Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag är på jakt efter några små aktiva studiomonitorer. jag har tittat lite på Genelec 6010A men som dom flesta i den storleken så är basen problemet. Dom behöver vara rätt små, typ max 30 cm i höjd så får väl leva lite med det problemet men undrar om det finns några tips på vad som kan vara det bästa att köpa. allra allra max typ 7000 kr för ett par

tack

Per

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat

Adam A3X... tror dock dom är högre än 30 cm.

Postat

A3X funkar: 150*252*185. Tänkte också på A5X och F5, men där blir det tajt om det är precis 30cm som är max. Man vill ju helst kunna ha dämpkuddar under monitorerna också...

Är Adams A-serie bättre än F-serien? Skillnad?
Postat

Jag är totalt såld på stridsvagnarna från grannlandet (genelec). Haft både 6010 och 8030 och var mycket nöjd med bägge. 6010 saknar bas jepp, men då finns det en 5040 till dem för rimliga pengar. Har du annars kollat på 8020? Eller se om du kan få tag i ett par beggade 8030.

Postat

Är Adams A-serie bättre än F-serien? Skillnad?

AX-serien är bättre, medan F-serien är lite mer budgetvänlig, men fortfarande med mycket bra ljud.

Som jag kände när jag testade F-serien, så har de lite mer mid än AX och går inte lika djupt i basen, men är fortfarande bra upplösta och funkar mycket bra att jobba med. F har också svagare slutsteg.

Postat

är a3x samma som ADAM ARTist 3

Nej, ARTist är listade som multimedia-monitorer, som alltså är mer avsedda som datorhögtalare modell bättre eller till lite mindre exklusiv hemmabio medan AX är närfältsmonitorer till studiobruk.

Alfos (oregistrerad)
Postat

Älskar Genelec 6010. Jag använder dom och ett par Focal för referenslyssning. Svårt att få mycket bas i små lådor. Genelecen är lätta att lära sig vilket ger bra möjligheter till en bra slutmix.

• 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Jag har ett par Audioengine 2 som jag är riktigt nöjd med.

Har lyssnat på monitorer över 5000kr, yamaha hs80m, genelecs osv men känner inte behovet av att uppgradera till något dyrare. Jag upplevde att både Yamaha-monitorerna och Genelec-monitorerna jag lyssnade på hade sämre mellanregister än mina Audioengine 2 som har ett riktigt bra mellanregister imo. Jag skulle nog säga att det är deras starka sida. Basen är självklart mycket begränsad, och diskanten kanske lite smått avrullad längst upp i toppen, men samtidigt behaglig och gör en inte lyssningstrött. Köpte ett till par för ett litet tag sen på grund av att jag gillar dom så mycket 🙂 Dom har sina begränsningar, absolut, men för 2000 är de svårslagna

Redigerat av simonwellander
Postat (redigerat)

Jag äger ett par KrK VXT 4 som komplement till mina stora APS Aeon.. tror de hamnar runt femman paret.

Det var dessa eller Adam A3 jag valde mellan. De är inte fetast i kommunen men ändå rätt neutrala i sin återgivning så det är nog bra att ha åtminstone ett par vettiga monitorhörlurar som komplement.

Redigerat av Lundin
Postat

AX-serien är bättre, medan F-serien är lite mer budgetvänlig, men fortfarande med mycket bra ljud.

Som jag kände när jag testade F-serien, så har de lite mer mid än AX och går inte lika djupt i basen, men är fortfarande bra upplösta och funkar mycket bra att jobba med. F har också svagare slutsteg.

Ah tack. Funtar på Adam när när jag har råd med nya monitorer... så om en tio år eller så 😑

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.