Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej.

Jag har idag en liten studio om ca 50kvm som jag rer mig i nu. Men funderar på att bygga en studio från grunden på min tomt.

Skulle nog kunna få bygglov för att bygga ett "garage" om 90-110kvm.

Det jag skulle behöva av lokalen.

1. Byggnaden ska vara 1,5 plan. (stadsplan)

2. Kontrollrum ca 20 kvm.

3. Toa ca 3 kvm.

4. Ett par isorum om ca 5 kvm st.

5. Liverum 30-50 kvm. Gärna öppet ända upp till taknoken i detta rum.

6. Garagedel där jag kan få plats med bil och hoj. ca 20kvm

7. Vinden kommer behöva hysa bandlägenhet och kökspentry/hängdel. Den del av vinden som går över garage, kontrollrum, toalett och isorum.

Nackdelar att ta hänsyn till är att järnväg passerar nära tomten. Och att jag vill få det så ljudisolerat så att man i teorin kan spela in fullband dygnet runt och inte störas av järnvägsvibrationer. Närmsta grannens hus ca 30 meter. Kan jag få det helt o hållet tyst?

Vad tror ni skulle vara den absolut bästa lösningen för ett sådant här projekt? Har tillgång till byggkunniga släktingar, vänner och relativt händig själv. har grävmaskin och sånt inom familjen.

Kommer inte bli aktuellt att börja bygga detta de närmsta 2 åren. Men tänkte börja planera och hålla utkick efter klipp på material redan nu.

Tack på förhand.

Annons
Postat

https://www.dropbox.com/s/jig9xvfnrup1b2c/Photo%202013-03-05%2016%2041%2054.jpg

här är en bild på hur byggnaden måste se ut. Tyvärr mindre än vad jag hoppades på.

Den del som är studio delen kommer man kunna sänka 1-1,5 meter. Och tak höjden få Max bli 3,3 meter utvändigt. Så om man sänker golvet så borde man kunna få ca 4 meter takhöjd i livsrummet.

Någon som har någon idé på hur man kan maximera denna ytan för att få en så komplett studio som möjligt?

Mvh

Tommy

Postat

Lägg gärna upp bygglovshandlingarna samt situationsplan så är det lättare att få med helheten. Sadeltak el. pulpettak, taklutning osv. Bygger du från scratch så här har du ju möjlighet att få det precis som du vill ha det med delad bottenplatta osv.. Spännande! 🙂

Postat

Har en byggnadsingenjör som ska hjälpa mig med att göra ritningar på själva byggnaden nu. Hoppas han hinner styra det de närmsta veckorna.

Jag tänker också delad bottenplatta och allt sånt där. Men vill ju att det ska bli så bra som det bara går.

Om det är realistiskt att få in kontrollrum, liverum, något isorum (helst två) och en liten toalett så skulle det vara fantastiskt.

Vad för storlekar på kontrollrum och liverum bör jag eftersträva? Rent akustiskt då. Idag har jag ett uppdämpat litet trumrum som låter okej när man bearbetar det. Men skulle vilja ha ett rum med bra naturligt trummljud.

Tommy

Postat

Jag trodde du hade handlingar eller skisser eftersom du har vissa mått spikade. Innan du låter någon börja rita tycker jag du ska skissa upp hur du vill ha det. Med de mått du anger så kommer du inte kunna få till ett användbart utrymme ovanför garaget som du tänkt.

Postat

Hejsan

Nej har inga handlingar än. Men de måtten jag skrev är så byggnade måste se ut för att få ut alla kvadratmeter. Så inom dessa mått behöver jag på något sätt få in kontrollrum, liverum, toalett, något isorum och själva garagedelen då. Och den delen som inte är garageplattan sänks ju ner så man får mycket höjd. Ytter måttet fick tyvärr inte bli högre än 3,3 meter.

Postat

... Och tyvärr bara ett plan också. Men det får gå.

Har försökt rita lite men får inte ihop det bra med dörrar och sånt mellan rummen. Ska försöka lägga upp något på hur jag ungefär tänker mig.

Tack för responsen.

Postat

Tänkte lägga upp lite bilder på min nuvarande studio.

Kontrollrum

https://www.dropbox.com/s/s7euqvxtk97073g/Photo%202013-02-10%2002%2033%2032.jpg

https://www.dropbox.com/s/wmzphj5ee5c3ujc/Photo%202013-02-15%2014%2005%2059.jpg

https://www.dropbox.com/s/nfwzm0xc1eznl6l/Photo%202013-02-15%2014%2000%2037.jpg

Ska till någon slags diffusor och det är lika dana basfällor i båda hörnen.

Uppdämpat inspelningsrum

https://www.dropbox.com/s/9hfc7gcn56v7dqk/Photo%202013-02-15%2014%2001%2048.jpg

Liten passage som man kan micka upp något i.

https://www.dropbox.com/s/lzsrviblst3vlxd/Photo%202013-02-15%2013%2059%2009.jpg

Inspelningsrum 3

https://www.dropbox.com/s/2krfyotxp1lgcco/Photo%202013-01-30%2021%2051%2023.jpg

https://www.dropbox.com/s/mb02z3vupt6kw0p/Photo%202013-01-28%2022%2003%2025.jpg

Det randiga är tyg och typ en halvmeter djup glasfiber fylld superchunk.

Mer bilder kommer sen.

Ska akustikbehandla kontrollrummet mer. Har problem med stående vågor.

Postat

<br>https://www.dropbox.... 14 16.jpg<br/>

När man göra olika plattor. Ska göra ytterväggen separerat från själva plattan eller är det bara plattor mellan rummen sol är viktigt? Alltså en för liverum och en för kontrollrum och garage.

Du behöver bara frilägga plattorna för själva rummen. På dessa plattor bygger du sedan respektive rum.

Postat

Okej kanon. Var orolig att jag skulle behöva ha väggarna på egen betongvägg. Kanske kunde bli ganska klen.

Har bestämt mig att göra allt i samma nivå. Så på de där måtten ska jag bara få in kontrollrum, liverum, isorum, hall, toalett och garage då. Verkligen inte enkelt att få till en bra planritning. Finns det några standardmått man inte vill ha mindre än när det kommer till kontrollrum och liverum?

Postat (redigerat)

hej

är kass som fan på datorer och sånt där. men försökte lite i sketchup bara för o få en hyffsad känsla ungefär.

Räcker det om jag tänker att liverummet det som är till vänster på bilden är på en egen platta, iso rummet som är till höger också egen och sedan kontrollrum de 2 små rummen bakom kontrollrum och sedan garaget på samma platta?

Om någon får någon bra ide på hur man kan maximera den här layouten så hojta gärna.

sketchup1.jpg

Redigerat av XtommyX
Postat (redigerat)

bygg inte för litet kontrollrumm.

Jag skulle inte bygga litet kontrollrum för att få plats med iso-bås. 4x5m är storlek på k-rum.

så här skulle du kunna bygga, man vill hälst inte gå genom live-rummet när man ska in i kontrollrummet där av pilarna "möjlig placering för dörr.."

Rött är rummens form och Svart är akustisk konstruktion.

post-19551-0-69891800-1362964038_thumb.jpg

Redigerat av adrumdrum
Postat (redigerat)

Det är svårt och ge tips om man inte vet hur byggnaden förhåller sig till bostaden terräng osv. Vad säger stadsplanen, ryggåstak eller funkis?

En sak som jag tycker i viktig i detta sammanhang är att försöka få till en vettig entré som man först kommer in i, så att man inte klampar direkt in i kontrollrummet med skitiga skor, nedkylning av rummet under vintern mm.

Redigerat av wellness music
Postat

Tips XtommyX, du behöver inte fotografera av datorskärmen, gör en skärmdump:

1. Tryck på tangenten "Print Scrn". (Sitter i övre raden bland tangenterna, höger om F12?).

2. Starta sedan Paint (som finns i startmenyn, bland tillbehör/accessories).

3. Gör ctrl-v och då klistras bilden in.

4. Spara. Beskär först om du vill ha bara en del av bilden.

Postat

Adrumdrum> fantastiskt ser genast bättre ut schysst.

Tror det får bli den layouten. Kanske göra om det som idag kallas iso och toa till någon entréhall med dörr till en liten toa (behöver ju inte vara stor alls) och sedan försöka klämma in två små isorum bredvid varandra behöver ju egentligen inte vara större än att man får in en gitarr låda i varje. Ta någon meter från liverum då också tyvärr.

Sedan kan man ju ha en ingång till kontrollrummet som är på den långa sidan och bara använda på sommarn eller så. För det är ju en bra poäng med värmeläcket där wellness!

Wellness ska försöka göra en liten skiss över tomten.

Tack så mycket!

Postat

Hej igen. såhär ser fastigheten ut. och vägar och granne osv. ursäkta för bristande teckningskunskaper och lite skalfel hehe.

Det som de har sagt på stadsdelsförvaltningen är att jag får bygga ca 85 kvm. max 3,3 meter högt och 4,5 meter från varje grannes tomt. sedan tak osv fanns det inga särskillda regler för. Området är hus från början av 1900-talet. och det är 1,5 planshus.

Men det borde ju gå att få det dämpat. Mitt "trumrum" i den studion jag kör i nu kan jag ju spela in dygnet runt och den studion ligger i källaren på ett hyreshus. Så visst borde man kunna lösa det när man bygger från grunden såhär?

Jag tänker bygga det hela i trä då jag (min far) har bra kontakter på en såg och kan köpa stora partier väldigt billigt.

%C3%B6versiktsskiss.jpg

Helst vill jag kunna få in mixerbord 250cm brett, 104cm högt och 80cm djupt. Ett dubbel 19" rack ca 100cm högt två rullbandare lyrec 532 och otari 5050 mki masterbandare. och en 2 sits soffa i kontrollrummet. men det borde väl gå in med de här måtten?

tack igen.

Postat

Jag tänker då att att man gjuter 3 plattor. garage, toa, hall och iso på en platta. liverum på en egen och kontrollrum på en egen. är det en okej lösning?

tror ni att väggarna rum>akusikbehandling>3lagergips>1lager osb>90 regel isolering> 10 cm luft<120 regel m isolering<vanlig trägaragefasad räcker som ljudisolering? vanlig garage fasad är väl som jag har förstått det någon plast? uppspänd över reglarna och sedan horisontella "lister" över det sedan träplankor vertikalt över det sen. som man ser på vanliga garage?

/tommy

Postat (redigerat)

Mycket enklare att förstå helheten nu med skissen. Några spontana tankar;

TAKHÖJD

Bygger du med sadeltak har du ju bara full takhöjd vid nock och gör att man helst skulle vilja ha rummen i mitten av byggnaden. Skulle det passa in att bygga funkis / pulpettak? Pulpettak höjd 3,30 ger kanske 2,40 takhöjd brutto vid flytande om du inte gräver ur.

1/2 KÄLLARE

Har du kollat vart du har berg och så? Om du gräver ur så kommer du att få en nivåskillnad som kräver trappa och det betyder att ytterligare utrymme går bort för trapp och vändplan.

ISORUM

Med de mått du har till förfogande tycker jag att du skippar dessa och bygger bra gobos istället.

Postat

hejsan.

ja pulpettak går bra att bygga. förrådet som jag har på tomten har det och personen jag talade med vid kommunen föreslog det. så det är ju absolut en bra lösning.

jag är absolut beredd att skippa isorummen. är bara inkörd i det. har 3 st iso i min nuvarande studio. Men tidigare gjorde jag mycket inspelningar i studios helt utan isobås och det brukar alltid funka bra. Så adrumdrums första förslag borde ju gå att köra då och att man tänker det ena som hall och det andra som toa.

Det är bara jord. Och lättgrävt är det sagt. Men blir absolut smidigast att köra allt i ett plan.

Skönt med hjälp att rationalisera bort alla små rum och skrymslen som jag annars hade gjort. och bara ösa in ett par stora ytor.

Vill ju arbeta mer oldschool med live-grunder (helst då tajta band) och rullband så då måste ju banden ändå sätta allt. då gör det ju inget om det skulle vara något läck.

Postat

Grymt med 24 kanals rullband!

Jag kan inte mycket om studiobyggen o akustik, men ang de skippade iso-rummen så vill jag påstå att man kan komma ganska långt med flyttbara skärmar för att dämpa läck. Jag har en mini studio i ett sovrum och har spelat in trummor plus elgitarr i första tagningen, gitarrförstärkaren bara en meter från hihaten riktad bort från trummorna och med en ganska tunn akustikplatta emellan. Håller man ner volymen någorlunda på gitarrförstärkaren och både trummis o gitarrist lyssnar i lurar funkar det skitbra, det går knappt att höra gitarren alls ens i OH.

Ger man sig tid att ratta bra lyssningsnivåer i lurarna kan nog de flesta hårdrockande gitarrister inse att det låter lika bra även om man inte har full volym.

En basrigg är värre på att läcka in i trummickarna, men den går ju att lajna o ev reampa även med en rullbandare. Dessutom finns det ju baslajningsburkar som oftast låter moinst lika mycket äkta basrigg som en äkta basrigg gör...

Lycka till med studion.

Postat

Guitar nilsson> Ja rullband är kul. Har kollat ett par vändor på sound city dokumentären. man blir inspirerad till att köra rullband.

Ja man kan väl det. Och lite läck gör ju inget egentligen om man kör oldschool grejen. Och kör man "modernt" så lär man ju ändå oftast jobba med linead slaskgitarr till klick. sedan trummor till klick. även om jag är jävligt trött på den grejen alltid trist att höra låten typ sist i processen.

och stärkare låter ju inte jättebra i iso ändå. Känns som en befrielse att ni styrt mig ifrån det redan hehe.

Postat (redigerat)

Här kommer ett förslag på hur du skulle kunna göra. Jag tänker att det blir plottrigt med att bygga med vinklar här, i synnerhet den "aviga" vinkeln ut mot vägen där jag tror att man kommer känna sig trängd, ut mot vägen.

Bygg hellre rum i trädgården med buskar, träd och spaljeer och "packa allt bakåt" om du förstår hur jag menar. Denna konstruktion är billig och enkel att bygga. Hade jag varit dig så hade jag skippat garaget och låta hela byggnaden bli studio 😎 .

post-27276-0-86654500-1363028789_thumb.png

post-27276-0-70583500-1363028819_thumb.png

post-27276-0-65642700-1363028838_thumb.png

Postat

wellnes>

Ser ju kanon ut. Ska göra så att jag kollar av med grannarna om jag kan gå närme deras tomtgränser. Hade ju verkligen underlättat hela byggnationen.

Postat (redigerat)

wellnes>

Ser ju kanon ut. Ska göra så att jag kollar av med grannarna om jag kan gå närme deras tomtgränser. Hade ju verkligen underlättat hela byggnationen.

Du behöver inte kolla detta eftersom jag har utgått från de mått du du angivet, dvs 9 m. Samma upplägg och yta som tidigare men med en annan disponering där garaget bla. är framskjutet.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.