Jump to content
Annons

Hur får man fram riktigt tungt djent gitarr ljud


Brinken

Recommended Posts

Annons

Det är inte enkelt, så kan man väl sammanfatta det.

Beror på hur din gitarr låter, strängar, mickar, även hur du spelar på den.

Tror inte du kan räkna med att få fram det ur en enda gitarr-plugg. Kan behöva använda flera steg och lite EQ ovanpå det och specifik kompression.

En ledtråd är att om du hör en gitarr på skiva som låter tung och bra, så i verkligheten låter den sällan precis som den låter på skivan, utan det är efterprocessning på med. Ofta dubblar man såna gitarrer (spelar in samma sak flera gånger ovanpå varandra) för att få ett fetare ljud.

Detaljer får gitarr-genierna här dra igenom.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

@TS; det här kanske kan hjälpa dig på traven?

Såhär kan man gå tillväga; kör riffet två ggr på clean mode. Kör samma riff fast med en lagom "snäll" dist (fortfarande två ggr). När det är klart tar du fram monsterdisten Urban och fläskar på utav bara helvete (fortfarande med samma riff givetvis och två ggr).

Kontrollera att det är tight, post-redigera avslut, panna etc.

Nu till själva grejen; när du mixar de här spåren så börjar du spela upp Urban-disten och vid behov "fyller" du på med antingen den cleana gitarren eller den "snälla" disten.

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte enkelt, så kan man väl sammanfatta det.

Beror på hur din gitarr låter, strängar, mickar, även hur du spelar på den.

Tror inte du kan räkna med att få fram det ur en enda gitarr-plugg. Kan behöva använda flera steg och lite EQ ovanpå det och specifik kompression.

En ledtråd är att om du hör en gitarr på skiva som låter tung och bra, så i verkligheten låter den sällan precis som den låter på skivan, utan det är efterprocessning på med. Ofta dubblar man såna gitarrer (spelar in samma sak flera gånger ovanpå varandra) för att få ett fetare ljud.

Detaljer får gitarr-genierna här dra igenom.

jo det klart är skillnad på olika gitarrer och dom har säkert dubbat det men det hade vart fräckt om man kunde få fram något hyfsat likt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

CHAE har en bra poäng här. Också många olika ljud från flera olika stärkare.

Mixa alla dubbarna på en stereobuss. Som ett paket. (ev. lite EQ separat vid behov)

Har du flera olika gitarrdelar du vill ska höras genom väggarna kan du också göra kompletterande EQ:s. t.ex om du skär vid 250z på en kompgitarr kan du boosta vid 250Hz på en leadgitarr t.ex.

Link to comment
Dela på andra sajter

signal kedja Gate - overdrive pedal - compressor - gate - stärkare - kabinett - EQ

Gate 1: jag använder den mest för att ta bort allt noise så jag för en så ren signal som möjligt.

overdrive: Här använder jag den till att färga tonen, jag brukar ställa den så den ger mycket tone men inte för mycket dist eller volym.

compressor: för att ge gitarr tonen mer sustain.

Gate 2 : ser till så jag inte får någon noise eller bleed. tanken är att ställa in den så du får ett tight sound.

men ställ det inte för tight då dödar du tonen.

stärkare : jag brukar använda amp sim antingen en dual recto eller peavey 5150, 6505.

recto. channel: modern gain. 5-7 bas. 7 mid. 8-9 treble. 6 presence 10

5150/6505. channel. lead gain 4-6 bas 8 mid 10 treble 6 post gain 3 resonance 5-7 presence 10

kabinett: Här kan du experimentera med vilken kabinett och mic som helst för att ge dig en helt eget unikt sound.

EQ: low cut vid 80Hz och high cut vid 7000Hz sen brukar jag trycka upp 1500Hz regionen för att ge den extra djent feeling.

Link to comment
Dela på andra sajter

signal kedja Gate - overdrive pedal - compressor - gate - stärkare - kabinett - EQ

Gate 1: jag använder den mest för att ta bort allt noise så jag för en så ren signal som möjligt.

overdrive: Här använder jag den till att färga tonen, jag brukar ställa den så den ger mycket tone men inte för mycket dist eller volym.

compressor: för att ge gitarr tonen mer sustain.

Gate 2 : ser till så jag inte får någon noise eller bleed. tanken är att ställa in den så du får ett tight sound.

men ställ det inte för tight då dödar du tonen.

stärkare : jag brukar använda amp sim antingen en dual recto eller peavey 5150, 6505.

recto. channel: modern gain. 5-7 bas. 7 mid. 8-9 treble. 6 presence 10

5150/6505. channel. lead gain 4-6 bas 8 mid 10 treble 6 post gain 3 resonance 5-7 presence 10

kabinett: Här kan du experimentera med vilken kabinett och mic som helst för att ge dig en helt eget unikt sound.

EQ: low cut vid 80Hz och high cut vid 7000Hz sen brukar jag trycka upp 1500Hz regionen för att ge den extra djent feeling.

Tack ska prova när har tid 🙂

När ni dubbar gitarrer kopierar ni spåret eller säger ni till dom att spela det en gång till?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack ska prova när har tid 🙂

När ni dubbar gitarrer kopierar ni spåret eller säger ni till dom att spela det en gång till?

jag tar alltid en ny tagning och försöker spela så tight som möjligt. Jag brukar ibland lägga upp till fyra tagningar på vissa ställen på mina låtar där jag vill att gitarren ska låta extra fet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

jo det klart är skillnad på olika gitarrer och dom har säkert dubbat det men det hade vart fräckt om man kunde få fram något hyfsat likt. 🙂

Glöm inte att det låter som det låter pga hur allt annat låter i mixen när du lyssnar på låtar som du vill efterlikna ljudmässigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som tillägg till flera bra svar tidigare tänkte jag tillägga att fetheten i gitarrerna här inte är gitarr alls, utan basgura som ligger lite högra än de andra och spelar nästan fullständigt parallellt. Gitarrerna i sig var ganska luddiga och låg fint för sig själva i mixen.

När ni dubbar gitarrer kopierar ni spåret eller säger ni till dom att spela det en gång till?

Oh yes! Det är ganska menlöst att dubblera om det inte finns nåt liv i dubbleringen :-)

Glöm inte att det låter som det låter pga hur allt annat låter i mixen när du lyssnar på låtar som du vill efterlikna ljudmässigt.

Amen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Om fler än en frågar snällt, skulle TS kunna förklara vad "djent" betyder?

Det står redan i tredje posten av Neosus vad det är.

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...