Jump to content
Annons

Vilken låt har dragit in mest pengar genom tiderna?


Måsart

Recommended Posts

Här har ni en lista över dom mest spelade låtarna (i Sverige) 2012. Topp 3 har alla blivit spelade mer än 90000 gånger vilket innebär en HEL DEL klöver.

Listan: http://www.svt.se/ku...-svenska-artist

Vilken låt tror ni har dragit in mest pengar genom tiderna? Skivförsäljning + radio/TV-spelningar.

Jag vill nog lägga min röst på någon jullåt, förslagsvis "White Christmas"...den har ju sålt som satan plus att den har spelats jul efter jul i 70 år.

Vad tror ni?

Redigerat av Måsart
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

"About a boy" lär ju bla handla om (har ej sett den) att huvudpersonen får pengar från en jullåt typ hans pappa skrev, och lever gott på dessa. Vid ngt tillfälle diskuterade vi vid en middag detta och kom fram till att jullåtar verkar kunna spelas år efter år utan att åldras (läs: nötas ut). Så det ligger nog nåt i att jullåtar skulle kunna bli en födokrok för en framgångsrik artist/låtskrivare. (Jag har skrivit två jullåtar. Jag tror att diskussionen påverkade, eller så hade jag inte så mycket annat för mig under julhelgerna. Hittills har jag tjänat 0 kr på dessa. Kanske för att jag inte försöker.)

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast en jullåt spelas ju bara kring jul. En låt som inte är så säsongs- eller årstidsbunden kan spelas året om. Yesterday ska väl vara världens mest inspelade vill jag minnas. Kanske beror lite på hur man räknar...

Link to comment
Dela på andra sajter

"Happy Birthday" slår White Christmas.

Det gör den kanske men inte i pengar räknat. Vem betalar royaltys efter att ha sjungit den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag hört så var White Christmas världens mest inspelade låt fram till för typ ett år sedan så Hallelujah gick om den. Ej säker på källan.

Åfan? Jag antar att du menar Cohens "Hallelujah"? Nu när du säger det så har jag hört alldeles för många versioner av den....

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 9 månader senare...

Så här i juletider kan man ju stilla undra hur mycket "Last Christmas" har spelat in? Den låtjäveln spelas ju HELA tiden, betydligt oftare än "White Christmas".

George Michael cashar nog in rätt skapligt som enda kompositör till låten.

Redigerat av Måsart
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Vet ej vilken låt.

Minns Stevie Wonder som gjorde sjyst musik ett bra tag. Och sen släppte han den där lama "I just called to say I love you", och vips så expanderade bank-kontot så mycket så alla på banken fick dykarsjuka.

Finns det där talesättet, att oavsett hur genialiskt bra musik man än gör, så blir man aldrig mer populär än Allsång på Skansen. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Minns Stevie Wonder som gjorde sjyst musik ett bra tag. Och sen släppte han den där lama "I just called to say I love you", och vips så expanderade bank-kontot så mycket så alla på banken fick dykarsjuka.

Komiskt nog en av hans absolut sämsta låtar...(enligt mig).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...