Elephanttea Postat 12 mars 2013 Postat 12 mars 2013 Vill man lära sig kompa på gitarr finns det en myriad böcker och tidningar som beskriver alla stilar, från New Orleans funk till Delta Blues och Flamenco-mönster. Men vill man lära sig skriva Avicii eller Deadmau5s ackord, vart vänder man sig? Jag vill lära mig att lägga syntackord som de. Hur går jag till väga? Hälsningar, Enver.
Saki Postat 12 mars 2013 Postat 12 mars 2013 Jag har 5 olika tips faktiskt! 1. Leta efter nummer av Studio där de t.ex. härmar Avicii eller Dada life. Där visar de hur de lägger upp de olika synthmattorna och övertoner, plinkande m.m. 2. Sök på youtube efter t.ex: "Avicii Levels Tutorial Ableton" eller något liknande där man ofta får förklarat både hur melodierna byggs upp samt hur man får själva ljudet från syntharna. 3. BÄSTA TIPSET! Googla på låten du är intresserad och lägg till midi. t.ex: "Nicky romero iron midi" då kan man ladda ner midi-filer som man sedan öpnnar i förslagsvis ableton eller logic för att sedan studera och bilda sig en idé om hur de ser ut. Och ska jag vara helt ärlig så är det aldrig fel att "härma" eller hämta inspiration från någon stor och duktig artist. 4. Köp en bok som handlar om houseproduktion. Jag har själv en väldigt bra som Sample Magic har gjort som heter "the secrets of house production" 5. Kan du spela gitarr och grundläggande musikteori så går det även snabbt att börja tänka i en pianist banor och sedan utvecklas därifrån. En typiskt housedänga brukar bestå av en grundton, kvinten, en subton (grundtonen en oktav lägre) och sen någon rolig melodi som ligger snäppet ljusare. Melodin brukar väl? oftast skapas med sus-tonerna och tersen. Sen hur man ska spela själva ackorden varierar rätt mkt. Deadmau5 har ju blivit känd på att köra 8onde delar och ett jämnt plinkande medan Avicii har alla möjliga stilar. Jag hoppas jag har varit till någon hjälp och lycka till!
Erik dP Postat 15 mars 2013 Postat 15 mars 2013 (redigerat) ...Jag brukar sitta vid ett piano och testa diverse olika brutna ackord. Lägger man tex till en tvåa eller byter ut ett vanligt ackord mot en sus2 ibland kan det låta lite mer spännande. ...Sedan bör man köra lite inverterade ackord för att det inte ska bli så stora hopp mellan två ackord. Redigerat 15 mars 2013 av Erik dP 1
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.