Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena! Har en studio i uppbyggnad med en polare och brukar sitta där och producera och sådär ibland, trots att bygget inte är klart. Jag är väldigt dålig på allt som har med bygge att göra av denna typ, så därför så tänkte jag att jag kanske kan få lite hjälp av de mer kunniga.

Det är ett avlångt rum, där vi har datorn längst inne, där är även taket c.a. 40cm högre än i övriga rummet. Vi ska bygga en vägg där taket ändrar höjd också, så vi får som ett litet kontrollrum samt ett inspelningsrum.

Har dock noterat att det är ljudproblem i "kontrollrummet". När jag sitter framför datorn, i monitorernas sweetspot så ramlar sub-bas frekvenser bort. De hörs helt enkelt inte alls, känns inte heller för den delen. Som att de inte spelas, trots att jag ser att bas-konan i monitorerna vibrerar. På dessa frekvenser så kan jag ställa mig i ett hörn av lokalen och plötsligt så hörs den väldigt tydligt, nästan för mycket dessutom. Detta blev dock lite bättre sedan vi ställde in en soffa som står bakom "sweetspoten".

Så min fråga är då; Vad bör vi göra för att förhindra detta? Finns det något vi kan bygga/köpa för att förbättra detta? Det är för närvarande ingen form av akustikbehandling eller dylikt. Vill gärna komma undan billigt, då detta endast är för hobby bruk, så det behöver inte vara tip-top. Bara så inte frekvenser försvinner när man väl ska sitta och mixa/mastra sina alster.

Tack på förhand!

Annons
Postat

Bifoga en ritning på rummet med mått samt vilket material det är i väggar tak, golv så kommer våra akustikexperter att ge dig tips på vad som är fel och rätt! 🙂

Postat

Det fick bli en snabb ritning i Paint, då jag inte har något annat att göra ritningen i, haha.

GtIxQjV.png

Den stora rutan är ju då självklart "kontrollrummet". Nu är det ju inte exakta mått eller helt till skala heller, utan bara lite mer ungefär. Har aldrig mätt rummet eller sådär

Det är betong överallt, utom väggen bakom datorn samt längst till höger på ritningen, där sitter även en skiva gips. På golvet har vi även täckt allt med mattor, som är av typen tjock gummi (c.a. 4mm) samt något garn på ovansidan.

Tacksam för allt som kan tänkas hjälpa 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.