Jump to content
Annons

Apogee One inte så bra ändå?


OutKaszt

Recommended Posts

Fick precis hem mitt Apogee One och pluggade i mina taskiga AKG K619 och drog igång Dark Knight Rises OST. Märkte genast att det inte fanns något annat än bas (nästan) de ljusa ljuden finns inte där längre. Tyckte att det lät bättre direkt ur hörlursutgången på MBP. Är det något som är fel inställt eller vad kan de vara?

Lyssnar via Spotify, men det borde väl inte vara boven direkt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har inget att klaga på. Jag använder min till Ipad(en). Har ingen Mac.

Kolla datorns ljudinställningar. Du kan ju också ladda hem Maestro, som tydligen ska innehålla ljudinställningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inget att klaga på. Jag använder min till Ipad(en). Har ingen Mac.

Kolla datorns ljudinställningar. Du kan ju också ladda hem Maestro, som tydligen ska innehålla ljudinställningar.

Jo har Maestro men hittade inga direkta inställningar. Hur får du den att funka med Ipad? Har ju en sån också 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kopplar bara in den i paddan med hjälp av ett så kallat Camera Connection kit som i praktiken ger en USB-ingång till paddan. Man måste oxå ha en strömförsörjd USB-hub mellan One och CC-kittet då paddan ger för lite ström. Sedan bör du även ha Garageband för att byta ingång på One. Men du kan även göra detta med Mac (senaste inställningen gäller tills man byter inställning).

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Inte så att hörlurskontakten inte sitter i ordentligt i Apogeen?

Jodå den sitter, dock är de nån form av Iphone kontakt på dessa lurar, kanske påverkar vet ej. Eller så är det Spotify, för en del låtar saknar helt bas och andra har massor men saknar diskant 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kopplar bara in den i paddan med hjälp av ett så kallat Camera Connection kit som i praktiken ger en USB-ingång till paddan. Man måste oxå ha en strömförsörjd USB-hub mellan One och CC-kittet då paddan ger för lite ström. Sedan bör du även ha Garageband för att byta ingång på One. Men du kan även göra detta med Mac (senaste inställningen gäller tills man byter inställning).

Låter hur smidigt som helst 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter hur smidigt som helst 🙂

Precis. Det är bara att koppla in kontakten i paddans docka och allt sätter igång automatiskt. Jag har den ständigt inställd på 48V fantommatning, så inga ytterligare manövrar behövs. Förutom att trycka igång appen: Auria. (Garageband behövs därför sällan.)

Allt är ständigt riggat på micstativet. One sitter fast på SE-reflexfiltret med kardborrband. En basenhet till ett par AKG trådlösa hörlurar på flygeln intill. Supersmidigt! Inget sladdtrassel.

Men det är ju klart...Den nya One, med två samtidiga ingångar och batteridrift (så man slipper USB-hub, trots att en sån är liten), är att föredra om man vill vara portabel. Men den är större vad jag sett.

En finess med att ha en USB-hub inkopplad är att man kan köra One (eller annat ljudkort) samtidigt som USB-midikeyboard till en Ipad. Dvs sjunga och spela samtidigt på ljudspår + midispår i tex Music Studio 2.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jodå den sitter, dock är de nån form av Iphone kontakt på dessa lurar, kanske påverkar vet ej. Eller så är det Spotify, för en del låtar saknar helt bas och andra har massor men saknar diskant 😄

Prova med några andra lurar. Gissar att problemet finns där.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Testa också med att kontakta din återförsäljare direkt. Det kan ju vara något fel med varan. Om så är fallet är det ju alltid bäst att höra av sig fort.

Apogee har också en support man kan chatta med. Brukar vara både kunniga och trevliga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...