Jump to content
Annons

Tagga filer, ge dom identitet utöver filnamn?


KillwithSkill

Recommended Posts

Har en fundering. Håller på för fullt med att skicka filer till en studio i Sthlm för mix. Det har bouncats ner i Cubase.

Cubase döper alla filer till låtnamn plus nummer och sen spår-namn. Och det gör att namnen på filerna blir sjukt långa.

När man då drar in filerna i sitt daw så ser man inte vad det är för ljudfil i mixern. För att det börjar då med låtens namn när man vill se att det är ex kick snare hh osv.

l%C3%A5nganamnljudfiler.png

Jag har då med hjälp av "A better finder remane" i osx döp om filerna till enklare namn. "A better finder remane" kan jag rekommendera starkt. Kanonprogram. Se här:

abetterfinderrenameexempel.png

Men så slog det mig att om man nu krymper ner filens namn till ex bara "Kick" så slutar det med att man har på sin audiodisk en massa filer som heter Kick.

Utan att egentligen veta vart den hör hemma mer än att den ligger i rätt mapp. Ibland så kan ju filer försvinna.

Jag undrar då om det finns nåt sätt att tagga en audiofil? Som ex på mp3-låtar så kan man lägga till artist, inspelningsår osv utan att det syns mer än om man högerklickar och väljer alternativ.

Det skulle vara riktigt smidigt om det fanns ett program som kunde per automatik tagga en ljudfil med ex låtens namn. Trots att ljudfilen bara heter ex kick.

Nån som känner till nåt sånt program?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Känner inte till nåt sånt.

Vet mest att många ljudprogram har förmågan att trycka in en liten tag i audio-filen (t.ex. Wave64) där man kan ange ett antal parametrar. Men har inte direkt hört om nån som använder nåt sånt katalogsystem att söka genom.

Håller med om att Cubase sätt att döpa och även numrera filerna inte gör sig väl när man drar in dom i programmet sen. Men ... du tycker inte det räcker med att döpa dom kort och sen placera alla filer som hör till en viss låt/projekt i samma mapp med låten/projektets namn då? Eller zippa/dmg-a ihop allt till en fil?

Link to comment
Dela på andra sajter

... du tycker inte det räcker med att döpa dom kort och sen placera alla filer som hör till en viss låt/projekt i samma mapp med låten/projektets namn då? Eller zippa/dmg-a ihop allt till en fil?

Jo det funkar, det är inga problem. Jag har för det mesta full koll och bra struktureringar i mina mappar. Och när jag skickar filerna så zippar jag naturligtvis dom.

Men det skulle vara smidigt att kunna tagga filerna. Just för att vara bombsäker på vart filen verkligen hör hemma!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sant.

Har för mig att cubase brukar fråga. Om cubase saknar en fil, och man hittar en fil med samma namn fast med t.ex. en filstorlek eller spel-längd som är annorlunda än dom egenskaper Cubase har lagrat sen innan, då tror jag cubase brukar fråga. Men kan ha fel.

Kom att tänka på kontrollsummor som MD5 eller SFV, dom identifierar enskilda filer baserat på unika värden, men det är nog lite klumpig lösning.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Har en del wave filer och skulle vilja baka in info och bilder i filerna, men vet inte hur då jag inte hittat ett program för det. Hittar bara för mp3 filer. Gärna gratis. Någon som har en aning om vilket program jag kan använda ? I Wavelab LE 7 kan man skriva lite info men inte infoga bilder som sedan ska visas på tex en mp3 spelare med mera.

Redigerat av punchline82
Link to comment
Dela på andra sajter

WAV-filer kan inte innehålla samma metadata som MP3. Du kan lägga till de taggar som stöds i BWF (Broadcast WAVE) eller RIFF WAV med XMP inbäddat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Slår ihop ämnet eftersom de behandlar samma sak, även om era behov ser olika ut.

KWS, du är väl ute efter att lägga till metadata som låtnamn och artist? Inte bilder väl?

För till det räcker väl BWF-metadata utmärkt!?

Sound Devices Wave Agent/ är gratis och kan redigera BWF-metadata. Gratis för både Windows och Intel-Mac.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Slår ihop ämnet eftersom de behandlar samma sak, även om era behov ser olika ut.

KWS, du är väl ute efter att lägga till metadata som låtnamn och artist? Inte bilder väl?

För till det räcker väl BWF-metadata utmärkt!?

Sound Devices Wave Agent/ är gratis och kan redigera BWF-metadata. Gratis för både Windows och Intel-Mac.

Kanon! Tack 🙂

Nu ligger ju plattan redan ute i diskarna.Men det här ska sparas för framtida inspelningar

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...