Jump to content
Annons

Vilket delay används om ett ord ska studsa?


rockstone

Recommended Posts

Om jag vill att ett ord jag sjunger skall upprepas några gånger i rätt tempo till låten, skall jag då använda ett Tapdelay eller ping pong delay och ställa detta efter rätt bpm till låten eller hur skall man göra? Eller är det såatt man ska tappa fram rätt tempo?? Fattar inte detta. Jag har tex waves h delay om det går att fixa där?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hitta sync och välj fjärdedelar eller åttondelar istället för millisekunder...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tape delay är mest en imitation av en gammal analog metod. Ping-pong delay är när ekona studsar vänster <-> höger fram och tillbaka, som en ping-pong boll mellan två väggar. Det kan vara vad du vill ha, eller så vill du bara ha ett eko "i mitten" bakom rösten så att säga. Då är ping-pong inte rätt, då vill du nog ha "mono-delay".

Waves H-delay är kapabelt till mycket inom delay. H-delay läser automatiskt av det tempo din DAW är inställd på och ställer in sig själv på rätt tempo. Så om du bara vrider på ratten "Delay" så kan du välja rytmvärde dina ekon ska överensstämma med - fjärdedelar, åttondelar, trioler osv. Vilket rytmvärde som är inställt, syns i vänstra delen av H-delayets display. En etta ovanpå och 16 undertill betyder att 16-delar är inställt. Syns ett T, så är det trioler, och om D syns så är värdet punkterat (Dotted).

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Hitta sync och välj fjärdedelar eller åttondelar istället för millisekunder...

Jag syftade såklart på att ts skulle räkna ut just fjärdedelar eller annat notvärde i ms.

Det innan Signia så fint berättade att det går att göras smidigare i delayet ts använder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ställer en ungefärlig hastighet på delayet, tex sång eller elgitarrdelay, spelar upp hela mixen några takter så jag kan trampa takten med foten, sen trycker jag bara på stopp, då fortsätter ekoknallarna en stund. Ekar det långsammare än låtens tempo höjer jag farten på delayet o tvärtom, jag tycker det går väldigt bra att ratta till det exakt så här. Enklare än att både räkna ut det eller att använda en tap-tempo knapp.

Ibland kan det låta bättre med en delayhastighet som inte alls stämmer med bpm...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ställer en ungefärlig hastighet på delayet, tex sång eller elgitarrdelay, spelar upp hela mixen några takter så jag kan trampa takten med foten, sen trycker jag bara på stopp, då fortsätter ekoknallarna en stund. Ekar det långsammare än låtens tempo höjer jag farten på delayet o tvärtom, jag tycker det går väldigt bra att ratta till det exakt så här. Enklare än att både räkna ut det eller att använda en tap-tempo knapp.

Ibland kan det låta bättre med en delayhastighet som inte alls stämmer med bpm...

oldschool

Link to comment
Dela på andra sajter

oldschool

I liveracken har jag tap-funktionen lättåtkomlig, men att "tappa" fram exakt rätt tempo är inte helt lätt, jag tycker det är lättare att titta på diodens blinkningar o på så sätt se om det går för fort eller sakta, och vrida lite på delayfartsratten. Det kanske finns en blinkdiod o delaypluggen oxå?

Stenålders school - 55

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag syftade såklart på att ts skulle räkna ut just fjärdedelar eller annat notvärde i ms.

Det innan Signia så fint berättade att det går att göras smidigare i delayet ts använder.

Han skrev ju att han hade H-delay så det var därför jag skrev så... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hur?

http://www.dvfugit.c...-calculator.php

Varför?

För att delayet ska studsa musikaliskt med låten.

Uppgift?

Att avgöra när första delaystuden ska komma efter det initiala anslaget. Man kan naturligtvis experimentera med delaytider för att få intressanta skeenden. Men vill du att det ska studsa i perfekt i takt med musiken så är BPM och ms sammanlänkade. Så 100BPM=300ms i åttondels delay.

Edit: såg nu att du redan fått en bättre delay-tids kalkylator länk redan.

Redigerat av klasho
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Absolut enklast måste vara att synka delayet, till ditt projekttempo. (eftersom du nu använde H-comp.)

Och eftersom du bara vill ha delay på vissa ord, så hade jag (om ja fick bestämma) lagt delayet på en sendkanal.

Att räkna ut delaytiden behöver du bara kunna om ditt delay inte stödjer sync mot ditt värdprogram/daw. Som andra sagt, om du behöver göra det manuellt så är det bra att kunna...men viktigast är ändå att lyssna sig till vad som låter bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...