Jump to content
Annons

Arghhhh! Ljudet hackar oavsett ljudkort, jag blir knäpp!


awe

Recommended Posts

Postat (redigerat)

För ca. 10 år sedan köpte jag ett M-Audio Delta 44, ett internt PCI-kort med externbox, har alltid funkat som en dröm. Förra året köpte jag en ny (fast begagnad) stationär PC, en hyfsat fet Fujitsu Siemens med ett GeForce 9800 GT grafikkort.

Ganska snart märkte jag att ljudet hackade, ibland bara med lite dropouts men oftast blir det så mycket att man bara kan urskilja en sekund av fem i all distorsion. Efter lite felsökning kom jag på att det påverkas av grafiken, bl.a. så funkar Protools och VLC bättre än Windows Media Player eftersom denna visar en massa random grafik. Dessutom blir allting bättre om jag i Windows ändrar till "Justera för bästa prestanda" som tar bort alla onödiga kosmetiska visuella effekter i Windows.

Jag provade att flytta runt ljud och grafikkortet i burken men det gjorde ingen skillnad. Så jag antog att det var ett kompabilitetsproblem och tyckte att det kanske var dags att uppdatera ljudkortet och hittade ett M-Audio Fast Track Ultra 8R med USB-anslutning. Och i helgen fick jag äntligen tid att installera ljudkortet och vad händer? Lika illa som förut! Några tips eller idéer på vad det kan vara? Nåt i BIOS? Jag har provat att disabla det inbyggda ljudkortet men det gör ingen skillnad. Drivrutinerna är de senaste.

Redigerat av awe
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Just märkesdatorer kan ha alla möjliga egna versioner av moderkort. Ta reda på vad det sitter för chipset på moderkortet. Kan nog dessutom nästan lova att det är ditt grafikkort som jävlas. Spelgrafikkort är ingen bra kombo med en DAW.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med Bullerbyn, Grafikkort kan vara en ren pina, har du ett inbyggt grafikort på moderkortet så kan du testa utan Gforce kortet. Annars kolla om du kan låna ett enklare kort bara och se om det löser problemet.

Ett långskott kan vara att kolla i Gforce egna panel för grafikortet och se till att kortet i sig inte använder sig av för mycket resurser i datorn. Annars blir det nog tyvärr att byta grafikkort.

//Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, så det är alltså inget ovanligt problem? Eftersom jag ändå inte spelar var jag inne på att nedgradera men tänkte kolla om det fanns nåt man kunde kolla först.

Följdfråga: Vad skall jag satsa på för grafikkort? Som sagt; jag spelar inte och håller inte på med grafisk bearbetning heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Innan du gör förändringar gör följande.

Har du kollat med DPC latency checkern? Gör det, då får du svaret om nåt krånglar med din dator.

http://www.thesycon.de/deu/latency_check.shtml

Gissar att du får ett svar att allt inte är ok.

Då går du sedan in på M-Audios support sidor där har dom förslag på vad man kan ändra i BIOS för att få det att rocka.

Kommer inte ihåg på rak arm vilka inställningar som krävs men det har hjälpt mig varenda gång det krånglat med windows.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, tack för tipsen!

Latency checken visade mycket riktigt att det slog i taket så fort jag t.ex. minimerade/maximerade ett IE-fönster.

Kollade lite på Avid's hemsida (som tagit över supporten för dessa produkter) men det gav inte mycket. Googlade runt i en timme eller så utan resultat, många tipsade (precis som drloop) om inställningar i BIOS, minns inte vad de hette med det hjälpte inte.

Ikväll slängde jag i ett gammalt GeForce 7500 LE som jag hade liggandes och nu är problemet borta! Yes!

Tack för hjälpen! Jag hade antagligen kommit till den här slutsatsen ändå men det var skönt att få hjälp över tröskeln s.a.s. plus att få veta att det inte är ovanligt att spelgrafikkort och ljudkort inte alltid lirar bra ihop.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...