Jocke Rönnqvist (oregistrerad) Postat 11 mars 2013 Postat 11 mars 2013 Lite förklaring för min rubrik: Håller på och gör i ordning min hemmastudio, har en SP B1 sen länge som jag knappt provat och ett babyface som jag använder en hel del vid liveinspelningar. Problemet är att jag inte fick till ljudet oavsett hur jag mikade och bytte mikrofoner, placeringar osv (sång, ak-gitarr). Skaffa en SE -2200T och ett reflectionfilter för att se om jag kunde få bättre resultat då jag tänkte att antiken är det akustiken eller att billiga mikrofoner inte gör jobbet helt enkelt. Men slutsatsen, filtret gör inte jättehjälp i detta rum (vilket jag läst många som sagt men uppfattningen har ju varit olika), och miken gjorde inte heller underverk då det är svårt att höra då man mest stör sig på akustiken. Så därför måste jag helt enkelt akustikbehandla om jag ska få nån klass på det hela men det blir lite längre fram. Ska forsätta labba och test i en garderob som är jättedämpad för att se om det i mitt fall är nån idé att ha kvar SE miken eller vänta tills jag köper nåt dyrare osv... Långt inlägg (försäkte göra det kortfattat men svårt att förklar snabbt, blir nog många ifrågasättningar och frågor ändå 🙂 ) Här kommer nu frågan: Hur skulle ni fördela inversteringen i mik vs preamp Säg en budget på 10 000 - 15000 för mikrofon preamp. Kommer det bli tillräckligt stor förändring i rum där akustiken inte är perfekt trots akustikbehandling eller superdämpat rum.
joachime Postat 11 mars 2013 Postat 11 mars 2013 Jag föreslår följande prioriteringsordning för att förbättra akustiska inspelningar: Akustiken Mikrofonen Mikrofonförstärkaren A/D-omvandlaren
Guitar Nilsson Postat 11 mars 2013 Postat 11 mars 2013 Sjunger du med kraft i rösten kan en dynamisk Shure SM7B vara kanon. Används av tex Metallica i studio, tar inte upp så mkt av rumsljudet o är inte så dyr heller. Hellre lägga pengar på mic än preamp.
Halkbi Postat 11 mars 2013 Postat 11 mars 2013 Akustiken är enligt mig mer avgörande för resultatet än vad en preamp är. En sådan akustikskärm gör nog ingen större nytta om rummet inte är akustikbehandlat i övrigt. Om jag vore du skulle jag slänga ihop 3-4 absorbenter och anlägga ett inspelningshörn (med moln.) Mer info: http://wiki.kontrollrummet.com/Akustikbehandling#Liverummet Testa sedan att spela in på nytt, om du lyssnar på inspelningen i hörlurar och inte hör någon överdriven rumsklang så är du en bra bit på vägen. Nästa steg i kedjan att optimera är mikrofonen. Vad gäller mikar så finns inget givet alternativ då både mikrofon och instrument har sin egen karaktär, så det gäller att hitta den mikrofon som låter bäst på just ditt instrument (eller röst.) Dyrare behöver inte alltid vara "bättre", och B1 verkar generellt omtyckt just på akustisk gitarr. Testa olika placeringar och se vilket ljudmässigt utfall det ger; "bättre" mik i fel position kommer sällan att låta lika bra som "sämre" mik i rätt position. Ditt Babyface och dess preamps bör du klara dig med ett bra tag innan de hämmar dina inspelningar.
Jocke Rönnqvist (oregistrerad) Postat 11 mars 2013 Postat 11 mars 2013 Ok, tack för svaren. Men hur skulle ni göra, satsa på bara mikrofon eller både och och hur skulle ni då fördela investeringen? Akustikbehandlas kommer det att göras definitivt snarast möjligt men det är en annat konto 🙂
Jocke Rönnqvist (oregistrerad) Postat 11 mars 2013 Postat 11 mars 2013 Akustiken är enligt mig mer avgörande för resultatet än vad en preamp är. En sådan akustikskärm gör nog ingen större nytta om rummet inte är akustikbehandlat i övrigt. Om jag vore du skulle jag slänga ihop 3-4 absorbenter och anlägga ett inspelningshörn (med moln.) Mer info: http://wiki.kontroll...ling#Liverummet Testa sedan att spela in på nytt, om du lyssnar på inspelningen i hörlurar och inte hör någon överdriven rumsklang så är du en bra bit på vägen. Nästa steg i kedjan att optimera är mikrofonen. Vad gäller mikar så finns inget givet alternativ då både mikrofon och instrument har sin egen karaktär, så det gäller att hitta den mikrofon som låter bäst på just ditt instrument (eller röst.) Dyrare behöver inte alltid vara "bättre", och B1 verkar generellt omtyckt just på akustisk gitarr. Testa olika placeringar och se vilket ljudmässigt utfall det ger; "bättre" mik i fel position kommer sällan att låta lika bra som "sämre" mik i rätt position. Ditt Babyface och dess preamps bör du klara dig med ett bra tag innan de hämmar dina inspelningar. Tackar! Ska läsa innehållet i länken... Bra och givande svar!
Halkbi Postat 11 mars 2013 Postat 11 mars 2013 Ok, tack för svaren. Men hur skulle ni göra, satsa på bara mikrofon eller både och och hur skulle ni då fördela investeringen? Akustikbehandlas kommer det att göras definitivt snarast möjligt men det är en annat konto 🙂 Både och? Mikrofon och preamp? Som sagt så skulle hellre sätta pengarna på miken till att börja med. Men egentligen är mikrofoninköp underordnat en grundläggande akustikbehandling, för utan den så är man inte helt medveten om vilka problem man egentligen har. Jag tror inte att det är vare sig ditt Babyface, din B1 eller din 2200T som hämmar dig i dagsläget.
Jocke Rönnqvist (oregistrerad) Postat 11 mars 2013 Postat 11 mars 2013 Absolut, jag tror dig till 100%. Han bara svara innan jag han läsa ditt inlägg. Svaret till dig är det senare. Kommer ta tag i akstikbehandlingen snarast, ska bara göra ording rummet först när jag ändå är igång. Ang. mikrofon/preamp så var det lite för jag funderar på att lämna tillbaka SE-miken och avvakta och gå upp mer i pris sen när/om det blir dax och ev köpa preamp då för att inte göra onödiga investeringar.
Pos Postat 11 mars 2013 Postat 11 mars 2013 Akustiken är viktigast, men i övrigt tycker jag tvärtom mot många i tråden; preamp är viktigare än mikrofon. Köper du en bra preamp så kan en mikrofon med medelbudget låta riktigt fet, och det mesta låter väl tämligen tråkigt genom en kass preamp. Rekommenderar verkligen Golden Age PRE-73, framförallt tillsammans med Shure SM7B vilket enligt mig är en fantastisk mikrofon. SM7B har använts bland annat av Metallica, Michael Jackson och Red Hot Chili Peppers. http://www.ordermusic.se/produkter/studio/effekter-outboard/mikpreamp/pre-73mk2 http://www.ordermusic.se/produkter/mikrofoner/dynamisk/sm7b
Jocke Rönnqvist (oregistrerad) Postat 11 mars 2013 Postat 11 mars 2013 Akustiken är viktigast, men i övrigt tycker jag tvärtom mot många i tråden; preamp är viktigare än mikrofon. Köper du en bra preamp så kan en mikrofon med medelbudget låta riktigt fet, och det mesta låter väl tämligen tråkigt genom en kass preamp. Rekommenderar verkligen Golden Age PRE-73, framförallt tillsammans med Shure SM7B vilket enligt mig är en fantastisk mikrofon. SM7B har använts bland annat av Metallica, Michael Jackson och Red Hot Chili Peppers. http://www.ordermusi...reamp/pre-73mk2 http://www.ordermusi...r/dynamisk/sm7b Ska låna en preamp av en kompis i eftermiddag och se hur jag upplever det, samt gå in i garderoben och sjunga för att se. Än så länge så har jag ju bättre akustik jag fått mer och mer börjat gilla SE-2200T och inser att det är nog även lite karaktären på den jag inte gillar vilket blir ännu värre med just akustiken i rummet...
Jocke Rönnqvist (oregistrerad) Postat 11 mars 2013 Postat 11 mars 2013 Nu har jag kommit ut ur garderoben! Får tacka för hjälpen. Det hände verkligen grejer med samtliga mikrofoner när man inte hade jobbig akustik att tas med... Sen var skillnaden mellan mikrofonerna mindre och golden age preampen jag lånade gjorde skillnade men inte till det positiva för SE-2200 (har läst på några ställen att man det fungerar bäst att inte ha rörpreamp till rörmik)... Men den gjorde gott på min röst till den lånade NT2-A miken, och både och på B1. Dock så har får jag jobbiga diskanttransienter med SE-2200T, vilket förstäks ännu mer med golden age preampen, är det ett vanligt problem med stormenbranare? Har ändå vinklat dom lite neråt... Dock så tycker jag förutom det att den passar min röst bäst...
Guitar Nilsson Postat 11 mars 2013 Postat 11 mars 2013 Mycket av "dyrt" ljud tycker jag sitter i en bra kompressor, lika mycket som i mikrofonen. Speciellt sång kräver ofta en rejäl komprimering för att ge stötiga ljud. Det finns ju bra kompressorpluggar, men de flesta studios komprimerar även direkt vid inspelningen. PÅ Blocket o Vend brukar det dyka upp mkt fina grejer, som tex den här: http://www.vend.se/ad.php?158499 Med en bra kompressor blir sångpåläggen fan så mkt roligare.
Demonproducenten Postat 11 mars 2013 Postat 11 mars 2013 (redigerat) Jag föreslår följande prioriteringsordning för att förbättra akustiska inspelningar: lånar jochens lista å modifierar lite: den som spelar instrumentet mickteknik mikrofon akustiken Mikrofonförstärkaren A/D-omvandlaren samtidigt om man skickar upp akustiken till nr 3 så blir nästkommande mindre kritiska Redigerat 11 mars 2013 av Demonproducenten
Jocke Rönnqvist (oregistrerad) Postat 11 mars 2013 Postat 11 mars 2013 Vacker Nilsson 🙂 När jag la sång på våran skiva så komprimera dom ganska kraftigt redan vid in, men det var en dyrare kompressor som påminner om en LA2A i utseendet men det var något annat. Fick annars Distressor rekommendart av Plec på the panicroom men jag har en bra bit kvar att lära innan det är befogat att skaffa en sån...
Jocke Rönnqvist (oregistrerad) Postat 11 mars 2013 Postat 11 mars 2013 lånar jochens lista å modifierar lite: den som spelar instrumentet mickteknik mikrofon akustiken Mikrofonförstärkaren A/D-omvandlaren samtidigt om man skickar upp akustiken till nr 3 så blir nästkommande mindre kritiska Den sista raden är ju rigtigt intressant, egentligen kanse man ska strunta i att akustikbehandla och lära sig mika ordentligt om man har som mål att bli riktigt dukig 🙂 Nån som var med på Morgan Ågrens seminarium och hörde Jan-Eric Persson från opus3 berätta om sina inspelningar? Där kan man snacka om att kunna mikteknik...
Demonproducenten Postat 13 mars 2013 Postat 13 mars 2013 Den sista raden är ju rigtigt intressant, egentligen kanse man ska strunta i att akustikbehandla och lära sig mika ordentligt om man har som mål att bli riktigt dukig 🙂 om inte annat kommer du ju kunna behärska att få till fungerande ljud på olika platser å sammanhangallt hänger ju på vad du har siktet inställt på: lära dig att hantera inspelning överlag eller göra bra välljudande inspelningar på hemmaplan siktar du på att jobba med ljud är det första att föredra - är du musiker som vill spela in din egen musik så kör på det senare 1
crillemannen Postat 13 mars 2013 Postat 13 mars 2013 (redigerat) preamp är viktigare än mikrofon. Köper du en bra preamp så kan en mikrofon med medelbudget låta riktigt fet, och det mesta låter väl tämligen tråkigt genom en kass preamp. har du några belägg för det påståendet? Jag tycker som de flesta, vilket är rätt att mikrofon går före preamp. Redigerat 13 mars 2013 av crillemannen
Jocke Rönnqvist (oregistrerad) Postat 14 mars 2013 Postat 14 mars 2013 om inte annat kommer du ju kunna behärska att få till fungerande ljud på olika platser å sammanhang allt hänger ju på vad du har siktet inställt på: lära dig att hantera inspelning överlag eller göra bra välljudande inspelningar på hemmaplan siktar du på att jobba med ljud är det första att föredra - är du musiker som vill spela in din egen musik så kör på det senare Det är en kombination av båda, ursprunget är bara att spela in hemma och få till det där men samtidigt så vill jag lära mig så mycket jag kan på vägen.
Echobrain Postat 14 mars 2013 Postat 14 mars 2013 Jag påstår som halkbi och joachime att du ska prioritera akustiken och avvakta kompressorer, preamps, nya mickar osv.
swesolid Postat 14 april 2013 Postat 14 april 2013 Nu har jag kommit ut ur garderoben! Får tacka för hjälpen. Det hände verkligen grejer med samtliga mikrofoner när man inte hade jobbig akustik att tas med... Sen var skillnaden mellan mikrofonerna mindre och golden age preampen jag lånade gjorde skillnade men inte till det positiva för SE-2200 (har läst på några ställen att man det fungerar bäst att inte ha rörpreamp till rörmik)... Men den gjorde gott på min röst till den lånade NT2-A miken, och både och på B1. Dock så har får jag jobbiga diskanttransienter med SE-2200T, vilket förstäks ännu mer med golden age preampen, är det ett vanligt problem med stormenbranare? Har ändå vinklat dom lite neråt... Dock så tycker jag förutom det att den passar min röst bäst... Jag kör Pre-73 DLX. Den är SÅÅÅÅÅÅÅÅ prisvärd. Man måste bara lära sig ratta den. Skillnaden mellan vanliga och DLX är i min mening stor. Jag är även i färd med att byta tranformatorn mot en Carnhill vilket bidrar till mer färgning. Gillar man SM7B så visst funkar dessa tillsammans. Dock skulle jag hellre köpa en SM7 (utan 😎. Producerade en Ep i vintras där alla sångspår går genom en AA CM-87 (för övrigt en ruskigt bra mic) via GAP Pre-73 DLX
oceanmusic Postat 15 april 2013 Postat 15 april 2013 Dock så har får jag jobbiga diskanttransienter med SE-2200T, En kompis ägde en SE-mik och upplevde samma sak. Snackat lite med folk som säger att det är lite av ett försäljningsknep. Dvs du testar miken och hör diskantkrispet från himlen och tycker det låter dyrt, men sen i längden blir dom störiga/ onaturliga och svåra att bli av med. Så det kan vara ett säljknep.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.