Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej alla Cubase användare. 🙂

Nu sitter jag och lurar lite på varför jag inte kan få min tangent F11 att fungera som den ska i Cubase 6.5. (snabb-komando till VST instrument. 😲

Det finns ju mängder av andra olika. (Jag kör iMac)

Q = Quantize

C = Click on/Off

* = Record

/ = Loop/Cycle

fn+F3 = Mixer

......osv

När jag ska ha fram min mixer så håller jag ner tangent (fn) och sedan klickar på F3.

Men när jag i stället klickar på F11 så minimeras då mitt Cubase fönster, och den visar vad som finns på skrivbordet.

Aningen störigt, när jag använder mycket Vst instrument. 😳

Kan man ändra det någonstans ?

Antingen i Cubase...eller någon annan stans?

Redigerat av Kr-illo
Annons
Postat

Hej alla Cubase användare. 🙂

Nu sitter jag och lurar lite på varför jag inte kan få min tangent F11 att fungera som den ska i Cubase 6.5. (snabb-komando till VST instrument. 😲

Det finns ju mängder av andra olika. (Jag kör iMac)

Q = Quantize

C = Click on/Off

* = Record

/ = Loop/Cycle

fn+F3 = Mixer

......osv

När jag ska ha fram min mixer så håller jag ner tangent (fn) och sedan klickar på F3.

Men när jag i stället klickar på F11 så minimeras då mitt Cubase fönster, och den visar vad som finns på skrivbordet.

Aningen störigt, när jag använder mycket Vst instrument. 😳

Kan man ändra det någonstans ?

Antingen i Cubase...eller någon annan stans?

står det inte i menyn där du öppnar vst instr. vilket kk det är?

Postat

Japp, egentligen är F11 reserverad som "Sänk volymen" och Fn+F11 som "Visa skrivbord"

Öppna Systeminställningar -> Tangentbord -> Kortkommandon

Ett alternativ är att bocka ur "Visa skrivbord". Jag föreslår att dubbelklicka F11 i listen och knappa in ett nytt kortkommando t ex Shift+F11

Postat (redigerat)

Tack för hjälpen....men tyvärr så löste det inte mitt problem....då jag nyss har studerar lite i cubase, och kommit på att VTS instrument (fn+F11) bara går till midi kanaler.

Men jag undrar om det finns ett snabb kommando till Vst instrument till instrument channel ?

Jag använder nästan enbart ljud från East West Quantum Leap, som jag spelar in på instrument track... (inte midi track)

Min önska hade ju varit att slippa klicka på knappen så många gånger, (EDIT INSTRUMENT) och i stället ersätta det med ett snabb kommando.

Redigerat av Kr-illo
Postat

Varför inte söka i Key commands rutan i Cubase? 😉 Skriv in "Edit VST instrument".

I stort sett allt du kan göra i Cubase kan du skapa snabbkommando för. Med Macro så kan du till och med kombinera flera kommandon.

Postat

Keycommands -> Edit -> Edit VST instrument + knyt den knapp du vill ha.. krångligare än så ska det inte vara

Postat

Ahhhh....äntligen funkar det ! 😄

.....ibland är det jobbigt att vara nybörjare. 😊

Tusen tack för all hjälp:

MRS8

Linus

Emil Hansson

Lundin

Postat

Ahhhh....äntligen funkar det ! 😄

.....ibland är det jobbigt att vara nybörjare. 😊

Men du, man blir aldrig världsmästare om man aldrig får huvudvärk på sånt här.. Välkommen i gänget 🙂

Postat

☺️ Du har säkert rätt Lundin ...men det är så drygt att "inte få till det". Man vill ju lägga sin energi på att göra musik,

istället för att sitta och tänka....hmmmm hur var det nu man gjorde/gör 😲

Tålamod och tid är otroligt viktigt vid musikskapande,

men ibland är det skönt att få en hjälpande hand 🥰

Tack.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.