Jump to content
Annons

Dubbelmoral?


MrPhil (oregistrerad)

Recommended Posts

Har inte läst hela tråden men...

Man måste ju bli känd till en viss grad för att kunna hålla på med sin "konst"

Jag tror att väldigt få sätter sig på kammaren och övar 8 timmar om dagen för att de tror att -om 10 är jag mångmiljonär.

Kärlek och passion till musik/konst är motivation nog.

sedan är det ju så att man måste bli "känd" för att kunna göra det man gör heltid.

H 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 96
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

MrPhil (oregistrerad)
Hur många procent att sveriges musiker kan leva enbart av sin musik?

Är det så stor skillnad för artisterna nu jämfört med innan fildelningen satt igång?

Nej, det tror jag inte. Möjligen att chanserna minskar i takt med fildelningen.

Men i en utopisk framtid där all digital media flödar fritt o är gratis lär väl ingen kunna leva på sin musik. Utom dansband då förstås, som är ute o spelar o lever på sina spelningar.

Kanske framtidens samhälle håller musiker som forna dagars furstar: avlönade via skattemedel. Undrar hur det urvalet skulle se ut... vilka godkänns o vilka inte.... ansökan till kulturministern... kanske skulle slippa Idol o Fame Factory då... 🙂

Ja, det kanske vore systemet mot att det som skapas är fritt tillgängligt för alla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att skivbolagen är i kris beror säkert till en del på nedladdning av musik från nätet, men dom kan inte bara skylla på det. Jag tror det finns ganska mycket andra saker som också bidrar till en minskad skivförsäljning. Här följer anledningar som jag tror i alla fall till sammans har mer att göra med deras förluster än själva nedladdningen:

Priset på cd-skivor har nått sjuka nivåer. 200 kr är kanske lite väll mycket

Studenter som har varit en ganska stor grupp skivköpare har inte fått höjt bidrag från CSN på 10 år. Under denna tid har priset på det mesta gått upp och bostadsmarknaden har urartat så det är ofta svindyrt att bo.

Överlag har unga männsikor mindre pengar. Bostäder har blivit dyrare och arbetslösheten bland unga har ökat.

Hela sverige har haft det ganska tuff under stora delar av 90-talet fram tills nu.

Skivbolagen, sattsar på fel saker i stället för att ge ut en skiva som kostar 100kr så lägger de ut sjukasummor på marknadsföring och höjer priset på sikvan med ytterligare 100kr.

Det finns säker ännu fler själ, men detta är några jag har funderat på. Jag vet inte om dom ger ut skivor längre, men på den tiden jag lyssnade på punk tyckte jag birdnest var ett jvligt bra bolag. Gav ut skivor för mellan 50-100 kr och gick bra. Det går alltså att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

[

Kanske framtidens samhälle håller musiker som forna dagars furstar: avlönade via skattemedel. Undrar hur det urvalet skulle se ut... vilka godkänns o vilka inte.... ansökan till kulturministern... kanske skulle slippa Idol o Fame Factory då... 🙂

Ja, det kanske vore systemet mot att det som skapas är fritt tillgängligt för alla.

Vilket osökt för tankarna till när Gudibrallan fick statligt kulturbidrag...De gick till systemet och köpte blaskvin för hela pengen. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...