Gäst Postat 2 mars 2013 Postat 2 mars 2013 (redigerat) Kan jag heta ett namn som tex en heter i Ryssland utan att bli stämd ? Redigerat 2 mars 2013 av punchline82
bullismusic Postat 29 mars 2013 Postat 29 mars 2013 detta blev jag också nyfiken på? någon som vet men tror inte man får de men inte säker.
Zakyath Postat 30 mars 2013 Postat 30 mars 2013 Det handlar inte om var man bor, utan var ens namn är varumärkesskyddat tror jag. Skiljer sig från fall till fall. Du får nog inte starta ett ABBA i Danmark t ex
Pico Postat 2 april 2013 Postat 2 april 2013 Det handlar inte om var man bor, utan var ens namn är varumärkesskyddat tror jag. Skiljer sig från fall till fall. Du får nog inte starta ett ABBA i Danmark t ex Eller ens ABBA Teens för den delen, om minnet inte sviker mig. Kan i och för sig ha varit på nivån "är ni bussiga och byter?"
Valle Postat 3 april 2013 Postat 3 april 2013 Kan jag heta ett namn som tex en heter i Ryssland utan att bli stämd ? Intressant fråga. ABBA-liknelserna ovan har en poäng. Men jag tror man måste se det från andra hållet. Låt oss säga att det finns en artist i Ryssland som heter Valle Fjolski, så finns det såvitt jag vet inga "världslagar" som kan hindra dig från att också heta Valle Fjolski. Problemet uppstår först när du försöker sälja din produkt i Ryssland där det ju redan finns en artist med det namnet (varumärkesregistrerad förutsatt). Då blir du med all sannolikhet uppringd av ryska advokater ... Är något tveksam, för övrigt, till att Björn och Benny skulle kunna göra så mycket åt ett band i Kina som väljer att att kalla sig "ABBA" (så länge de bara säljer sina låtar inom Kina). Men igen. Intressant fråga.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.