Jump to content
Annons

Missljud vi inspelning av Tamburin.


Nystrom

Recommended Posts

Hejsan!

Jag försökte nyss spela in en tamburin hemma, efter mycket pyssel med olika mickar så får jag inte till det.

När jag spelar på tamburinen, så blir det någon slags störning i form av ett gnällande ljud.

Det gnällande ljudet kommer bara fram när jag spelar på tamburinen, shaker, sång, acke gura (u name it..) funkar utan problem.

Bifogar en snutt ifrån missljudet jag menar, någon som har nån idé på vad det är?

-Följdfråga, hur får jag bort det?

Mickar jag provat, SP b1, Röde Nt1a & ett stereopar av småmembraniga kondensatormickar.


https://www.dropbox.com/s/nplhcwmqm8g55um/Output%201-2.mp3

Redigerat av Nystrom
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Skumt. Hade jag vart i ditt ställe skulle jag testa att sänka volymen på mickförstärkaren, sänk en hel del, för det låter som tamburinen är så skarp att den orsakar en diffus dist högst uppe i registret. Det kan få mickförstärkaren att klippa ljudet och då kan det bli bi-ljud i form av sånt där skumt ljud.

Annat alternativ kan vara att det är vinddraget från handen/tamburinen - om du håller tamburinen väldigt nära - som alstrar det låga bullret.

Men det är ju andra saker som låter samtidigt som tamburinen. Tänker inte på klicket utan det hörs en elbas och låter som en gitarr i bakgrunden.

Redigerat av Signia
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Skumt. Hade jag vart i ditt ställe skulle jag testa att sänka volymen på mickförstärkaren, sänk en hel del, för det låter som tamburinen är så skarp att den orsakar en diffus dist högst uppe i registret. Annat alternativ kan vara att det är vinddraget från handen/tamburinen - om du håller tamburinen väldigt nära - som alstrar det låga bullret.

Men det är ju andra saker som låter samtidigt som tamburinen. Tänker inte på klicket utan det hörs en elbas och låter som en gitarr i bakgrunden.

Jag provade olika positioner ifrån micken, även fast jag stod 2-3 meter bakom micken i ett hörn så fanns ljudet fortfarande kvar.

-Klicket var en tabbe vid utsparning ifrån mitt håll, om det hörs något i bakrunden (elbas och gitarr, så är det läck igenom väggen eller lurarna)

Kan inte lyssna för spelaren funkar inte. Men det är nog tamburinen som gnisslar, för du har inte testat någon annan tamburin? Kan vara cymbalerna som gnisslar mot metallstolparna.

Det är inte gnissel ifrån metallstolparna, det låter mer som nån slags störning.

-Sket i spelaren och la in länken istället nu!

Redigerat av Nystrom
Link to comment
Dela på andra sajter

Har undersökt saken vidare, och vrider jag min lyssning på kortet till "input" istället för "playback" så försvinner ljudet.

Antar att det är mitt logic som spökar.

Frågar är varför det bara uppstår på tamburin?

Redigerat av Nystrom
Link to comment
Dela på andra sajter

Eller minst en meter ifrån iaf och lite snett mot micken.

Som jag skrev innan era inlägg, så provade jag att stå runt om i rummet, allt ifrån 1dm-2m framför micken, på sidan och bakom.

T.o.m när jag stog 2-3m bakom micken i hörnet på rummet så lät missljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag när jag satt igång ljudkortet så var det ett liknande ljud. Låter som när en elmotor startas, fast av ett varmt mer "buzz" liknande ljud.

Samma som i mitt ljudexemplar, ljudet kommer även fram (fast mycket mindre klart) om fantom-matningen är på vid playback av någonting.

Stänger jag av fantom-matningen så finns ljudet kvar. Men det är så pass lågt så jag vet inte om det är jag som inbillar mig eller inte...

Har sökt vidare och någon met liknande fel nämnde något om "Earth loops". Någon som har någon kunskap om det som kan förklara lite?

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag när jag satt igång ljudkortet så var det ett liknande ljud. Låter som när en elmotor startas, fast av ett varmt mer "buzz" liknande ljud.

Samma som i mitt ljudexemplar, ljudet kommer även fram (fast mycket mindre klart) om fantom-matningen är på vid playback av någonting.

Stänger jag av fantom-matningen så finns ljudet kvar. Men det är så pass lågt så jag vet inte om det är jag som inbillar mig eller inte...

Har sökt vidare och någon met liknande fel nämnde något om "Earth loops". Någon som har någon kunskap om det som kan förklara lite?

Kolla så ingen av dom berörda ljudsladdarna löper intill en bildskärm, en batteri-eliminator, TV eller lysrör. Skulle kunna vara magnetfält som stör.

Earth loops, antar dom menar "Jordslingor" alt "Krypströmmar". Det är i princip när en apparat jordar sig i en annan apparat, istället för att jorda i mark (via vägguttaget). http://www.epanorama.net/documents/groundloop/basics.html

Tror inte ditt missljud beror på jordslinga. Dom störningarna brukar vara annorlunda, och mer statiska. Din störning i inspelningen verkar ha en direkt dynamisk koppling till ljudnivå (volym).

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det ingen pad-knapp på mik eller ljudkort som du kan utnyttja?

Vänligen,

CHAE

Nepp, tyvärr. Provade att köra igenom en Line-box som har nån liknande funktion. Dock utan resultat.

Kolla så ingen av dom berörda ljudsladdarna löper intill en bildskärm, en batteri-eliminator, TV eller lysrör. Skulle kunna vara magnetfält som stör.

Earth loops, antar dom menar "Jordslingor" alt "Krypströmmar". Det är i princip när en apparat jordar sig i en annan apparat, istället för att jorda i mark (via vägguttaget). http://www.epanorama...oop/basics.html

Tror inte ditt missljud beror på jordslinga. Dom störningarna brukar vara annorlunda, och mer statiska. Din störning i inspelningen verkar ha en direkt dynamisk koppling till ljudnivå (volym).

Okej, tack för informationen! Ska läsa mer om krypströmmar!

Update: Problemet försvinner om jag sänker gainen till botten, sedan höjjar "monitor ut". Ju längre ner volymen ut är, ju högre missljud.

Har lyckats spela in tamburinen, det blev helt okej. Men tänka att mitt ljudkort dansar på en av sina sista valser.

Link to comment
Dela på andra sajter


https://www.dropbox.com/s/nplhcwmqm8g55um/Output%201-2.mp3

Svårt att höra eftersom metronomen kom med i nedmixningen och är tre gånger så stark som tamburinen. 😄
Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt att höra eftersom metronomen kom med i nedmixningen och är tre gånger så stark som tamburinen. 😄

Jadu, ibland är man ju lite för het på gröten 😉

Och lika fort som bounce-ningen var klar så var filen bortagen, tabbe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...