Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tja.

Har tittat på Casio PX-150 och Yamaha p-105 främst. Någon som har något erfarenhet av dessa två och kan rekommendera någon av dem mer?

Jag är nybörjare, och kommer använda det till att lära mig piano, men också en hel del som MIDI-klaviatur till Logic Pro.

Yamaha P-35 kollade jag på först, som är billigare, men sen tänkte jag att jag kanske ska köpa en bättre direkt för att tänka långsiktigt. Lär ju kunna ha någon av de där två länge innan jag växer ur dem om jag någonsin ens växer ur det.

Har även varit inne på att prova pianospelande med ett billigare MIDI-klaviatur med 61 tangenter. Då får jag dessutom en lite bättre controller än om jag köper ett digitalt piano. Fördelen är att det är billigare ifall jag skulle tappa intresset. Nackdelen: Inte hammer action, dvs. ingen pianokänsla, och inte 88 tangenter.

Redigerat av PassionMakesPerfect
Annons
Postat

P35 och P105 har samma hammarmekanik. Om du har midi-interface på ljudkortet och inte är ute efter eventuella andra finesser så sparar du ca 2000kr.

(P105 har usb-midi och lär gå att koppla även till en Ipad. Men ett litet midiinterface behöver inte kosta mer än en dryg hundring om man köper från tysken.)

Postat (redigerat)

Har kikat en del på Oxygen 88 också. Dock ej hittat så mycket recensioner på den så jag vet inte om jag vågar slå till. Har även kollat på Studiologic SL990 i samma prisklass, men den sägs ha ett överkänsligt pitch bend, så den skickar massa onödig MIDI som man måste redigera manuellt sen. Fatar har ju också Studiologic VMK-188, som möjligtvis är aningen bättre.

Sjuuukt svårt att välja när man inte har möjlighet att prova och när recensionerna är få.

Men ett piano har ju fördelen att man inte måste koppla till datorn. Det ser jag som ett rätt stort plus. Största kravet ställer ändå på känslan, eftersom jag kan alltid få tillgång till bra/bättre ljud genom datorn om jag skulle vara väldigt missnöjd med det som finns inbyggt. Det var mest därför jag funderade på Casio PX-150.

Samtidigt som jag inte gillar att "slösa" pengar, så är det inte så att jag inte har råd, men vill ju inte spendera onödigt mycket.

Skiljer faktiskt bara 1000 kr, eftersom jag hittat PX-150 inkl. ställ för 6000 kr, och P-35 kostar 4000 + originalställ för 1000 kr. Däremot går det ju köpa P-35 lite billigare, med ett billigare ställ så man kan säkert landa på ca 4000 om man vill.

Postat

...ett billigare ställ så man kan säkert landa på ca 4000 om man vill.

Du kan ju göra som jag. Skruva in två konsoller i väggen. Lättare att städa.

Postat (redigerat)

Erik dP: Det är en bra idé. Svårare att flytta dock. Finns ju billiga ställ för bara ett par 100, men kanske inte originalställen.

Börjar faktiskt luta mer åt en Studiologic VMK-188. Verkar ju vara schysst action på tangenterna, och så får jag lite controllermöjligheter på köpet. Billigare än Casion, så får jag väl pröjsa något fräscht piano plugin till Logic för de pengarna som blir över.

Bör räcka för mig att lära mig spela piano på, och skulle det bli så att jag fastnar totalt för pianospelande kommer jag säkerligen ha råd med ett piano senare.

Ska dock ta en funderare tills på söndag. Då ska jag skicka en beställning på något av dem.

pme (oregistrerad)
Postat

VMK188 är ingen höjdare. SL880 är ett bättre val.

Postat

Jag köpte en Yamaha DGX-640 i höstas och kunde inte vara mer nöjd! Det är som ett stagepiano och en keyboard i ett. Dvs vägda tangenter och grymt pinaoljud, men samtidigt en stor ljudbank och alla finesser som finns i en keyboard.

Värt varje krona!! Köpte mitt från Thomann.

http://se.yamaha.com/sv/products/musical-instruments/keyboards/digitalpianos/dp_dgx_series/dgx-640_color_variation/?mode=model

Postat (redigerat)

VMK188 är ingen höjdare. SL880 är ett bättre val.

Motivering?

Bättre än SL990 Pro?

Var kan man ens köpa den?

Har den inte samma problem som SL990 med överkänslig pitch bend?

Vad är det som är sämre med VKM-188?

------------

Yamaha DGX-640 kan ju ses som ett alternativ till Casion. Samma prisklass. Casion har dock annat som lockar en del.

pme (oregistrerad)
Postat

Motivering?

Bättre än SL990 Pro?

Var kan man ens köpa den?

Har den inte samma problem som SL990 med överkänslig pitch bend?

Vad är det som är sämre med VKM-188?

Oops. SL990 ska det vara. VMK-188 har en joystick som inte går att programmera bort. SL990 har velocity kurvor som du kan välja på i klaviaturen. Du kan justera dem i logic, men då tappar du upplösning. Och på VMK188 är det många som har problem med borttappade events. Både pedal och note events. Förmodligen firmware problem för fireware är patetisk på VMK188. Visst, den har många features men de är bedrövligt gjorda. Behöver man inte alla reglar och knappar så är SL990 eller ett yamaha digitalpiano ett bättre val. Jag har letat efter firmware uppdatering till VMK188:an, och jag bara hittat andra som letar efter samma sak. Kanske är de som säljs nu fixade, men kolla ordentligt.
Postat

Jo, har läst lite om att vissa har problem med velocitygrejset på VKM-188, men hört om att många har problem med SL990s pitch bend för den är så känslig att man behöver ta bort en massa MIDI manuellt i sin DAW.

Casion intresserar mig nog mest p.g.a. den verkar ha riktigt bra action. Men inga controllermöjligheter. En fråga: Casion har bara USB, inget MIDI out. Vad händer om jag skaffar ett audio interface. Kommer jag kunna köra mitt piano genom det, eller måste jag ha pianot direkt till datorn?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.