Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Dom låter int så bra egentligen då?

haha.. 😄

Serious sadist...? 😉

Pluggar man basporten kanske man riskerar att bränna spolen till baselementet om man spelar länge?

Det vet jag har hänt äldre Cervin Vega bashorn, där sitter elementet i ett ganska begränsat utrymme utan luftväxling, nyare horn har en front i aluminium för att leda bort värme. Det blir väl knappast lika mkt värme i en liten monitor, men det sitter ju slutsteg därinne oxå.

Postat

Oftast om man pluggar basportarna kanske man också köra nån sub, så högtalaren inte behöver jobba lika mycket....

Men man ska hålla koll på tempen såklart! Dra pluggen och mät med Celcius.... sen kjör du utan plugg ett tag och mäter samma luft igen!

Postat (redigerat)

Just nu kör jag en gammal Ibanez 35Watts Basförstärkare som Sub till mina Adam! Blev toppen tills jag hittar en bättre Sub 🙂

Vad jag hör: Mellanregister och sången är i fronten på Adam nu.

Kör denna lol:

http://www.zzounds.com/item--IBASW35

Redigerat av Martin
drloop (oregistrerad)
Postat

Väntar med spänning på vad Claes ska säga...

Jag undrar mer hur lång tid det dröjer innan det är dags att beställa reservdelar...

Postat

Väntar med spänning på vad Claes ska säga...

Jag skulle nog säga att huvudorsaken till att basen blir luddig och utsmetad, är att man inte har tillräckligt bra akustikbehandling och/eller att vibrationer går ner i underlaget och bråkar, omman inte har frikopplat högtalarna med någon sorts absorbent där.

Pluggar man portarna, så blir det förstås mindre bas, så att man kanske blir av med rummets värsta problemfrekvenser, men i så fall kommer ingen sub att lösa problemet heller, utan det är då fortfarande akustikbehandlingen det hänger på...

• Gilla 1
Postat (redigerat)

Jag skulle nog säga att huvudorsaken till att basen blir luddig och utsmetad, är att man inte har tillräckligt bra akustikbehandling och/eller att vibrationer går ner i underlaget och bråkar, omman inte har frikopplat högtalarna med någon sorts absorbent där.

Pluggar man portarna, så blir det förstås mindre bas, så att man kanske blir av med rummets värsta problemfrekvenser, men i så fall kommer ingen sub att lösa problemet heller, utan det är då fortfarande akustikbehandlingen det hänger på...

Du har inte helt rätt. Klart påverkar det där också. Men faktiskt såg jag mätningarna, och frekvenserna smetas ut.

Tar ju längre tid för luften att transporteras igenom högtalarn, och ut igenom röret. Än att bara sättas i gung direkt av membranets rörelse.

Det jag menade med slapback-delay på basen.

Edit: har undersökt membrants rörelse med plugg, och utan på Adam A7X. Kunde inte se nån större skillnad i hur membranet rörde sig och det torde vara säkert att plugga dem. Men ska mejla Adam om detta. Kanske kan du Claes göra detta idag? Jag sitter och har massvis med jobbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbb

Redigerat av Martin
Postat (redigerat)

Jag undrar mer hur lång tid det dröjer innan det är dags att beställa reservdelar...

De enda reservdelarna skulle isånafall vara till mig.... 😄

Redigerat av Martin
drloop (oregistrerad)
Postat

Bättre att köpa nya lådor. A7 är ju designade som öppna lådor, det låter ju helt knasigt om man stänger portarna.

Jag har länge kört Blue Sky sub/sat system där alla lådor är slutna. Mycket tight och trevligt sound.

Postat

Membranets rörelse med plugg? Är det lämpligt att stoppa igen basportshålet med en potatis? ☺️

Mat utan potatis är ingen mat - 55

Postat

LOL

Bättre att köpa nya lådor. A7 är ju designade som öppna lådor, det låter ju helt knasigt om man stänger portarna.

Jag har länge kört Blue Sky sub/sat system där alla lådor är slutna. Mycket tight och trevligt sound.

Ska lyssna mer på det här snart. Måste sitta en bit framför och låta en polare tryck ur pluggen 🙂

Postat (redigerat)

Det står i ADAM:s FAQ:

Question: I am experiencing some air noise from the tube holes in my speaker (a bit like driving in a car on a highway with open windows). Any solution to this problem?

Answer: This is something typical for bass reflex speakers. When you play music with very low frequencies at high volumes there is a lot of air motion, which can cause these noises. If you play music with also higher frequencies you won't hear it anymore. The only thing you can do is put something into the reflex tubes and "close" them. But if you do so you will loose some bass response. This is something that cannot be avoided when using bass reflex speakers.

Ingen varning om att det kan vara skadligt att plugga portarna, alltså.

Slutstegen sitter ju i baksidan i monitorerna och har hela baksidan som kylare.

Redigerat av Claes
Postat

Efter att ekstatis här på forumet köpt hans nya monitorer kollade jag upp dessa, då dessa verkade vara designade för att motverka detta jag pratar om. och mycket riktigt, läs här i deras manual så får ni se själva 🙂

http://tridentaudiodevelopments.com/hg3_specs1.html

ekstatis du får gärna höra dej och berätta om hur det låter 🙂

Postat (redigerat)

Adam själva säger att man kan plugga dem. Så alla som har Adam vet.

Question: I am experiencing some air noise from the tube holes in my speaker (a bit like driving in a car on a highway with open windows). Any solution to this problem?

Answer: This is something typical for bass reflex speakers. When you play music with very low frequencies at high volumes there is a lot of air motion, which can cause these noises. If you play music with also higher frequencies you won't hear it anymore. The only thing you can do is put something into the reflex tubes and "close" them. But if you do so you will loose some bass response. This is something that cannot be avoided when using bass reflex speakers.

Redigerat av Martin
drloop (oregistrerad)
Postat

För då får man aldrig uppleva fullt blås?

Postat

Adam själva säger att man kan plugga dem. Så alla som har Adam vet.

...precis som jag skrev två inlägg längre upp... 😉

Postat

Jag hör aldrig nåt fnysande från basrören på mina monitorer. Är det inte mest hjärnspöken det där? Sätter man näven för känns det, men hörs det?

Postat

Ooooom problemet är att för mycket bas skickas till monitorerna oooch att man kan skaffa en subbas för att låta den sköta det snacket sååååå låter det mer riskfritt att leka med en eq istället för att plugga igen bashålet...

Postat

Vad är delningsfrekvensen på en A7X? Pluggar man igen hålet blir det tyngre för woofern att röra sig, då ger den väl mindre av alla frekvenser ända upp till delningen. Och det är ju inte bara bas...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.