Jump to content
Annons

Vilken fil ger bäst kvalite ?


Gäst

Recommended Posts

Är mp3 sämre än Wav ? Vilket format är att föredra när man bränner ut sina låtar ? Kan man dela sin musik på nätet med Wav eller är det bara mp3 som gäller då ? Och kan man inte bränna i mp3 format när man kör med 96khz ?

Redigerat av punchline82
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

MP3 är ett destruktivt komprimerat format, så det är alltid sämre än WAV. Kommer man upp på 256kbps så börjar det bli svårare att höra skillnad och vid 320kbps vete 17 om man kan höra skillnad alls...

Hur du kan konvertera till MP3, beror på encodern du använder, men det brukar nog vara max 44.1 eller 48kHz.

Link to comment
Dela på andra sajter

MP3 är ett destruktivt komprimerat format, så det är alltid sämre än WAV. Kommer man upp på 256kbps så börjar det bli svårare att höra skillnad och vid 320kbps vete 17 om man kan höra skillnad alls...

Hur du kan konvertera till MP3, beror på encodern du använder, men det brukar nog vara max 44.1 eller 48kHz.

När det gäller mp3, så har det inte så mycket att göra med bitrate. En mp3 med 320kbps bitrate kan låta sämre än t.e.x en 128kbps mp3a med BRA codec.

Det bästa är att köra varieande bitrate, bästa codec just nu heter LAME och har varit så de senaste 10 åren.

Lame codec låter ganska transparant om man jämför med wav, men är musiken väldigt transientrik kan du däremot vänta dig att höra stora och väldigt hörbara skillnander.

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan dela med sig av wav/aif på nätet utan problem, men det är betydligt vanligare med MP3.

Kvalitetsinställningarna för MP3 anges oftast i bitrate - antal kilobyte per sekund - inte lika ofta i frekvens och bitljup. I vissa kodningsprogram kan man dock ange frekvens och bitljud så där kanske du kan ställa in i 96khz. Men kvalitén anges oftare som kilobyte per sekund (kbps) för att mpeg-standarden (som MP3 är en del av) är tänkt bl.a. för streaming via internet. Därför kan det vara lite förvirrande att veta vilken frekvens man kodar till när man anger antal kbps.

Om du kodar din MP3 i 160kbps (konstant bitrate) så når dom högsta frekvenserna upp till 44,1 khz (med nöd och näppe). Men som Ekstasis sa^^, det kan variera lite, mest beroende på kvalitén på codec (filltret som används för att koda till MP3). För att nå upp till 96khz skuille man behöva koda i ca 350 kbps (teoretisk grov räkning). Det är nog inte alla som kan lyssna på MP3 i så hög upplösning, t.ex. i mobiler eller MP3-spelare. Vanligast är nog mellan 128-192 kbps.

Ett vanligt sätt att få bättre kvalitet ur ljudet vid kodning till MP3 är att justera volymen på ljudfilen (som ska kodas till MP3) så att högsta nivån ligger nånstans mellan minus 3 till minus 6dB. Det brukar bli mindre "bubbliga" bi-effekter då - speciellt vid låg bitrate.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

MP3 är ett destruktivt komprimerat format, så det är alltid sämre än WAV. Kommer man upp på 256kbps så börjar det bli svårare att höra skillnad och vid 320kbps vete 17 om man kan höra skillnad alls...

Hur du kan konvertera till MP3, beror på encodern du använder, men det brukar nog vara max 44.1 eller 48kHz.

Vart kan jag byta encoder och vad finns den ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan dela med sig av wav/aif på nätet utan problem, men det är betydligt vanligare med MP3.

Kvalitetsinställningarna för MP3 anges oftast i bitrate - antal kilobyte per sekund - inte lika ofta i frekvens och bitljup. I vissa kodningsprogram kan man dock ange frekvens och bitljud så där kanske du kan ställa in i 96khz. Men kvalitén anges oftare som kilobyte per sekund (kbps) för att mpeg-standarden (som MP3 är en del av) är tänkt bl.a. för streaming via internet. Därför kan det vara lite förvirrande att veta vilken frekvens man kodar till när man anger antal kbps.

Om du kodar din MP3 i 160kbps (konstant bitrate) så når dom högsta frekvenserna upp till 44,1 khz (med nöd och näppe). Men som Ekstasis sa^^, det kan variera lite, mest beroende på kvalitén på codec (filltret som används för att koda till MP3). För att nå upp till 96khz skuille man behöva koda i ca 350 kbps (teoretisk grov räkning). Det är nog inte alla som kan lyssna på MP3 i så hög upplösning, t.ex. i mobiler eller MP3-spelare. Vanligast är nog mellan 128-192 kbps.

Ett vanligt sätt att få bättre kvalitet ur ljudet vid kodning till MP3 är att justera volymen på ljudfilen (som ska kodas till MP3) så att högsta nivån ligger nånstans mellan minus 3 till minus 6dB. Det brukar bli mindre "bubbliga" bi-effekter då - speciellt vid låg bitrate.

Med mVBR inställningen med LAME dvs variable bitrate så får man bäst ljudkvalite per kilobyte.

Så det är vad jag skulle rekommendera. Konstant birate är en hopplöst föråldrad komprimerings metod.. variable bitrate är det som gäller,att köra konstant bitrate är igentligen bara korkat såvida du inte vill köra i 320kbps konstant om man ej bryr sig så mkt om filstorleken.

men gör man VBR extreme får man i stort samma resultat men med mindre filstorlek vilket varierar kraftigt beroende på musikens innehåll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men hur fan installerar jag Lame då ? Ena finns en exe fil, dubbelklickar jag på den då händer det inget. Andra är ingen exe fil så den går inte att installera alls, eller ? Hur fan gör man ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Med VBR inställningen med LAME dvs variable bitrate så får man bäst ljudkvalite per kilobyte.

Så det är vad jag skulle rekommendera. Konstant birate är en hopplöst föråldrad komprimerings metod.. variable bitrate är det som gäller,att köra konstant bitrate är igentligen bara korkat såvida du inte vill köra i 320kbps konstant om man ej bryr sig så mkt om filstorleken.

men gör man VBR extreme får man i stort samma resultat men med mindre filstorlek vilket varierar kraftigt beroende på musikens innehåll.

Så är det nog. Håller med 🙂

Men hur fan installerar jag Lame då ? Ena finns en exe fil, dubbelklickar jag på den då händer det inget. Andra är ingen exe fil så den går inte att installera alls, eller ? Hur fan gör man ?

Lame kan va lite snikigt 🙂 Lame är egentligen bara ett filter, och tanken är i grunden att användaren själv måste först installera Lame filtret och sen hitta ett program som kan komma åt och använda det installerade filtret. Såna program kallas ofta "GUI" eller "Front end"

Men det finns program där man får både programmet och lame-codecen installerade samtidigt, på det sätt man är van vid kanske. Wavelab t.ex. använder Lame, även Reaper vad jag vet. Cubase gör det inte (använder Fraunhofer).

På Lames hemsida finns länkar till såna program. Kolla t.ex. på sidan http://lame.sourceforge.net/links.php, under rubrikerna "Free (open source) software which supports or uses LAME" och "Free (closed source) software which supports or uses LAME".

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Det kommer upp en ruta som sejer unsuported input file när jag drar dit alla filer på den där grejen. Kan någon förklara steg för steg hur man installerar skiten ?

Redigerat av punchline82
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte bara exportera ut i wav från din DAW (FL?) och sedan ladda ner en gratis wav-till-mp3-konverterare och gör om till mp3 utanför programmet om du inte får in LAME-codec?

Kolla in download.com och se vad de har...

Exempelvis:

http://download.cnet.com/FreeRip/3000-2140_4-10050140.html?tag=dropDownForm;productListing;pop

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte bara exportera ut i wav från din DAW (FL?) och sedan ladda ner en gratis wav-till-mp3-konverterare och gör om till mp3 utanför programmet om du inte får in LAME-codec?

Kolla in download.com och se vad de har...

Exempelvis:

http://download.cnet...ductListing;pop

Ne men jag vill kunna göra det i FL. Hur ska man gå till väga så det går att bränna ut direkt i FL ? Får ju inte lame att funka, hur installerar man ?

Redigerat av punchline82
Link to comment
Dela på andra sajter

Numera har alla snabbt Internet.. Vill du behålla bar ljudkvalitet så "bränn ut" som WAv fil.. Har du spelat in i 24 bitar 44.1 Khz bränn ut så.. Delar du ut det till t.ex Soundcloud så kommer dom ändå att komprimera din ljudfil till ett "sämre" format men det kommer ändå att låta bättre än om du brännde ut filen som mp3..

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Note: LAME does not support encoding to 88 khz or 96 khz mp3.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men nu vill jag göra så. KAN NÅGON VÄNLIG SJÄL BERÄTTA HUR !!

Går inte i FL så glöm det.. Du måste först bounca ner som WAV, PCM fil sen konvertera filen via t.ex Lame (som är bästa MP3 encoder).. Men som sagt.. Vill du dela filen utan att den förstörs av komprimerande encoders så ska du dela den som den bouncade filen från FL.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej tack alla. En sista fråga. Vart hittar jag den konventeraren samt hur använder man den ? Hur ändrar man inställningarna osv ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Här! Och misslyckas du använda den så ska du över huvud taget inte ha en dator! 😉http://www.rarewares...p3-lamedrop.php

Haha, jag vet hur man använder den men vet inte hur man gör med inställningarna. Det verkar ju bara gå att konventera i 256 och som högst 48000. Eller ser jag fel och såfall vad är max inställningarna ?

När jag väljer 450kbs det högsta mp3 värdet i FL och bränner ner till en fil. Då sen när jag högerklickar och v

ljer information då står det att den endast är på 320kbs. Hur kommer det sej ?

Redigerat av punchline82
Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ju bounca ut låtar som mp3 i FL om det nu är det du är ute efter. Bara att göra som när du ska bounca som wave, fast ändra så klart till mp3.

Jo men det verkar inte gå i 96khz

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...