Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Varför har en strata 250k på volympoten, en gibson har 500? och en volympedal 1 m ohm har jag sett.

Jag har nu monterat in en extra volympot i min fuzzface på insignalen (så ja slipper fumla med gitarvolymen live på stratan för att få till ett bra ljud) och jag satte i en på 250 k så det funkar precis som volymen på fender stratan. Det jag undrar är, Vad hadde hänt om jag hadde satt i en på 500k eller en ännu större? hadde volymratten blivit mindre känslig/fått ett större spann?

Annons
kjelle57 (oregistrerad)
Postat

Med högre impedans i volympoten blir ljudet mer diskantrikt eller vassare, beroende på hur man ser det. En humbucker är mindre diskantrik, då passar det bättre med en större pot. Det är ju upp till var och en, hur man vill att det ska låta. En singelcoil brukar de flesta tycka blir för bright med 500K.

Många Gibson har 300K, för övrigt.

Volympot i fuzzfacen, det blir ju inte direkt så att den ersätter volymen i stratan. Den ligger ju förmodligen parallellt med poten i gitarren.

Postat

Kul att du körde vidare på detta, berätta gärna mer om det hela!

Har gundat lite på detta sedan sist, och anledningen till att man har högre värde på poten i en volympedal är nog antagligen för att minimera påverkan på gitarrens ljud. En 1M-pot påverkar ju inte ljudet från en gitarr om inte dess volympot har ett högre värde än 1M, vilket ju är tämligen ovanligt. Men jag kan vara helt ute och cykla i min teori.

Volympot i fuzzfacen, det blir ju inte direkt så att den ersätter volymen i stratan. Den ligger ju förmodligen parallellt med poten i gitarren.

Nu begriper jag inte här. Gitarrens volympot > Gitarrens utgångsjack > sladd > volympot innan fuzzkrets > fuzz. Det är väl en solklar seriekoppling mellan de två potarna?

Postat

Volympotten ligger parallellkopplad med pickupen. Det innebär i en teoretisk mening att ju högre ohm ju mer signal kortsluts till jord. Högre ohm på potten innebär då högre utgångssignal. Men utgångsimpedansen ökar oxå. Det för med sig sus, brus och rsik för brum vid längre gitarrkabel.

Kolin

Postat

Jag tog kontakt med en kille på på Moody sound ( dom som säljer effekt pedaler), Albin hette han, Mycket snäll person. Jag mailade bilder till han på Fuzzface kretskortet och han talade om vart jag skulle löda på en potesiometer, så nu funkar fuzzfacen precis som jag vill. Jag var bara nyfiken på hur fuzzen skulle låta om ja bytte till en pot med annat värde. trodde ochså att det var seriekopplat

Postat

Albin är alltid trevlig att ha o göra med. Har varit inne i butiken några ggr snackat med honom. Och det är han som sköter hela rulljansen. 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.