Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Om man använder ballanserat kablage.

Ska man då också sätta upp Cubase in till +4 och ut +4?

Ibland har jag svårt att bestämma mig för hur detta bör vara.

Någon som kör likn. setup?

Annons
Postat

Balanserat och +4 har inte med varandra att göra. +4 är nivå in eller ut och används ofta av proffsgrejor medans balanserat är ett sätt att skicka analog audio i kabel med mindre störning än obalanserat.

Postat

Balanserat och +4 har inte med varandra att göra. +4 är nivå in eller ut och används ofta av proffsgrejor medans balanserat är ett sätt att skicka analog audio i kabel med mindre störning än obalanserat.

Men vad rekomenderas då? Eller är det bara för typ höja och sänka in eller utnivå beroende på vilket arbetsområde enheten tycks trivas?

Eller signalen?

Postat

Får du ingen distorsion och klipp i ljudet då du kör +4 så är det att föredra!

Postat

Precis vad jag tycker. Det blir ju ett bättre klipp i prylarna.
Postat

Om man blandar outboardare, tex den ena kan man välja +4 eller -10 på, och en annan som det inte står nåt alls mer än in/out på, vad väljer man då? Det är min DC24 kompressor jag tänker på, jag använder den mest live ihop med en billig Soundcraftmixer, kopplar in den via insert på sång resp gitarr. Blir inte riktigt säker på vilket som låter bäst, +2, eller -10?

Postat

Det är alltid bäst att köra så stark signal som möjligt i kablarna, så kör med +4 överallt där det går utan att det börjar dista, prcis som Hegobald sade.

Har du en utgång ställd till +4dB som du kopplar till en ingång som är ställd till -10dB, så kommer det att funka fint tills du skruvar upp lite för högt, men då skiter det sig och börjar dista, så det är tydligt när det inte funkar. På andra hållet, med en utgång som är ställd till -10dB och en ingång som står på +4dB, så kommer signalen att vara onödigt svag och man får mer brus. Står det inget så är det vanligast med +4dB på prylar med XLR eller TRS, medan det är vanligast med -10dB på prylar med RCA, men ingen regel utan undantag... 😉

• Gilla 2
Postat
Ska man då också sätta upp Cubase in till +4 och ut +4?
Vilken linjenivå du använder sköts av ditt ljudkort, inte av Cubase.
Postat

Vilken linjenivå du använder sköts av ditt ljudkort, inte av Cubase.

Varför kan man då ställa det i CB?
Postat

På en mixer borde det handla om +4dB normalt. Det hänger som sagt inte per automatik ihop med om det är balanserat eller inte, även om det är vanligast förekommande.

+ 4 på den 😛

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.