Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

SM7B är en väldigt trevlig mikrofon, perfekt för de med sämre akustiskt planerat rum. Dock kräver den en bra micpreamp

med hög förstärkning. 🙂

• 1 månad senare...
  • 2 månader senare...
Postat

SM7B är en väldigt trevlig mikrofon, perfekt för de med sämre akustiskt planerat rum. Dock kräver den en bra micpreamp

med hög förstärkning. 🙂

Tror du att en mbox 2 pro skulle orka driva en av dessa?

Postat (redigerat)

Efterssom jag beställt ett nytt ljudkort utan fantommatning så har jag tittat runt på lite olika dynamiska (och band) mikrofoner. Och då givetvis Shure sm7b. Många ställen nämner Heil PR35 som en höjdarmick i dessa sammanhang med hög "output". Bl a Tori Amos använder den live.

Tittar man på jämförelser (youtube) så ger den betydligt högre "output" än en SM58:a. Membranet lär vara hela 1,5 tum!!! Större än sm7 (som lär vara samma storlek som sm57/sm58). Och upptagningen bakifrån -40dB. ...Och det jag är ute efter: att alla tagningar blir så lika som möjligt även om avstånd/vinkel till membranet skiljer sig (återigen enl Youtube). Sm7 är tydligen känsligare för "off-axis".

Kostar ca $270, och på Golden Age knappt 2600kr.

...Sedan såg jag det här: http://www.gearslutz...5-plosives.html

269472d1325307482t-heil-pr35-plosives-photo-1.jpeg269471d1325307482t-heil-pr35-plosives-photo.jpeg

Det verkar som att Heil PR35, vars kapsel finns i flera Heil-produkter, även går under flera namn. (För en lekman som jag såg frekvenskurvorna rätt lika ut också.) Elektroniken skiljer säkert men på Thomann kostar "samma mick", dvs utseendemässigt lika (såväl det yttre och inre enl en tysk youtubesnutt (sist här) som visar förpackningen med kapseln synlig), 220kr.

..."T.Bone MB 95" heter den, och även om den låter skit så kanske den är värt att testa för knappt 220 kr. (300 ohm ist. för Heils 600 ohm)

http://www.thomann.d...tbone_mb_95.htm

139473_1_01_1cf9061e93.jpgtumblr_lpipjxUAzd1qaombs.jpg

Nyligen har Heil uppdaterat utseendet på sin mick. Dom har även en lowcut-switch. Men Heil har ändrat utseende på den ett par ggr. (Jag skulle inte bli förvånad om JJ_Labs 995 kronorsvariant är baserad på samma mick, men JAM uppger att membranet är något mindre.)

...Nån här som har T.bone MB 95? Eller Heil PR35?

...Blev lite längre nästan-off-topic-inlägg än jag tänkt mig...

Redigerat av Erik dP
Postat

Haha, otroligt! För en så eftertraktad och omtyckt proffsmick som denna skulle man förvänta sig en ganska saftig prislapp...men fanskapet går loss på inte mycket mer än 3,4 lapp!? En sån måste jag skaffa, verkar sjukt lovande till voice-over!!! :-D

Postat (redigerat)

Tror du att en mbox 2 pro skulle orka driva en av dessa?

Vet inte hur kraftfull micpreamp din Mbox har men för att en SM7 ska kunna svänga ut full behövs enligt mig minst 60 dB förstärkning. Men har din Mbox fantommatning så skulle du ju kunna kompletera med en sådan här mojäng (som funkar mycket bra enl min egna erfarenhet) http://tritonaudio.c...id=17&Itemid=33

EDIT: Stavningen

Redigerat av hegobald
Postat

Haha, otroligt! För en så eftertraktad och omtyckt proffsmick som denna skulle man förvänta sig en ganska saftig prislapp...men fanskapet går loss på inte mycket mer än 3,4 lapp!? En sån måste jag skaffa, verkar sjukt lovande till voice-over!!! :-D

Om du menar SM7B så håller jag med 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.