göra bra musik. skicka den till rätt adress. till slut lyssnar dom. processen är samma för alla. lika "orättvis".

Du menar som alla duktiga och fantastiska låtskrivare som figurerar i schlagerfestivalen? :rolleyes:

Postat

Mitt tips, som inte på något sätt nödvändigtvis måste ses som bättre än något annat, är att man aldrig ska skriva för andra om hur andra gör för att skriva musik. Jag tycker det är mycket intressantare att läsa hur författaren själv har gjort för att skapa sin musik.

Om personerna i initialinlägget hade "receptet" kan man ju samtidigt ställa sig den rimliga frågan varför de inte är multimiljardärer idag ...

Postat

Bra initiativ! Har själv sökt skolan i år, återstår bara att se om man är bra nog för att komma in :-) Var på låtskrivarläger nyligen och Per Abrahamsson höll i det (Skrivit Bimbo, Lambretta med Max Martin t.ex.) Tyckte att han hade otroligt bra tips & idéer som han gärna delade med sig av. Hade varit intressant att läsa om. Någon från gamla "Cherion" gänget kanske? & som någon skrev ovan. Även reklam, film & tv-spels musik hade varit intressant att veta mer om.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.