Guitar Nilsson Postat 4 mars 2013 Postat 4 mars 2013 Det är ju väldigt lättsamt att ta ljudet från I-phonen o spela upp i monitorer o lurar som referens, från tex Spotify, eller som jag börjat göra, från ACCU Radio, där finns typ all musik, och nyare country har väl nästan alltid grymt bra ljud, även om man kanske inte gillar låtarna. Men färgar hörlursuttaget i en simple I-Phone 4 (utan s) med hängmatta eller annat? Fattas diskanten? Allt för komprimerat ljud? Lyssnar jag med nya lurarna HD600 först direkt i I-Phonen och sen i Yamahaförstärkarens luruttag tyckte det lät bättre i den senare. Eller också ger den en lätt förskönande färgning? Åsikter?
Martin Postat 4 mars 2013 Postat 4 mars 2013 (redigerat) Iphone-ljudet har empahiz på 4-12k. För att tal och musik ska höras tydligt. Alla instrument ligger i förgrunden upplever jag det. Ljudet skarvar "runt" sig självt, och färgar främst diskanten. Basen är inget att hänga i julgranen. Mellanregistret är ganska tamt och återhållet, inget särskilt pågår. Överlag en rak kurva i hela enheten, förutom i diskanten. Påminner starkt om Apogee Soundet. Designat för att höras bra kortfattat. Edit: Empahizen ligger tidigare... från 1 khz börjar den... Redigerat 4 mars 2013 av Martin
Guitar Nilsson Postat 4 mars 2013 Trådstartare Postat 4 mars 2013 (redigerat) Kör jag I-phoneljudet genom monitorerna låter det väldigt bra tycker jag. Tunnare med referenslurarna direkt i I-phoneurtaget.... Kom på nu att jag har några köpe-cd med riktigt bra ljud, ska testa att jämföra hur samma album låter på cd vs I-Phone-Spotify Edit: Vad är "Apogee Soundet."? Redigerat 4 mars 2013 av Guitar Nilsson
Martin Postat 4 mars 2013 Postat 4 mars 2013 (redigerat) apogee soundet är vad ska man säga: Tajt. Lite komprimerat i diskanten. Och med lite low-punch. Så omskrevs det för några år sen. Idag har väl ljudidealen gått åt det mer neutrala hållet återigen, så deras nya AD/DA är väl mindre färgade. Redigerat 4 mars 2013 av Martin
Guitar Nilsson Postat 4 mars 2013 Trådstartare Postat 4 mars 2013 deras nya AD/DA...? Är det ljudkort eller vad är det? Var hör man detta sound? 😲
DMM Postat 4 mars 2013 Postat 4 mars 2013 deras nya AD/DA...? Är det ljudkort eller vad är det? Var hör man detta sound? 😲 iPhone 4 DAC stöder upp till 24bit 48khz vad jag läst förr 🙂
Martin Postat 4 mars 2013 Postat 4 mars 2013 Du hör det i omvandlingen, samt i de analoga kretsarna som styr den digitala omvandlingen. MINI-DAC från Apogeee
Guitar Nilsson Postat 4 mars 2013 Trådstartare Postat 4 mars 2013 Fattar noll. Ni är hygglo, men det är nog ingen idé att ni försöker beskriva vad det är ni menar alls.
drloop (oregistrerad) Postat 4 mars 2013 Postat 4 mars 2013 iPhonens frekvensrespons är i princip spikrak. Du behöver inte oroa dig Nilsson. Troligen ger nog Accuradio kompressionen mer bieffekter än DAn i iPhonen.
DMM Postat 4 mars 2013 Postat 4 mars 2013 iPhonens frekvensrespons är i princip spikrak. Du behöver inte oroa dig Nilsson. Troligen ger nog Accuradio kompressionen mer bieffekter än DAn i iPhonen. Nja, inte direkt spikrak om man får tro detta test på en iPhone 4s... http://www.markuskraus.com/RMAA/iphone4s/data.htm 1
Martin Postat 4 mars 2013 Postat 4 mars 2013 (redigerat) Det var ju det jag sa! Tydlighet! fast jag la det lite för högt upp teoretiskt när jag tänkte.... vet inte varför jag jämt tänker så... när jag tänker 1000 hz, blir det ofta 3000 hz i stället... det kommer med åren! 🙂 Redigerat 4 mars 2013 av Martin
drloop (oregistrerad) Postat 4 mars 2013 Postat 4 mars 2013 Ja oj, det var riktigt illa. Alla andra mätningar jag sett är dock nära specarna som Apple ger. Dessutom om man kollar in iPhone 4 istället för iPhone 4 S på den sidan så är den mycket rakare. Men det intressanta jag skulle vilja veta vad mäter den liraren egentligen förnåt. Andra mätvärden ser ju ut som fan. Kolla här? http://www.markuskraus.com/RMAA/CreativeZENTouch2/data.htm Innan vi vet vad killen mätt på riktigt så håller jag mig till dom mätningar jag sett där jag vet vad som är testat.
Demonproducenten Postat 4 mars 2013 Postat 4 mars 2013 när jag tänker 1000 hz, blir det ofta 3000 hz i stället... det kommer med åren! 🙂 vilket innebär att apogee låter... hur?
drloop (oregistrerad) Postat 4 mars 2013 Postat 4 mars 2013 (redigerat) "Nja, inte direkt spikrak om man får tro detta test på en iPhone 4s... http://www.markuskra...hone4s/data.htm " Han mäter ju med hörlurar för guds skull. Inte DA... Jösses... där har vi förklaringen. Redigerat 4 mars 2013 av drloop
Martin Postat 4 mars 2013 Postat 4 mars 2013 (redigerat) Apogee är ju ett stort företag. Men deras ljudkort och AD och DA omvandlare har haft ett speciellt sound som diskuterats. Jag beskrev det förut, som att det komprimerar ljudet en aning, gör det tydligt, och lite fett. Med tjock botten. Ungefär som Amerikanska ljudideal alltså, Apogee är väl amerikanskt. Förklarar. Idag går ju ljudet mer åt helt neutrala AD/DA, så får man färga i för/efterhand. Nu vet jag inte om Apogee har något med ljudkretsarna i Iphone att göra. Men de kan säkert låna kunskap av varandra, det skulle inte vara omöjligt. Redigerat 4 mars 2013 av Martin
Martin Postat 4 mars 2013 Postat 4 mars 2013 (redigerat) Det kan vara svårt i 2000-talet att veta vart ljudet slutar och börjar LOL: Redigerat 4 mars 2013 av Martin
DMM Postat 4 mars 2013 Postat 4 mars 2013 "Nja, inte direkt spikrak om man får tro detta test på en iPhone 4s... http://www.markuskra...hone4s/data.htm " Han mäter ju med hörlurar för guds skull. Inte DA... Jösses... där har vi förklaringen. Haha, ja det kan förklara en del 🙂 Hittade denna sida, som känns lite mer pålitlig: http://en.goldenears.net/index.php?mid=GR_Mobile&document_srl=7089
DMM Postat 4 mars 2013 Postat 4 mars 2013 Japp, thats better. 🙂 🙂 ...tyckte väl att kurvorna såg lite skumma ut med tanke på att jag själv har alla varianter av iPhone i min ägo, samt några mac datorer 🙂 och riktigt sådär illa (enligt den första sid-länken) har jag aldrig hört det låta...(highs) haha...
Martin Postat 4 mars 2013 Postat 4 mars 2013 (redigerat) Även om frekvenskurvan mäts rak... så kan den te sig annorlunda när musik spelas upp 🙂 Vissa frekvenser förstärks, och andra försvagas. Redigerat 4 mars 2013 av Martin
drloop (oregistrerad) Postat 4 mars 2013 Postat 4 mars 2013 (redigerat) Även om frekvenskurvan mäts rak... så kan den te sig annorlunda när musik spelas upp 🙂 Nej, den enda du lurar är dig själv i det fallet. Edit: Demonen är spot on och roligare... 🙂 Redigerat 4 mars 2013 av drloop
Demonproducenten Postat 4 mars 2013 Postat 4 mars 2013 Även om frekvenskurvan mäts rak... så kan den te sig annorlunda när musik spelas upp 🙂 Vissa frekvenser förstärks, och andra försvagas. ja förhoppningsvis återges en kurva som motsvarar musiken som spelas.... 2
DMM Postat 4 mars 2013 Postat 4 mars 2013 ja förhoppningsvis återges en kurva som motsvarar musiken som spelas.... ...så länge du inte tittar på kurvan i en spegel 🙂
Demonproducenten Postat 4 mars 2013 Postat 4 mars 2013 Jag beskrev det förut, som att det komprimerar ljudet en aning, gör det tydligt, och lite fett. Med tjock botten. Skickat Idag, 18:53Iphone-ljudet har empahiz på 4-12k. För att tal och musik ska höras tydligt. Alla instrument ligger i förgrunden upplever jag det. Ljudet skarvar "runt" sig självt, och färgar främst diskanten. Basen är inget att hänga i julgranen. Mellanregistret är ganska tamt och återhållet, inget särskilt pågår. Överlag en rak kurva i hela enheten, förutom i diskanten. Påminner starkt om Apogee Soundet.
Martin Postat 4 mars 2013 Postat 4 mars 2013 (redigerat) Ja påstår inte att jag uttrycker mig bra på något sätt.... sitter på jobbet... 😉 står fast vid att jag tycker Iphone påminner om Apogee soundet... de delar nån likhet. Kanske subjektiv inbillning, jag vet inte. Men det känns som det beefar upp i botten. Har också läst en recension på MINI-Dacen som jag tänkte köpa där den jämfördes med Lavry, och Benchmark. Den lät tjockt i botten också. Redigerat 4 mars 2013 av Martin
Martin Postat 4 mars 2013 Postat 4 mars 2013 Nu till trådens topic. Plugg in din Iphone och lyssna bara, men om du ska lyssna på riktigt, gör det igenom en bra DAC 🙂
Demonproducenten Postat 4 mars 2013 Postat 4 mars 2013 står fast vid att jag tycker Iphone påminner om Apogee soundet... de delar nån likhet.Kanske subjektiv inbillning, jag vet inte. Men det känns som det beefar upp i botten. hur får du ihop det med uttryck som "empahiz på 4-12k" och "färgar främst diskanten. Basen är inget att hänga i julgranen"?
Martin Postat 4 mars 2013 Postat 4 mars 2013 (redigerat) Jag uttrycker mig oprecist och ofokuserat. Menade att det känns som Iphonen gör ljudet tydligare, som att den lägger instrumenten framåt. För att höras bättre. Som ett "loudness" filter fast i mellanregister/diskant. Lite som X-art Tweeters på Adam. Sen menade jag att basen, den som spelas av Iphonen, den är bas bara. Det är inget mer med den. Den är inte djup, punchig och stor som i en separat DAC som kostar 9000 kr. Tydligare? 🙂 Redigerat 4 mars 2013 av Martin
Guitar Nilsson Postat 4 mars 2013 Trådstartare Postat 4 mars 2013 Ja oj, det var riktigt illa. Alla andra mätningar jag sett är dock nära specarna som Apple ger. Dessutom om man kollar in iPhone 4 istället för iPhone 4 S på den sidan så är den mycket rakare. Men det intressanta jag skulle vilja veta vad mäter den liraren egentligen förnåt. Andra mätvärden ser ju ut som fan. Kolla här? http://www.markuskra...Touch2/data.htm Innan vi vet vad killen mätt på riktigt så håller jag mig till dom mätningar jag sett där jag vet vad som är testat. DEt där var ju en Creative MP3 spelare med stort dyk i diskanten? Kan jag ha sån tur att I-Phone 4 låter bättre än I-phone 4S?
Guitar Nilsson Postat 4 mars 2013 Trådstartare Postat 4 mars 2013 Kollade även DMMs länk, där var det ju spikrakt... Nu till trådens topic. Plugg in din Iphone och lyssna bara, men om du ska lyssna på riktigt, gör det igenom en bra DAC 🙂 Det där fattar jag inte heller. Jag kör på analog sladd in i stereoförstärkaren. Det låter grymt bra i monitorerna plus subben. Skulle jag sätta en DAC där emellan då? Är en DAC nåt man har med sig när man lyssnar i I-Phoen på bussen o vill ha lite hifi hängmatta?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.