Arpeggios Postat 1 mars 2013 Postat 1 mars 2013 (redigerat) Hej, Är det möjligt att skapa ett liknande sound som tex. http://www.youtube.com/watch?v=FXX2b2pVLJc (1992) Det jag är ute efter är själva av avståndet i mixen. Jag vill att man nästan ska fråga vad är detta för gammalt 80tals band, Tips på eq inställningar etc. Har endast Cubase 5 , amplitube 3 SSD 4, desvärre inga äldre grejjer att tillgå. Kör med en Jackson/seymore duncan mickar Här är en låt jag håller på med tex. men det är alldeles för nära Your browser does not support the HTML5 audio tag Your browser does not support the HTML5 audio tag //Patric Redigerat 1 mars 2013 av Arpeggios
drloop (oregistrerad) Postat 1 mars 2013 Postat 1 mars 2013 (redigerat) EQ är svårt att ge generella tips på. Däremot är en rejäl dos av reverb och delay som gör det. Virveln kan man köra ett kort reverb eller gated reverb på plus ett lite längre för att skapa det stora soundet. Sången stereodelay och långt reverb med lite modulation gör susen. För att skapa sug i sången kan man lägga ett reversed reverb som funkar som ett delay. Redigerat 1 mars 2013 av drloop
Arpeggios Postat 1 mars 2013 Trådstartare Postat 1 mars 2013 Ah, Kunde nästan tänka mig det ang. EQ, Reverb tips ? Mastern är väl inte att rekomendera, vill som sagt komma åt avståndet mest, gillar inte att det ligger nära Får gatea på mer på virveln
Carle Postat 1 mars 2013 Postat 1 mars 2013 Om du vill att det ska låta som 80-tal så ska du försöka göra som de gjorde på 80-talet redan vi arrangeringa och produktion. Har du möjlighet så försök använd samma trumset, gitarrer, basar, förstärkare etc som var populära då. Därefter vid mix tycker jag du ska ha lite analogbandssimulering på allt eftersom det var så man spelade in då. Och sedan försök använda pluggar som simulerar populära compressorer, reverb, eq's från den tiden. Jag använder Softubes Tsar-1s Lexicon-presets till ganska mycket till exempel. Gitarrmässigt så tror jag på Strata och transistorstärkare. Kolla om du har någon plugg som simulerar en Exciter. Den adderar harmoniska övertoner, alltså lägger till diskant som inte finns. Kan vara trevligt på leadguror och sång bland annat. Modellen Aphex Aural Exciter användes friskt på 80-talet. Även Gate:ade Reverb på Virvel och Pukor och Chorus på gitarrerna. Och vill du ha rätt 80-talssound så ska du inte vara rädd att blanda in lite synthar. Försök hitta samplingar eller pluggar som simulerar Yamaha DX7 och Roland D50. De flesta inspelningar hölls sig på 24 kanaler (på grund av analogbanden) eller mindre så försök begränsa dig till det också och glöm loudness war. Musik hade störra dynamiskt omfång på den tiden.
Carle Postat 1 mars 2013 Postat 1 mars 2013 (redigerat) Och ett bra trick för att kunna ha ett stort och långt sångreverb utan att sången ska försvinna i mixen är ett långt pre-delay. Tänk 130 ms ungefär. Redigerat 1 mars 2013 av Carle
Carle Postat 1 mars 2013 Postat 1 mars 2013 Nu lyssnade jag bara i laptophögtalare, men din kompgitarr låter mycket tjockare. Försök ta ner botten och gör den tunnare och sänk den volymmässigt. Lite chorus kommer nog också mjuka till den.
Arpeggios Postat 1 mars 2013 Trådstartare Postat 1 mars 2013 Tackar för tipsen =) Självklart förstår jag att det är gammla grejjer som gäller. Det är just själva avståndet jag vill åt. Här är en annan låt som jag fokuserar på just nu Your browser does not support the HTML5 audio tag
Arpeggios Postat 1 mars 2013 Trådstartare Postat 1 mars 2013 Basen är lite väl hög på denna dock tror jag
Carle Postat 1 mars 2013 Postat 1 mars 2013 Jag mixar bara i Reason så jag har ingen koll på olika VST och så. Men det som gäller för alla program är att du inte EQ:ar dig till rätt sound. Redan vid inspelning ska du ha rätt sound. Sen får du trimma lita med EQ efteråt. 🙂 Lycka Till!
joachime Postat 1 mars 2013 Postat 1 mars 2013 (redigerat) Lyssnade på det första av klippen du laddat upp. Till att börja med behöver du justera kompressionen. Det man framförallt använde sig av på 80-talet var bandkompression, som är relativt mild. Sedan behöver du hitta ett fett reverb för trummor, ett för sång och ett för synthar och gitarrer. Inte för långa svansar, det blir för såsigt. Laborera med decay och pre-delay. Redigerat 1 mars 2013 av joachime
aROCKER Postat 1 mars 2013 Postat 1 mars 2013 Tycker det inte är helt åt fanders din första fil där uppe i tråden...men du är gitarrist skulle jag tro och dom är åt h-vete för dominanta i ljudbilden. Man skulle inte höra ens om virveln var gated/reverb eller så. Sedan tror jag att det precis som på 70-talet så är det mycket plåtreverb åtminstone i början av 80! Lite vass diskant alternativt för klösig dist på gitarrerna tycker jag.
Arpeggios Postat 1 mars 2013 Trådstartare Postat 1 mars 2013 har grejjat lite här Your browser does not support the HTML5 audio tag
joachime Postat 1 mars 2013 Postat 1 mars 2013 Saknar fortfarande rummet på trummorna och gitarrerna. Dessutom låter gitarrerna som att det ligger ett notch-filter vid en relativt hög frekvens i din mix. Prova att svepa den neråt så attde når 400 hertx eller mer. Där någonstans tror jag att dina gitarrer kommer att matcha FMs.
Arpeggios Postat 1 mars 2013 Trådstartare Postat 1 mars 2013 (redigerat) http://www.youtube.com/watch?v=znO3L8_dB78 Tänker detta sound för denna låt Your browser does not support the HTML5 audio tag Är live från replokalen utan sång dock och vimsiga trummor =) Redigerat 1 mars 2013 av Arpeggios
Limpan Postat 1 mars 2013 Postat 1 mars 2013 spontant efter att lyssnat så låter dina gitarrer lite väl moderna i form av EQ o nivåer. Då jag är gitarrist är de väl de första jag hör antar jag, och på 80-talet var det inte lika mycket mid i soundet. Jag skulle nog scoopa ur lite mid och mindre botten. Lite mer "smiley"-gubbe EQ-mässigt. Dock gillar jag modernt gitarrljud, och ditt gitarrljud låter bra, men inte tillräckligt 80 😉
Arpeggios Postat 4 mars 2013 Trådstartare Postat 4 mars 2013 Hej, Detta är väl mer i det jag söker, 80 tals känslan fast ändå behålla Mid så mycket som möjligt.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.