Jump to content
Annons

Hjälp mig med mitt musikrum! (Akustik & möblering)


Martin

Recommended Posts

Annons

Nu är jag ju bara lekman, men..

Ergonomiskt tycker jag att det ser ut som att du tänkt rätt med möbleringen, även om det ur ett akustiskt perspektiv är bättre att sitta mot någon av kortsidorna. I slutändan får man nog dock mer gjort i ett ergonomiskt möblerat rum än ett som kompromissar arbetsmiljön till förmån för akustiken. Det anser jag är det viktigaste i hemstudion.

Vad står dina monitorer på? Spontant tycker jag att det ser ut som att de står lite lågt. Normen är ju att man har området mellan diskant- och baselementen i öronhöjd. Bara en sådan sak gör kan göra stor skillnad.

Angående rumsnoder och dylikt: Lita aldrig blint på uträkningar utan gör akustiska mätningar för att se vad som faktiskt händer. Den teoretiskt bästa lyssningspositionen är inte nödvändigtvis den bästa, man får mäta sig fram till vilken position som låter rakast i rummet. Att tex flytta sig 20cm framåt eller bakåt kan göra större skillnad än man tror.

Angående rum i rummet. Bjälkarna tror jag har minimal påverkan på akustiken i helhet. Däremot tror jag att den öppna dörren(/dörrarna?) ställer till med problem. Rumsklanger i så kallade "acoustically coupled spaces" lägger sig liksom på varandra och försvårar kritiskt lyssnande. När jag jobbar tycker jag att det är skitjobbigt att lyssna med dörren öppen, allt känns liksom fel då. Har du möjlighet så häng upp dörrar där.

Såhär skulle jag gå till väga för att få ett hum om vad som behöver göras:

*Mät dig till bästa lyssningsposition med hjälp av en mätmikrofon och REW.

*Behandla de första reflektionerna (sidoväggar, tak, bakvägg) med bredbandiga absorbenter.

Bara detta kommer att få ditt rum att låta bra mycket bättre än innan. För att få bukt med rumsnoder så krävs avstäma basfällor, och ju mer av hörnen man kan absorbera desto bättre. Jag gjort övervägandet att (tills vidare) sluta att akustikbehandla efter att bara ha tagit itu med de första reflektionerna. Detta för att få pengar till roligare saker (avstämda basfällor underlättar inte mitt intresseutövande mer än en bandslipning av den akustiska gitarren) och för att faktiskt få någon musik skriven och inspelad. Så som det ser ut för mig så sitter inte begränsningarna i akustiken (även om det helt klart har större betydelse än de flesta tror) utan i mig som låtskrivare, musiker, tekniker och producent. Mina egna förmågor kan jag utveckla tills jag märker att det är akustiken som sätter käppar i hjulet för det jag kan åstadkomma (så länge jag förstår dess faktiska innebörd), och hittills är jag inte där än.

Fritt fram för Claes, Wellness och adrumdrum att såga mig 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Nu är jag ju bara lekman, men..

Ergonomiskt tycker jag att det ser ut som att du tänkt rätt med möbleringen, även om det ur ett akustiskt perspektiv är bättre att sitta mot någon av kortsidorna. I slutändan får man nog dock mer gjort i ett ergonomiskt möblerat rum än ett som kompromissar arbetsmiljön till förmån för akustiken. Det anser jag är det viktigaste i hemstudion.

Vad står dina monitorer på? Spontant tycker jag att det ser ut som att de står lite lågt. Normen är ju att man har området mellan diskant- och baselementen i öronhöjd. Bara en sådan sak gör kan göra stor skillnad.

Jag håller med trivsel först. De står på ett par gamla Jamo HIFI 3-vägs burkar från 80-talet, sedan på 12 st dämpande liggunderlag. Så inga rörelser går ned där inte. Däremot på hur mycket självsväng ett par högtalare får av bas. Liksom att basen "stängs" in i högtalare som står i rummet och hoppar runt i dessa, i den frekvens rums-noden i högtalaren har. I teorin borde man få kunna få ett fetare ljud av att ställa in bas-förstärkare, i stället för bas-fällor... kul tanke! Höjden kommer jag finkalibrera efterhand. Vet inte om jag gillar att ha tweeter-ljudet i ansiktet eller bas-konen, får se i slutet....

Angående rumsnoder och dylikt: Lita aldrig blint på uträkningar utan gör akustiska mätningar för att se vad som faktiskt händer. Den teoretiskt bästa lyssningspositionen är inte nödvändigtvis den bästa, man får mäta sig fram till vilken position som låter rakast i rummet. Att tex flytta sig 20cm framåt eller bakåt kan göra större skillnad än man tror.

Angående rum i rummet. Bjälkarna tror jag har minimal påverkan på akustiken i helhet. Däremot tror jag att den öppna dörren(/dörrarna?) ställer till med problem. Rumsklanger i så kallade "acoustically coupled spaces" lägger sig liksom på varandra och försvårar kritiskt lyssnande. När jag jobbar tycker jag att det är skitjobbigt att lyssna med dörren öppen, allt känns liksom fel då. Har du möjlighet så häng upp dörrar där.

Såhär skulle jag gå till väga för att få ett hum om vad som behöver göras:

*Mät dig till bästa lyssningsposition med hjälp av en mätmikrofon och REW.

*Behandla de första reflektionerna (sidoväggar, tak, bakvägg) med bredbandiga absorbenter.

Bara detta kommer att få ditt rum att låta bra mycket bättre än innan. För att få bukt med rumsnoder så krävs avstäma basfällor, och ju mer av hörnen man kan absorbera desto bättre. Jag gjort övervägandet att (tills vidare) sluta att akustikbehandla efter att bara ha tagit itu med de första reflektionerna. Detta för att få pengar till roligare saker (avstämda basfällor underlättar inte mitt intresseutövande mer än en bandslipning av den akustiska gitarren) och för att faktiskt få någon musik skriven och inspelad. Så som det ser ut för mig så sitter inte begränsningarna i akustiken (även om det helt klart har större betydelse än de flesta tror) utan i mig som låtskrivare, musiker, tekniker och producent. Mina egna förmågor kan jag utveckla tills jag märker att det är akustiken som sätter käppar i hjulet för det jag kan åstadkomma (så länge jag förstår dess faktiska innebörd), och hittills är jag inte där än.

Fritt fram för Claes, Wellness och adrumdrum att såga mig 😄

Ja, tack för tipsen om hur jag ska sätta absorbeterna. Jag ser din bild i huvudet framför mig. Jag ska lyssna mig till bästa lyssnignsposition 🙂 Fann en riktigt bra här om dagen. Men den är ergonomiskt omöjlig tyvärr. Cirka 70 cm ovanför golvet var basen perfekt. Kommer jag närmare mitten (högt upp med huvudet) blir det värre. Detta är också ett akustiskt fenomen som jag läst om. Lite tråkigt. Får börja sitta på golvet och mixa....

Jo, ljudet från de andra rummen hör jag en del. Men upplever inte dem som jobbigaste, utan det är denna lilla "del" av rummet där jag sitter som har massa baskludd... och jag vill veta varför.... 🙂 Tack ändå för ditt utförliga svar, och bilden till hur jag ska placera absorbenter. En dörr bakom mig kommer i alla fall hängas upp det vet jag.

Och du tänker helt rätt BTW... Music first.............

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Bonusfråga 10 poäng!

Visst vill man sitta med den största längden framåt och bakåt, kanske inte därför att bakväggen skickar tillbaka ljud, utanför att sweepspotten på BASEN ska bli avsevärt större!? ja båda delar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det bästa är att mäta rummet med Room EQ Wizard för att se vad som behövs görs och hur stora problem det är i basen. Dörr öppningarna behöver inte vara nått negativt, mäter du så vet du.

Tror ändå att täta dörrar är att föredra efter som det förmodeligen blir lättare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Har inget att mäta med tyvärr....

Har i alla fall kollat upp en hel del själv nu.

Precis där jag upplever problemområdet har finska Genelec såklart en "Desktop LF" switch på sina monitorer. Alltså är det dessa frekvenser som studsar i bordet, och grumlar till ljudbilden.

Detta + rummet noder vid 40-50-60 hz som tillsamman skapar denna bubbla. Alltså ligger ljuden i botten 50-70 hz och förstärks. Och sedan dubbelljud i bordsskivan.... som jag tyvärr inte kan eqa bort för jag har inga Genelec.....

Bra. Hur ska jag lösa det då? Har ni några tips?

(Ironiskt att man lär sig mer av att läsa manualen till Genelec, än att läsa igenom Gearslutz, Google, och Wiki.....)

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Bonusfråga 10 poäng!

Visst vill man sitta med den största längden framåt och bakåt, kanske inte därför att bakväggen skickar tillbaka ljud, utanför att sweepspotten på BASEN ska bli avsevärt större!? ja båda delar?

försåd inte riktigt hur du menar men det är oftast bäst att placera lysningspossition en bit bakom främre tredjedelen av rummet.(men inte mitt i rummt) men kan ha det som utgångspukt sedan bör man mäta vad som är bästa för högtalar placering och lyssningspossition.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

det var nog den jag satt i när det lät så bra i basen då! för jag satt 1/3 från tak till golv. och 1/3 från framvägg te bakvägg! 🙂 tack.

edit: fan, har suttit uppe och druckigt energidryck nu och lärt mig ännu mera nu. så nu kan ni nästan fråga mig 😄

så här kan det se ut 🙂

46788d1197730352-38-rule-room_modes.gif

alltså måste det stämma det där jag sa om att ha längden bakom en, så man kan hitta ett bra ställe i 38%'s regeln.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Körde den gamla: Högtalarna närmare samt att jag ställde dem PÅ bordet, för att få bort reflektionen från bordet, eller minska den i alla fall. Detta får gå tillsvidare. Nu är basen bättre, både rumsmässigt, och från bordet. sitter lite närma, men det får fungera tills vidare helt enkelt: Så här blev det: (de står också högre i höjd nu!)

Sedan tänkte jag göra så att jag vinklar bordsskivan uppåt där bak, så det sluttar ned mot mej... och sedan vinklar jag högtalarna uppåt en aning så de spelar "över" varandra.... det blir sen när jag får monitorställ! 🙂

578394_3897467015269_580328840_n.jpg

slänger upp en bild på ett gammalt 80-tals bord också! 🙂

734494_3897489135822_589332407_n.jpg

Hur man bygger en vettig och effektiv basfälla, LOL

480003_3897539617084_918468995_n.jpg

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Om nån har fler tips, får dom gärna tipsa mig om hur ni tänker, och vad man kan förbättra! Tack!

Borde jag testa en kortvägg med kanske!? 🙂

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Martin, förväntar du dig ett intelligent svar efter den bilden?!?

Jag vet iaf vad som fick mitt fokus. 😄

Hehe. ja du... det gäller att hålla tungan rätt i mun.... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Funderar på att ändå använda mig av en kortsida och kunna dra för tjock gardiner vid fönstret man hamnar närmare, än den andra väggen.

 

Och sedan dämpa av rummet ganska shyst i övrigt... Vad tror ni om detta?

 

Det blir mer osymmetriskt, men max 20%-25%. Och sweet spotten för basen lär ändå bli bättre eftersom basen kan rulla längre innan den rullar "tillbaka"....

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle nog faktiskt prioritera att sitta symmetriskt mot långsidan, så som du gör nu. Oavsett vad du väljer så bör du införskaffa en mätmikrofon för att veta vad som faktiskt händer. Att lyssna sig till den bästa lyssningspositionen och högtalarplaceringen skulle jag inte rekommendera då det är lätt hänt att man istället lyssnar efter en loudnesskurva istället för ett rakt frekvenssvar. Med reservation för att man har en klar och tydlig referens i huvudet över hur ens monitorer låter i ett väl avstämt rum, men det tror jag är få förunnat här på forumet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet hur dom låter tyst mina Adam alltså. Har lyssnat på dem varje dag sen jag fick dem, låååång tid. På låg volym... Så jag vet hur dem låter. Ja... jag får se vad det blir... ös gärna på med mer tips om ni har... och om nån i Örebro är duktig, kom gärna förbi på en Kaffe 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har fixat så jag sitter på kortsidan idag!

Har inte hunnit lyssna då folk sover här i närheten men jag upplever att basen får lite mer utrymme att rulla "ut" i rummet.

Jag återkommer imorgon! Visst, stereo perspektivet blir snett. Men om basen är bättre bryr jag mig inte, musik är viktigast i 60-600 hz, det är där den vilar... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Låter dina mixar bättre i lurarna då? Jag tror mitt rum delvis låter bra pga att jag kan öppna en dörr rakt bakom subben på golvet, så den får nio meter att låta på. I rum nr två landar basljudet i en tung kluns till hörnsoffa. Hoppas inte frun får för sig att skaffa nåt annat sorts sofferi här.

Jag har btw ett par ATH M-50 jag inte använder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...