Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hejsan allihopa!

Det ligger till så att jag skulle behöva spela in föreläsningar (jag är elev) och sitter på 2:e til 5:e stolraden, vilket bör vara ca 5-15m från föreläsaren. Nästan inga föreläsare använder mikrofon till ljudsystemet och en hel del pratar riktigt svagt. Jag kommer att spela in ljudet via programvaran "Microsoft Onenote". Inspelningen kommer att ske på en windows 8 surfplatta med inte core i5 processor, usb uttag och 3,5mm mikrofoningång. Universitetet jag går i har inget förbud mot ljudinspelning för eget bruk, så det är inget som helst problem.

Eftersom att jag både kommer att använda penna på surfplattan och även anteckna med tillhörande tangentbord behöver jag en mic som inte är "omni" eller vad man kallar det, utan före det mesta endast fångar upp ljudet framför mikrofonen. Publiken är allmänt väldigt tyst och är ingenting som inte får komma med eller måste komma med, då de allmänt inte hörs.

---------------------------------------------------------

Nu ligger det till så att jag testat "samson go mic" som är en väldigt portabel, fin och spelar in ljud från ett håll. Problemet jag fann med denna mikrofon är att den även när den är inställd på 100% får in för svagt ljud, till och med svagare än det ljud jag fick in via surfplattans inbyggda mikrofon. När jag överförde ljudfilen till Cubase låg ljudnivån omkring kanske mellan en tiondel eller tjugondel av den maximala ljudnivån. Däremot tar den inte upp mina tangentbordstryckningar eller när jag skriver på surfplattan. Dessutom var dess egen "noise" fruktansvärt stark, till och med starkare än den inbyggda mikrofonens noise. Sedan har jag ingen möjlighet att redigera ljudfilerna i Cuabse i efterhand, då ljudfilerna i Onenote är länkade till de anteckningar jag för.

Visst hittade jag alternativet att faktiskt köra ett virtuellt ljudkort som:

http://www.e2esoft.cn/vsc/

Till den skulle jag kunna länka outputen från cubase med exempelvis vst pluginsen waves audio znoise (noise gate) och deras maxxvolume in i det virtuella ljudkortet och ha det virtuella ljudkortet som inspelningsingång i Onenote . Men finns inget enklare sätt att effektbehandla inkommande ljud innan de når slutprogramvaran, där effektprogrammet ej är beroende av vilket slutprogram jag har för inspelningen (Onenote)?

Sedan vill jag bara nämna att att noisegaten (på grund av att föreläsarens ljudnivå låg så extremt lite över mikrofon noisen) hade väldigt svårt att få bort oljudet från mikrofon noisen utan att ta bort i princip allt ljud över 3-4kHz och det var väldigt svårt även då att bli av med noisen, som följde med när man var rvungen att dra upp ljudnivån ca 20-30dB. Ljudet efter behandlingen (speciellt noise gaten) låter som om man dragit ned bitraten i botten, låter så illa (även om man hör vad personen säger) att man blir arg inuti.

Så även mjukvarudelen blir väldigt lätt för krånglig och jag vill snabbt ha igång inspelningen, men något skype liknande autogain program vore najs så man får jämn ljudnivå som fungerar till Onenote.

------------------------------------------------------------------------------------------------

Nu till huvudfrågan

Finns det bättre mikrofonalternativ än "Samson go mic" för ovangivna ändamål? Jag skulle behöva mycket högre maximala ljudnivå på mikrofonen (i alla fall det dubbla men gärna det fyrdubbla) och jag skulle även behöva mycket lägre "noise" från mikrofonen.

Jag skulle kunna använda en trådlös mikrofon om den har ungefär 20m räckvidd, batteritid på i alla fall 10 timmar, är liten, har utgång som helst är 3,5mm telekabel, men även USB är acceptabelt (även om det krånglar mycket mer) eller koppling till surfplattans bluetooth. Mikrofonen skulle jag kunna placera vid där föreläsaren föreläser på dett bord så den hela tiden är inom ca 5m avstånd, men det innebär mycket mer krångel från min sida.

Helst skulle jag vilja ha en mycket mer känslig mikrofon (starkare ljudupptagningsignal) och med mycket mindre mikrofon "noise" än samson go mic i omkring samma storlekt eller upp till kanske 10X större (så länge basens area inte tar upp för mycket plats, då den tar från min bordplats). Sedan ska mikrofonen endast uppta ljud från en sida av membranet (för att inte ta upp mina tangentbordstryckningar och mitt ritande med penna på surfplattan), 90 grader upptagningsvinkel skulle säkert räcka (samson go mic är 180grader i ena läget tror jag)Usb fungerar, men 3,5mm vore bättre. Mikrofonen måste ha något att stå på bordet! (typ något ställ). Storlek på mikrofonen vore bra om den inte är allt för stor, men kvaliteten på ljudupptagningen går före!

-------------------------------------------------------------------------------------------

Tack på förhand!

Om ni hjälper mig att hitta en någorlunda okej lösning kommer studerandet många år framöver för min del bli så himla mycket enklare!

Alla inlägg är välkomna!

Edit: Och just det, budgeten är helst under 2000kr (men om kvaliteten på mikrofonen är väl motiverad jag gå uppåt, speciellt om det är en kondensatormikrofon då jag kanske skulle kunna använda den i hemmastudiosammanhang också), under 1000kr vore fantastiskt.

Redigerat av Yoie
Annons
Postat

http://www.prisjakt....egori.php?k=703

Inte direkt vad du frågar efter.

Tackar för inputet!

Zoom H2n verkade intressant. Det som är extra trevligt är att det verkar som man kan minska ljudupptagningsvinkeln ända ned till 30 grader! Sedan kan man använda det som usb mikrofon till datorn vilket är ett måste. Sedan har den autogain och basreducering som kan vara användbart om det nu effekten läggs på innan ljudsignalen når datorn?

Mina enda oroligheter kring denna är om: 1) Batteriet laddas ur när man använder den som usb mikrofon? 2) Att "bakgrundsnoisen" ligger lika högt som "samson go mic" och att gainen inte är starkare. 3) Att de inprogrammerade ljudeffekterna som autogain och bass rolloff inte läggs på när man kör den som usb mikrofon. Någon som har koll på detta? Skulle vara skitbra om någon har en länk till när zoom H2n (eller någon liknande ur zoom serien som H2 eller H4) jämförs mot "riktiga" mikrofoner med direkta ljudfiler som man kan lyssna på eller bara en slutsats (vilket spelar ingen roll).

-----------------------------------------------------------

Som referens till "samson go mic" på 100% gain, körde jag min JJLABS BMC2 i min M-audio Fast Track Pro på 100% gain. Ljudet som togs upp i båda blev marginellt starkare i JJLABS mikrofonen, och "bakgrundsnoisen" lät som den var omkring 3ggr lägre från JJLABS mikrofonen. Om man skulle kunna få JJLABS mikrofonens noisenivå fast med högre gain i en portablet mikrofon vore det fantastiskt!

-----------------------------------------------------------

Sedan har jag nu kikat på två mikrofoner till:

1) Apogee MiC som endast är till Mac, iPad, iPhone men fungerar inofficiellt till Windows med asio for all. Men frågetecknet kvarstår även här om gainen är tillräckligt stark och "background noisen" är tillräckligt låg.

2) Studio Projects LSC frågetecknet kvarstår även här om gainen är tillräckligt stark och "background noisen" är tillräckligt låg. Dessutom har den inget analogt gainreglage på mikrofonen och datorn står väll bara den digitala förstärkningen, vilket inte verkar allt för användbart och bör hindra förstärkningen nå höga nivåer och bakgrundsnoiset nå låga?

Sedan finns blue mic spark digital och liknande STORA usb mikrofoner och dessa bör vara någonting alldeles extra för att motivera storleken på mikrofonen.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

För att förtydliga vad jag är ute efter

Jag är ute efter en portabel (ej trådlös) mikrofon som går att koppla in i exempelvis microsoft surface pro, som är en windows 8 tablet med USB ingång och lite annat. Mikrofonen ska vara "riktad" som exempel cardioid mikrofoner, ska ha så hög "sensitivitet" (vet ej om det är rätt ord) eller med andra ord ge så hög signal som möjligt från en extremt svag ljudkälla och samtidigt ha så lågt "bakgrundsnoise" som möjligt (S/N ratio?).

Alternativet vore an bra trådlös mikrofon om det motiverar det extra krånglet.

Tack på förhand 🙂

Postat

Det kommer inte fungera.....

Du stupar redan vid mikrofonen.

Inspelningsmediet är helt ointressant då du kan spela in med vad som helst idag som du finner dig bekväm med.

Tillbaka till mikrofonen då....

Du pratar om känsligare mikrofon.

För dom avstånden du pratar om så krävs det så kallade shotgunmikrofoner liknandes denna:

http://www.thomann.de/se/rode_ntg_2.htm

Till detta så behöver du även en mikrofonpreamp för att förstärka signalen.

Trubblet med dessa mikrofoner är att du måste hela tiden rikta dem mot källan om föreläsaren vankar runt i rummet.

Du kommer få svårt att följa med på föreläsningarna.

Alternativ finns naturligtvis.

Ett, en trycksonsmikrofon som placeras på ett bord eller golv framför föreläsaren.

Två, en lavallier (läs mygga) som fästs på föreläsaren.

Oavsett, det är ingen lätt match det här.

Tänk oxå på att du måste prata med föreläsaren innan.

Det är inte universitetet som bestämmer om du får ta upp en föreläsares lektion.

Lycka till!

/Mojje

Postat (redigerat)

Det kommer inte fungera.....

Du stupar redan vid mikrofonen.

/Mojje

Damn :/

Shutgunmic är ett nono, p.g.a ej praktisk. Men här nedan kommer några halvoviktiga argument och funderingar 🙂

Om man t.ex kikar på typ senneheisers hemsida, (jag jämförde deras shotgun MKE 600 med deras cardioid MK 4) så hade cardioid mikrofonen lägre "noise level" och högre sensitivitet (25mV/Pa vs 21mV/Pa). I audio technicas hemsida ser man att shotgunmikrofonen hade bäst sensitivity av shotgun, cardioid studiomikrofon, boundary mikrofon (31.6 mV vs 22.4 mV vs 19.9 mV per Pa), men man såg också att den hade signifikant högre noise än studiomikrofonen, men där boundary mikrofonen hade absolust sämst noise to signal ratio (74 dB vs 82 dB dB vs 68dB). Modellerna jag jämförde: studiomikrofonen AT2035, boundarymikrofonen es961 och shutgunmikrofonen AT875R. Kikade också på en stereomikrofon som var medelmåttig i dessa två punkter, trots högre prislapp.

Jag har allmänt försökt jämföra mikrofonenr med liknande prislapp och jämfört specifikationerna inom samma tillverkare för att på något sätt visa att shutgunmikrofonen inte verkar mer sensitiv i förhållade till exempelvis noise än en vanlig studiokondensatormikrofon. Sensitivitetsskillnaden som hamnar någonstans runt 3dB extra för shutgunmikrofonen spelar mig ingen roll för mig då det bör leda till att jag hör det som kanske 20% starkare (något i den stilen?). Noiseskillnaden däremot verkar lite mer signifikant då 8dB i andra fallet och 5dB i första är lite grann i alla fall. Boundarymikrofonen verkar klart sämst av de tre alternativen och även om sensitivitetsmätningen inte kanske är rättvis då den troligtvis görs utan att boundarymikrofonen ligger på en yta, om den skulle öka 3-5dB i sensitivitet, spelar det mig ingen roll, då jag fortfarande skulle se den som det sämsta alternativet.

Frågan är hur mycket sämre t.ex. apogee MiC skulle vara än de innanämnda två studiomikrofonerna och om dess inbyggda förstärkare är alldeles för klen (som i min M-Audio Fast Track Pro med sina 40dB, vilket med stor sannolikhet dessvärre bör vara sanningen). Skulle inte en mikrofonförstärkare med bra gain, kunna kompensera för den låga ljudnivån av det jag vill spela in? Inspelningarna med samson go mic håller sig runt den under 6:e delen av volymstapeln i cubase på outputvisaren.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det viktiga!

Så nu förnyar jag vad jag önskar 🙂

Jag behöver en mikrofon (med förstärkare inbyggd eller vid sidan) som levererar i alla fall 50% till 200% högre uppfattad ljudnivå (typ 5-15dB starkare signal) till kanske 4 gånger lägre noise (2ggr funkar med), d.v.s ca 10-20dB lägre noise. Jag bryr mig inte om oljud från föreläsningssalen så länge mikrofonen främst tar upp ljud framför mig (d.v.s 180 grader).

Det som är lite roligt med samson go mic är att den i vissa väldigt korta delar av inspelningen helt plötsligt minskar i noise till kanske 1/3 eller 1/4 (låter som det för mig ) av det ursprungliga "noiset". Måste vara förstärkaren som "dampar" eller usb interfacet...

Jag hör ju precis så bra som jag vill höra inspelningen (från samson go mic) när jag spelar det på mina högtalare hemma strax (0-5dB) över den ljudnivå som jag uppfattar för stark för att spela "vanlig" komprimerad musik på. Jag vill alltså bara ha (mycket) mindre noise och lite mer gain. Eko från föreläsningssalen spelar ingen roll!

Jag försökte mjölka ut detaljerade specifikationssvar ur Samson om deras Zoom H2n jämfört med Samson go mic, men självklart svarar de inte...

Jag vill inte köpa det att det inte kommer att fungera! (Jag vill heller inte köpa en produkt som inte kommer fungera betydelsefullt bättre än den jag har nu (samson go mic))

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det minst viktiga av det jag har att säga (min uppfattning och åsikt) :

Tänk oxå på att du måste prata med föreläsaren innan.

Det är inte universitetet som bestämmer om du får ta upp en föreläsares lektion.

Helt korrekt. Som respekt för att föreläsaren kanske inte vill bli inspelad och att detta skulle göra föreläsaren exempelvis nervös, bör man fråga föreläsaren. Stämmer gör även faktumet att universitetet inte bestämmer om jag för föreläsaren får spela in föreläsningen. Om detta inte var vad du menade går våra åsikter isär 🙂

Här är lite info för de som undrar hur det ligger till: http://www.sulf.se/U...as-ut-pa-natet/

Rent allmänt hur jag har uppfattat om inspelning är laglig eller olaglig: Jag får spela in så länge jag är där, inspelningen sker med portabel utrustning (d.v.s. inte permanent monterad utrustning) och ägaren av marken eller byggnaden inte förbjuder mig från att göra det. I biosalong förbjuder ägaren dig genom exempelvis fotoförbud. I universitetet där jag går som student, har vi inte inspelningsförbud. Alltså för jag spela in 🙂 Faktum är att föreläsaren skulle kunna skrika ut till exempelvis mig att han/hon absolut inte vill eller får bli filmad, utan att egentligen ha lagen på sin sida och jag skulle helt enkelt kunna fortsätta spela in (även om detta vore helt respektlöst mot föreläsaren :S ).

Skulle jag däremot få för mig någonting så dumt som att sprida min inspelning fritt på nätet utan upphovsrättsinnehavarens accepterande, skulle jag göra mig skylldig till upphovsrättsbrott (eller vad det heter?). Sprider jag det däremot till min närmaste vänkrets, är det helt lagligt.

Men det är helt rimligt om man anser att det är respektlöst mot föreläsaren att inte fråga innan man spelar in och jag respekterar den åsikten om någon/några/typ alla skulle ha den. Men hur jag väljer att göra i den frågan får hamna på mitt samvete och är ingenting jag behöver dela med mig av här 🙂

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det viktigaste!

Tack för era inlägg! Alla inlägg är välkomna!

Redigerat av Yoie

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.