Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Sitter o glor på Blocket, letar stereohögtalare att skänka dottern som inflyttningspresent. Hemmabiosystem med många högtalare vill hon inte ha alls. Förstärkare har jag en gammal Pioneer SX-650 redan, min wha-wha-pedals-reparatör ska byta volympot i den så blir den bra.

Letar lite åt mig själv också, vill ha några med bra ljud att lyssna på musiken från "Tårtan"-dvd´n. o Spotify i tv-rummet.

Helst skulle jag vilja ha äldre trevägs USA-byggda JBL, men de säljs ju så sällan och så dyrt, det måste väl finnas andra märken o modeller att leta efter?

Nån som känner till annat bra, gärna gamla grejer, dottern är helt inne på retro möbler mm, så om högtalarna har snyggt utseende är det ett plus, men ljudet kommer förstås främst. Pioneer, Sony mfl borde väl ha vissa toppmodeller att kika efter?

post-8284-0-93181300-1362475391_thumb.jpg

http://www.blocket.se/dalarna/Luxor_hogtalare_vintage_60_tal__Ny_bild__45583193.htm?ca=5&w=3

De här hade ju ett coolt utseende, men de låter nog skit.

Annons
Postat (redigerat)

Jag har ett par svarta JBL LX44 som jag inte har någon nytta av, om det kan vara intressant...?

Är det USA eller danska byggen?

Och storlek på woofern?

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

Det finns ju passiva stereosubbar o som man kopplar till vanlig gammaldags stereoförstärkare. Kan en sån plus två mindre "toppar" vara nåt för en liten lägenhet? Eller blir det aldrig riktigt bra med passivt filter till en sub? Man vill ju inte ha en massa 250 hz ur subben.

Jag tror dottern skulle smälta rejält om jag kom med nåt i oskadat mahognyfaner eller liknande.

Postat

Ett par gamla väl fungerande Carlsson kanske ? Mycket mer retro än så blir det inte. Kef har också många fina högtalare från förr. Annars kan jag rekommendera http://www.rehifi.se

Jag har några bekanta ljudnördar som tycker gamla Carlssonhögtalare slår allt, men de jag har lyssnat på har jag tyckt låtit rent dåligt. Men det kansle skiljer rejält på olika Carlsson oxå.

drloop (oregistrerad)
Postat

Sitter o glor på Blocket, letar stereohögtalare att skänka dottern som inflyttningspresent. Hemmabiosystem med många högtalare vill hon inte ha alls. Förstärkare har jag en gammal Pioneer SX-650 redan, min wha-wha-pedals-reparatör ska byta volympot i den så blir den bra.

Letar lite åt mig själv också, vill ha några med bra ljud att lyssna på musiken från "Tårtan"-dvd´n. o Spotify i tv-rummet.

Helst skulle jag vilja ha äldre trevägs USA-byggda JBL, men de säljs ju så sällan och så dyrt, det måste väl finnas andra märken o modeller att leta efter?

Nån som känner till annat bra, gärna gamla grejer, dottern är helt inne på retro möbler mm, så om högtalarna har snyggt utseende är det ett plus, men ljudet kommer förstås främst. Pioneer, Sony mfl borde väl ha vissa toppmodeller att kika efter?

post-8284-0-93181300-1362475391_thumb.jpg

http://www.blocket.s...93.htm?ca=5&w=3

De här hade ju ett coolt utseende, men de låter nog skit.

Fyfan vad snygga. Dom hade jag köpt. Gamla fula JBL vill man inte ha i hemmet. 🙂

Jag har några bekanta ljudnördar som tycker gamla Carlssonhögtalare slår allt, men de jag har lyssnat på har jag tyckt låtit rent dåligt. Men det kansle skiljer rejält på olika Carlsson oxå.

Carlson är ju snygga dom med. Du får skilja på smygga lådor och lådor som låter bra. 🙂

Postat

Är Carlsson smygga? De här ser ut som en kombinerad fåtölj/högtalare, nåt dylikt har jag aldrig skådat förr. Du milde!

http://www.blocket.se/malmo/Carlssonhogtalare_oa52_oa_52_carlsson_hogtala_45204820.htm?ca=5&w=3

Helsvarta lådor är väl inte så snyggt i ett hem, varken JBL eller Carlsson, men de här var fina.

http://www.blocket.se/orebro/Carlsson_hogtalare_45529863.htm?ca=5&w=3

Kanske idén med Carlssonhögtalare inte är så dum i en liten lägenhet där man oftast inte kan lyssna på en optimal sweetspot? Sprids diskanten bättre i hela rummet än med normala högtalare? Jag är skeptisk ändå.

Postat

Är Carlsson smygga? De här ser ut som en kombinerad fåtölj/högtalare, nåt dylikt har jag aldrig skådat förr. Du milde!

http://www.blocket.s...20.htm?ca=5&w=3

Den modellen har jag hört hos en vinyl-freak för 10 år sedan eller något. Det lät verkligen inget vidare om dem, utan det kändes som om designen var viktigare än ljudet...

Helsvarta lådor är väl inte så snyggt i ett hem, varken JBL eller Carlsson, men de här var fina.

http://www.blocket.s...63.htm?ca=5&w=3

Kanske idén med Carlssonhögtalare inte är så dum i en liten lägenhet där man oftast inte kan lyssna på en optimal sweetspot? Sprids diskanten bättre i hela rummet än med normala högtalare? Jag är skeptisk ändå.

Sådana har min svåger.

Visst ger de spridning av ljudet, men hur lyckat är det med 4 diskanter som skjuter mot varandra från varsin ringhörna in mot mitten...? De är också en möbel med (o)ljud i - inget annat.

Postat

Den modellen har jag hört hos en vinyl-freak för 10 år sedan eller något. Det lät verkligen inget vidare om dem, utan det kändes som om designen var viktigare än ljudet...

Sådana har min svåger.

Visst ger de spridning av ljudet, men hur lyckat är det med 4 diskanter som skjuter mot varandra från varsin ringhörna in mot mitten...? De är också en möbel med (o)ljud i - inget annat.

Oljud... Det var nog vad jag tyckte när jag hörde bekantingens Carlssonlådor, modellen kommer jag inte ihåg. Kom på nu att hans polare som också är Carlssonfanatiker har ett par JBL L50, han kostade hellre på Carlssonlådorna än att fixa baskanterna på JBLarna. Måste luska om han har dom kvar...

Postat

Jag har en gammal harman kardon förstärkare med danska jamo högtalare, som låter grymt bra. Retar mig att jag slängde min pappas gamla marantz förstärkare med marantz högtalare när jag var ung och dum i huvet, det är det bästa ljudet jag hört.

Det finns en affär i helsingborg som säljer och reparerar äldre förstärkare, högtalare och dylikt.

Har glömt vad butiken heter, det ligger vid halmens musik.

Postat

Jag har en gammal harman kardon förstärkare med danska jamo högtalare, som låter grymt bra. Retar mig att jag slängde min pappas gamla marantz förstärkare med marantz högtalare när jag var ung och dum i huvet, det är det bästa ljudet jag hört.

Det finns en affär i helsingborg som säljer och reparerar äldre förstärkare, högtalare och dylikt.

Har glömt vad butiken heter, det ligger vid halmens musik.

Det är kanske Rehifi...

Jag minns också Marantz stereogrejer som väldigt välljudande, en väldigt göttig bas.

Postat

Det är kanske Rehifi...

Jag minns också Marantz stereogrejer som väldigt välljudande, en väldigt göttig bas.

Jag kommer inte alls ihåg, det står helt still. Skall kolla nästa gång jag är i krokarna. Ja marantz vilken go bas 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.