Jump to content
Annons

Problemet med att sänka volymen på en automatiserad kanal...


d-b (oregistrerad)

Recommended Posts

d-b (oregistrerad)

Jag jobbar själv i Cubase och använder en hel del automatiseringar, bland annat på volymen.

Det blir ju då ett gissel om jag skulle få för mig att ändra volymen helt på den kanalen i och med att automatiseringen ju ligger kvar på sina värden och alltså hoppar tillbaka till dessa. Jag brukar gå runt problemet genom att skicka den kanalen till en gruppkanal, som då alltså endast används för volym.

Finns det nån som har nåt annat tips på att komma runt problemet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag brukar akta mig för att automatisera volym reglar. Brukar istället ha för vana att automatisera i själva ljudklippet eller pluggen jag jobbar med. Men annars så är väl de båda övre rekomdenationera att föredra.

Link to comment
Dela på andra sajter

d-b (oregistrerad)

Markera all automatisering och höja eller sänka allt?

Jo, absolut, men det tar bort arbetsflödet tycker jag när jag sitter i mixern och justerar volymen bland de olika kanalerna.

JohnRick: Hur menar du med "sänka gain input i toppläget".

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar akta mig för att automatisera volym reglar. Brukar istället ha för vana att automatisera i själva ljudklippet eller pluggen jag jobbar med.

Mm, samma här. Vill jag automatisera volymen så lägger jag en volym-plugg som insert och automatiserar volym-regeln på denna, istället för kanalens regel. Skulle föreslå det för TS med. Då får man en övergripande volymkontroll (regeln) medan en separat process hanterar volym-automatiseringen. Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är medveten om att frågan gäller cubase, men samma lösningar kan ibland funka oavsett program. I logic håller man inne ctrl(kan va någon annan av de där knapparna) tror jag, samtidigt som man tar tag i en automationsprick...så höjer/sänker man hela spåret.

Trots detta brukar jag lägga in en gain-plug och höja/sänka där när man har mkt automation...upptäckt att det ändå går snabbare...

Link to comment
Dela på andra sajter

d-b (oregistrerad)

Gain/volymplugg på kanalen verkar ju vara en utmärkt lösning! Det verkar inte finnas nån med i Cubase (5), så jag får leta lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

d-b (oregistrerad)

- Kolla upp Trim automation.

- Lasso-funktionen tror jag kan ändra alla samtidigt som D200 nämnde (men kommer inte ihåg riktigt)

Trim Automation panelen hade jag missat. Bra tips!

Angående att markera all automation så vill jag när jag sitter och mixar nivåer helst slippa ge mig ut bland spåren och markera punkter och krångla. För att jobba med enbart reglarna så funkar ju tipsen om gainpluggar utmärkt och jag hade faktiskt en gammal amplifier/gain-plugg skramlandes i burken så nu är även det problemet löst 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Att automatisera i ljudklippet skulle jag inte se som ett alternativ då det förändrar hur eventuella kompressorer jobbar. Tänkte att det kunde vara värt att poängtera.

Nu gäller ju denna diskussion specifikt Cubase, men..

I Reaper så finns ett automationsläge där regeln inte påverkas. Den kurva man klickat in följs, men regeln rör sig inte och går att ratta precis som om inget hänt. Mycket praktiskt om du frågar mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...