Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej

Så här ser min studio ut idag:

Macbook Pro Retina 2.6 QuadCore, 16GB RAM

Novation Remote 61SL 61-Key USB Controller

Studiologic VMK188 Plus

Genelec 8260A

Sennheiser 600

Nu skall jag bara köpa ett ljudkort. Det är inte så att ljudkortet måste vara bärbart, men det är ett plus.

De ljudkort som verkar vara hetast på marknaden i prisklassen 4000-5000kr är: RME Babyface - Apogee Duet 2 - Focusrite Forte

Jag tänka mig att en mic och eventuellt någon hårdvarusynth kommer adderas i framtiden.

Alla synpunkter uppskattas.

Annons
Postat

Jag skulle helt klart lagt till motu på den listan, och antagligen också m-audio.

Exempel på parametrar att fundera över:

- Skall ljudkortet även kunna fungera på PC (t.ex. i en annan studio eller liknande)

- Behov av in/utgångar - betala inte för fler än du behöver

- Gränssnitt mot dator, telefoner/plattor o.s.v. (usb, firewire, thunderbolt, ipad osv)

- Möjlighet till utökning med hjälp av digitala ingångar

- Kvalitet på pre-amps (använder du ändå externa spelar det ju mindre

- Möjlighet att strömförsörja via USB utan adapter

- Behov av midi

- Antal individuella hörlursjack - Kan vara bra med 2 om du spelar in en sångare och vill lyssna själv

- Inbyggda effekter - Smidigt att kunna ha reverb i lyssning utan fördröjning

- Mjukvaran - Publicerar drivrutiner regelbundet (annars kan kortet bli värdelöst), vad ingår?

- Fysiska reglage - finns t.ex. ratt för volym och knappar för fantommatning på/av. Vilken instrumentering finns vid inspelning?

- Storlek - Behöver du kunna ta med kortet för mobil in-/uppspelning osv

Listan kan göras lång, men jag skulle tro att vad du en väljer i den prisklassen får du ungefär likvärdig kvalitet.

Kom ihåg hur viktigt det är med bra drivrutiner. Är de inte snabb/stabila och uppdateras regelbundet kan kortet bli värdelöst.

Sedan bör man kolla kompatibilitet, främst om man kör firewire men även med USB. Vissa kort fungerar avsevärt sämre med vissa kretsar.

Den sista parametern är enkelhet - men är du duktig tekniskt spelar det givetvis mindre roll.

Jo just det, glöm inte att det är gött med en "wow-känsla", även om den bara håller i sig ett tag :-)

//J

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.