Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tja.

Har tittat på Casio PX-150 och Yamaha p-105 främst. Någon som har något erfarenhet av dessa två och kan rekommendera någon av dem mer?

Jag är nybörjare, och kommer använda det till att lära mig piano, men också en hel del som MIDI-klaviatur till Logic Pro.

Yamaha P-35 kollade jag på först, som är billigare, men sen tänkte jag att jag kanske ska köpa en bättre direkt för att tänka långsiktigt. Lär ju kunna ha någon av de där två länge innan jag växer ur dem om jag någonsin ens växer ur det.

Har även varit inne på att prova pianospelande med ett billigare MIDI-klaviatur med 61 tangenter. Då får jag dessutom en lite bättre controller än om jag köper ett digitalt piano. Fördelen är att det är billigare ifall jag skulle tappa intresset. Nackdelen: Inte hammer action, dvs. ingen pianokänsla, och inte 88 tangenter.

Redigerat av PassionMakesPerfect
Annons
Postat

P35 och P105 har samma hammarmekanik. Om du har midi-interface på ljudkortet och inte är ute efter eventuella andra finesser så sparar du ca 2000kr.

(P105 har usb-midi och lär gå att koppla även till en Ipad. Men ett litet midiinterface behöver inte kosta mer än en dryg hundring om man köper från tysken.)

Postat (redigerat)

Har kikat en del på Oxygen 88 också. Dock ej hittat så mycket recensioner på den så jag vet inte om jag vågar slå till. Har även kollat på Studiologic SL990 i samma prisklass, men den sägs ha ett överkänsligt pitch bend, så den skickar massa onödig MIDI som man måste redigera manuellt sen. Fatar har ju också Studiologic VMK-188, som möjligtvis är aningen bättre.

Sjuuukt svårt att välja när man inte har möjlighet att prova och när recensionerna är få.