Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag lirade in sång på en låt i går. I vanlig ordning slängde jag på ett schysst stereodelay istället för reverb, den här gången fick det bli Waves H-delay.

Problemet är att sången lutar så jävligt åt höger...jag har ställt in delayet så att höger och vänster beter sig olika (som man bör...).

Jag körde Waves Paz på sången med delayet på och då ser man att det är betydligt mer aktivitet på höger sida. Stänger jag av delayet så hamnar sången spikrakt i mitten igen...(givetvis).

Saken är den att jag vill ha sången SPIKRAKT i mitten även med stereodelayet på, däremot vill jag ju att svaren från delayet studsar runt i stereobilden...

Lösningar? Idiotförklara mig gärna, det har jag själv gjort i ett par timmar nu.... 😱

Redigerat av Måsart
Annons
drloop (oregistrerad)
Postat

Wet/dry på delayet?

Sätta som effektend istället för insert?

Postat

Jag kör delayet som en effektsend 100 % wet. Otroligt irriterande att sången lutar åt ett håll, PAZ visade på typ 30 graders slagsida...

Postat

Men om du då har effekten på ett eget spår så kan du väl panonera den kanalen 30 prolle till vänster? Borde inte det lösa ditt problem för tillfället i alla fall?

Postat

Kan det vara så att du spelat in monosignal på ett stereospår?

Nej, ett traditionellt monospår... 🙂

Men om du då har effekten på ett eget spår så kan du väl panonera den kanalen 30 prolle till vänster? Borde inte det lösa ditt problem för tillfället i alla fall?

Jag tänkte också den tanken men det känns retligt att inte kunna lösa det på "riktigt"...

Postat

Problemet är löst!

Det var givetvis sjukt simpelt....det brukar ju kunna vara det.

Jag hade valt Waves H-Delay mono/stereo istället för Waves H-Delay stereo....nu funkar det galant!

Vad är mono/stereo-alternativet? Är det fuskstereo? 😳

Postat

Stereopluggen ska hantera stereo medan monopluggen skickar samma signal till båda stereokanalerna internt i pluggen.

En annan sak jag tänkte på är att man kan få känslan av att delayet är starkare på ena sidan om man jobbar med olika tider på vänster och höger kanal.

Postat

@Måsart; släng gärna ditt ett [LÖST] i rubben också så kanske flera kan få hjälp av den här tråden 🙂

Vänligen,

CHAE

Postat

@Måsart; släng gärna ditt ett [LÖST] i rubben också så kanske flera kan få hjälp av den här tråden 🙂

Vänligen,

CHAE

Bra tänkt! Hittar dock inte vart jag kan redigera rubriken? Andra gången jag idiotförklarar mig själv i dag, fan också.... 😄

Postat (redigerat)

Bra tänkt! Hittar dock inte vart jag kan redigera rubriken? Andra gången jag idiotförklarar mig själv i dag, fan också.... 😄

Till höger om "Multicitera"-knappen har du "Redigera"-knappen. Klicka den och välj "Visa full redigerare".

Fan, jag undrar om det ploppar upp en bild på någon från Studios redigerings-crew, full som två ägg om man klickar den knappen...? 😕😆

Redigerat av CHAE

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.