Jump to content
Annons

Odjuret (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons

Är det sånt tjat om fyrtolvor i studiomiljö? Live är ju en annan sak.

Sen är väl alla kabinett olikt avstämda, även fyrtolvor. d v s det finns väl vissa

som sägs låta bättre än andra.

En bra tvåtolv låda borde göra jobbet lika bra. Problemet om du har grannar

är väl inte kabinettet egentligen, utan den fruktansvärda volymen din tilltänkta kan

prestera. Men jag kan förstå om du vill ha den stärkaren, Du har säkert redan funderat

på mindra alternativ som Z.vex nano head o likn.

Oftast brukar man väl micka upp samma element. På en fyrtolva brukar man leta efter

den goaste högtalaren o sen sätta en, kanske två mickar på den. Man skulle väl tänka sig

samma aproach på en tvåtolva?

Du verkar ju ändå ha funderat över detta ordentligt, Men visst är det snyggt med en fet

fyrtolva, kan ligga nåt i det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller precis med favino där.

Fast en sak att ha i tankarna när du köper en stärkare till studion endast.

Köp hellre en lite mindre förstärkare, typ VOX 30 bildlänk här, och låt den jobba arslet av sig istället. Disten som genereras då blir av annan karaktär än på låg nivå eftersom membranet i högtalaren distar med och det låter riktigt mumsigt.

Jag har även testat en helt vanlig standard Marshall Valvestate 40W med grymma! resultat.

Du måste ju dock skruva ner basen i en mindre låda om du ska kräma på som en galning men detta är inget problem eftersom du använder dig av proximityeffekten i mikrofonerna för att få det fett ändå.

Men detta beror ju helt på vilken musikstil du spelar.

Lycka till!

/Micke

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå,

Har planer på att investera i en ...

Jag har hört att ...

... är det bara ett peniskomplex?

nja. det vill jag nog säga.

handlar det om studio så finns det så mycket som fungerar så bra utan att vara klumpigt. det kanske är helgerån att säga i den här diskussionen men jag kör på flextone3 och den ger mig ett fantastiskt ljud vid uppmickning i studio, utan att jag behöver dra på. långt mycket bättre än jag lyckats med när det gäller marshall i 4x12 och 2x12 som jag kört innan.

men musik handlar ju inte bara om ljudet, utan hur det låter när en person spelar. på det sättet ska du ju alltid välja det som ger dig den bästa känslan.

håller med -lavrell-

rent ljudmässigt så väljer jag vid uppmickning en 1x12 eller 2x12 framför några större kabinetter.

men det är ju jag det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla un vad "Fredman" sa om uppmickning av git stärkare för Heavy Metal-sound. Där är det två ihopkopplade toppar, en i var sitt rum, och en 4 x 12" till varje. Där är det också diskussion om att t ex Marshall-lådor inte håller måttet för detta sound då de kabinetten är gjorda av tunnare trä. Går att läsa om i en tidigare Studio och gör man som han säger så låter det ju verkligen kanon.

I numret efter detta redogör Michael Illbert för sin syn på saken. Han tänker nästan tvärt om. Små combos med 2 x 12" och en rasande massa mickar framför. Han ger också ett bra tips för hur man handskas med fasfel. Det har jag redovisat i annan tråd på detta forum, sök!

Slutligen, jag arbetar som ljudlärare på ett gymnasium i Gbg-trakten. I denna egenskap är jag runt och hälsar på i några av Gbg:s större och mindre studios ett par gånger om året. Det handlar om studiebesök och om att besöka elever som är där för att göra sin APU. Många erkänner "mellan skål och vägg" att vad för filosofi de än har vad gäller gitarrer så drar man ofta numer också en lina som går via en POD XT. Den brukar man använda för att komplettera det man ev inte fått med i det mickade ljudet. Ingen vill dock tala öppet om det. När man frågar om varför blir svaret ofta ungefär så här: "Gitarrister är ett gammaldags släkte som lyssnar på tok för mycket med ögonen. Står rätt förstärkare i studion så tycker gitarristen ofta att det låter bra redan när han ser förstärkaren. Uppfattningen om hur gitarrer skall låta styrs väldigt lite av hur olika lösningar faktiskt låter."

Ovanstående är ett hopkok av vad folk inom studiosvängen har sagt. Sen menar dom inte att det "gamla" sättet är fel på något sätt. Jag hörde exemplet från en av Gbg:s större studios där gitarristen i ett band var så imponerad av en tidigare gitarrinspelning gjord av en annan gitarrist. Inspelningsteknikern frågade honom om han skulle vilja ha något liknande och gitarristen svarade förtjust "Ja!". Förtjusningen avtog mer och mer när "riggen" byggdes upp. Den innehöll både POD XT och ett par små combos. Gitarristen valde bort denna rigg och insisterade på en Marshallrigg istället!!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten men ack så viktig detalj som ofta glöms bort i sammanhanget är skillnaden mellan elementen som sitter i en 4X12a alternativt 2X12a. Fastän de är 12-tummare allihop och avsedda för användning tillsammans med samma förstärkare (t ex en 100-wattare) så kan elementen i 4X12-lådan bestå av seriekopplade 50Watts 8-Ohmare (hittar inte tecknet) som blir 200W kapacitet, medan 2X12-lådan kan vara rustad med parallellkopplade 150-200Watts 8-Ohmare som blir 150-200W kapacitet (blir då 4 Ohm som de flesta gitarrstärkare också fixar). Det här är avgörande för belastningen på förstärkaren och på hur elementen "jobbar", och påverkar ljudet mer än man kan tro. Här finns säkert någon här på forumet som har större inblick i det här, men jag tycker att en 2X12a låter bättre än en 4X12a. 😉

edit: blev lite rörigt...

Redigerat av slaptap
Link to comment
Dela på andra sajter

denton (oregistrerad)

Det finns en Mesa Boogie låda med 2 st 12" där den ena 12":aren är sluten och den andra halv öppen bak liknande fender combos. Det är en låda som jag skulle rekomendera där man kan få utt en massa olika ljudmöjligheter vid uppmickning.

Link to comment
Dela på andra sajter

det är lätt hänt att man missleds när man läser storbandens utrustningslistor och ser 2x150 watt mesa boogie och undrar var fan de orkar kräma på utan att väggar går sönder! i stadium såklart, inför 40 000 pers. men i studion? möjligen med powerbreaks.

Vet inte om du visste det men bara för att kanske lära andra så har ju dom stora artisterna bara dom stora Marshallväggarna för utseendets skull.

Det står oftast en stärkare bakom scenen som är uppmickad och levererar allt ljud 😄

men stora Mashallväggar är ju coolt 😎😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Let´s face it, de allra flesta av oss spelar inte på arenor. Jag har både stått på scen och varit mixare åt andra band. De 100 watts-stärkare som låter bäst när de dras upp i volym är ju ruskigt överdimensionerade för den genomsnittlige gitarristen. Många gånger har man stått och skall mixa ett band med två Marshall-fantomer till gitarrister som skall spela "på elva annars låter det inte gött!". Jag har deras reglar maximalt neddragna på mixerbordet och de överröstar allt annat ändå.

Jag har också varit med om att man lyckats övertyga gitarristen om att något måste göras. Förstärkaren har då placerats i ett rum BAKOM scenen eller, åtminstone, vänts från publiken.

Med ENGL och 5150 går det ju att få kanonljud ändå utan att köra dem så hårt, tackochlov!

Jag ifrågsätter dock starkt nödvändigheten av att köpa en 100 w Marshall. De Marshallfans som fått bäst ljud är de som kört 50 w. Då kan de dra på så att stärkaren får jobba UTAN att dränka såna oväsentligheter som trummor, leadsång etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

För sådana pengar kan du lika gärna skaffa en enkel grymmetopp plus kanske 2st olika 2:12or eller mindre lådor. Eller en låda med olika högtalare. Vintage30 och greenbacks är ju kanske mest olika varandra och låter kanon på sina små sätt.

Toppen skulle kunna vara någon Vox ac30 eller ac50. En Laboga är också mycket allround (heller inte lika dyr som en vox). Sen finns det några andra som man kan kolla upp på www.proguitar.de om man nu söker lite mer boutiquestärkare typ Dr Z eller liknande.

Fender är inte så kul om man vill kunna spela tyngre rock eller metal. Men Fender, Vox och Laboga är väldigt pedalvänliga.

Vad gäller combos så finns det en hel del man kan välja mellan. Även de billigare combosarna är kanon! Hellre en Peavey Classic 30 än 50! Sen finns det Laney TT20. Vox ac30 som det nämndes innan. Vox har ju några nya reissues som säkerligen är mer stabila än de äldre stärkarna. Så finns de i olika utföranden också. Laboga har också mycket prisvärda kombos.

Wattantal har ju faktiskt inte så mycket med ljudet att göra. Vissa Orange 20W spelar ju skiten ur en Fender 100W! Vissa är mer högljudda än andra. Jag gillar heller inte powerbreak. Tycker inte det blir samma ljud ändå även om det låter bättre på en stark stärkare om man nu ska spela tyst.

EDIT: Ampeg-stärkare skulle jag gärna vilja lägga till! Kanonbra combos med reverb och tremolo. Skitbra till allt! (förutom metal kanske)

Men en Mesa blir ju lite torr om man nu ska spela blues eller lite lättare rock/pop musik. Av de erfarenheterna jag har.

Redigerat av red_house_painter
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...