ironman Postat 13 mars 2013 Postat 13 mars 2013 (redigerat) ja att din musik drar in dom där stora stålarna till dig själv är självklart en bättre affär och är man i den sitsen kan man ju välja att inte sälja den för en spottstyver det fina i kråkmelodin är att det är upp till dig själv att välja till vem å för hur mycket du vill sälja dina verk och förstås upp till marknaden att välja om dom tycker den är värd att köpa alls för dom allra flesta är den enkla matematiken att dom inte tjänar ett skit på sin musik slänga ner skit i andras brevlådor är dock värt all respekt - till skillnad från den som säljer en snutt bakgrundsmusik för 600 spänn Det är upp till var och en hur man gör, bara man förstår konsekvenserna. Och det är givetvis marknaden och efterfrågan som avgör om min låt blir en kassako, men när det väl händer är det inte mer än rätt att jag får en stor del av kakan. Då har jag ju också tjänat någon tusenlapp extra i månaden på att dela ut reklam utöver min vanliga lön. Och som grädde på moset har jag rört mig mer än vanligt för jag sitter alltid framför datan och samlar på mig bilringar. Och det är ovärderligt. Redigerat 13 mars 2013 av ironman
Valle Postat 13 mars 2013 Postat 13 mars 2013 Men jag är tveksam till om det är jämförbart i det här fallet (ES). Utan att tänker att det kanske lika gärna kan handla om att man kommit på ett sätt att "tillverka en produkt" som så att säga gör jobbet, fast mycket billigare och effektivare än vad som varit möjligt tidigare. Hmmm... Jag är fortfarande osäker på vad du menar. Vem är det du syftar på förr – innan ES kom in bilden – kunde "tillverka en produkt" som så att säga gjorde jobbet billigare och mer effektivare än någon annan?
Valle Postat 13 mars 2013 Postat 13 mars 2013 Än att jag ger upp rättigheterna till mitt musikverk för all framtid för en struntsumma till några pengakåta individer Med all respekt! Du bör vara försiktig med sådana idiotuttalande med tanke på vilken bransch du har valt att blanda dig med. Det finns faktiskt människor som skriver musik, säkert bättre än din, och med största sannolikhet ännu bättre än min, utan att ens låta någon själ förutom de själva få ta del av verket. I sådana människors ögon framstår du rimligen som lika prestigekåt och dum i huvudet som de du just kände att du behövde kräka över. Business är business. Palla med det eller börja samla på frimärken! För helvete! 3
Demonproducenten Postat 13 mars 2013 Postat 13 mars 2013 för jag sitter alltid framför datan och samlar på mig bilringar. Och det är ovärderligt. skulle jag väl inte kalla det precis...
ironman Postat 13 mars 2013 Postat 13 mars 2013 (redigerat) Med all respekt! Du bör vara försiktig med sådana idiotuttalande med tanke på vilken bransch du har valt att blanda dig med. Det finns faktiskt människor som skriver musik, säkert bättre än din, och med största sannolikhet ännu bättre än min, utan att ens låta någon själ förutom de själva få ta del av verket. I sådana människors ögon framstår du rimligen som lika prestigekåt och dum i huvudet som de du just kände att du behövde kräka över. Business är business. Palla med det eller börja samla på frimärken! För helvete! Tack för omtanken min gamle forum vän. Tyvärr är det ju så det ligger till och det vet ju både du och jag, även om buisness är buisness. Hela es affärsiden är ju uppbygd så eller hur. Och man måste få lov att prata om det och kritisera det, även om ordet pengakåt verkar uppröra en del. Kritiken handlar inte om musikbranschen i sig, utan epedemic sounds affärsmodell. Och även musikerförbundet varnar för epedemic sound. Redigerat 13 mars 2013 av ironman
JJRockford Postat 14 mars 2013 Postat 14 mars 2013 Vem är det du syftar på förr – innan ES kom in bilden – kunde "tillverka en produkt" som så att säga gjorde jobbet billigare och mer effektivare än någon annan? Jag kan ha fått det här helt om bakfoten, men anledningen till att bl a Musikerförbundet är upprörda är att det tidigare varit mer eller mindre självklart att man använder "stimmad" musik i t ex TV-produktioner, i alla fall här i Sverige? Vilket i sin tur gjort att musiken (som inte alltid nödvändigtvis varit bättre) varit dyrare för TV-produktionsbolagen. Därmed inte sagt att STIM och ES är någon slags konkurrenter, det är ju som du säger två helt olika typer av verksamheter.
JJRockford Postat 14 mars 2013 Postat 14 mars 2013 bara så här nyfiket off topic.... vad tycker du svenska byggjobbare som jobbar i baltikum eller polen ska gå på för avtal? Svenska. Vad tycker du?
ONSatan Postat 14 mars 2013 Postat 14 mars 2013 (redigerat) Jag kan ha fått det här helt om bakfoten, men anledningen till att bl a Musikerförbundet är upprörda är att det tidigare varit mer eller mindre självklart att man använder "stimmad" musik i t ex TV-produktioner, i alla fall här i Sverige? Vilket i sin tur gjort att musiken (som inte alltid nödvändigtvis varit bättre) varit dyrare för TV-produktionsbolagen. Därmed inte sagt att STIM och ES är någon slags konkurrenter, det är ju som du säger två helt olika typer av verksamheter. Du har nog rätt! Tittar vi på andra branscher så är det normalt att det blir protester när en "störning" på prisbilden kommer in. Se tex hur jorbruksarbetare i england på 1800-talet klagade på skördemaskiner, hur sjöfartsanställda klagar på utflaggningen av handelsflottan, hur lastilschaufförer klagar på bilarna från öst, hur svenskar klagade på "lågpriskakel" från Italien, hur italienarna idag klagar på lågpriskakel från Kina, hela byggbranschen etc etc. Rätt eller fel men det är nog ett naturligt beteende. Det viktiga är väl att försöka hålla ihop ett vettigt samhälle där de gemensamma resurserna används på ett vettigt sätt (i.e. ska 90% av det som samlas ihop läggas på transport av mat eller ska 0,0000000000000012% läggas på detta). Vad BEHÖVER vi och vad vill vi "lyxa" med. Redigerat 14 mars 2013 av ONSatan
Valle Postat 15 mars 2013 Postat 15 mars 2013 Du har nog rätt! Tittar vi på andra branscher så är det normalt att det blir protester när en "störning" på prisbilden kommer in. Vad tänker du på för störning i prisbilden? ES vs STIM?
Erik dP Postat 15 mars 2013 Postat 15 mars 2013 (redigerat) ...Följt dom här ES-trådarna lite grand. Kan bara konstatera att det är synd att "kontroversiella" företag får mer uppmärksamhet (läs: "gratisreklam") på detta forum än de som anses vara mer åt "fair trade"-hållet. Redigerat 15 mars 2013 av Erik dP 1
ONSatan Postat 15 mars 2013 Postat 15 mars 2013 Vad tänker du på för störning i prisbilden? ES vs STIM? Tänker på att ES nu kan erbjuda produktionsbolag katalogmusik till ett lägre pris än vad som tidigare erbjöds. För Musikerförbundet är detta en störning som kan tyckas hota deras medlemmar och de spelregler som tidigare varit givna på denna marknad.
m stormbringer Postat 15 mars 2013 Postat 15 mars 2013 Från upphovsmannens sida är såklart det bästa att man kan välja själv, för varje enskilt verk, huruvida man vill låta STIM bevaka ens rättigheter eller om man vill sälja verket till t ex ES. STIM omöjliggör detta. Man kan knappast påstå att de står på upphovsmännens sida i det avseendet.
Valle Postat 15 mars 2013 Postat 15 mars 2013 Kan bara konstatera att det är synd att "kontroversiella" företag får mer uppmärksamhet (läs: "gratisreklam") på detta forum än de som anses vara mer åt "fair trade"-hållet. Vilka tänker du på re: "fair trade"-hållet? Tänker på att ES nu kan erbjuda produktionsbolag katalogmusik till ett lägre pris än vad som tidigare erbjöds. För Musikerförbundet är detta en störning som kan tyckas hota deras medlemmar och de spelregler som tidigare varit givna på denna marknad. Vilka av ES:s konkurrenter jämför du med, och hur känner du till deras avtal? Från upphovsmannens sida är såklart det bästa att man kan välja själv, för varje enskilt verk, huruvida man vill låta STIM bevaka ens rättigheter eller om man vill sälja verket till t ex ES. STIM omöjliggör detta. Man kan knappast påstå att de står på upphovsmännens sida i det avseendet. Fåna dig inte! Det är du själv som "omöjliggör" genom att sätta ditt namn på anslutningskontraktet, inte STIM. Du kan när som helst gå ur STIM och bevaka dina egna intressen. Att man eventuellt har synpunkter på hur avtalsvillkoren borde se ut säger jag inget om.
Erik dP Postat 15 mars 2013 Postat 15 mars 2013 (redigerat) ...Tänkte inte på ngn speciell. Men förlag ska tydligen, enl vad jag läst mig till, ofta kunna erbjuda en viss procent av intäkterna. Men allt är väl förhandlingsbart. Det vore ju trevligt att sådana företag blev haussade. Ni andra vet säkert mer. Jag har inga kopplingar till några företag alls så mitt inlägg kanske var även lite undrande om alternativ. Men jag har inte några inkomstplaner för min musik. Youtube betalar mig i dagsläget 0 kr. EDIT: Såg även att jag fått medhåll genom "gilla"-knappen. Så jag kanske inte är helt ensam om att tycka så. (Var det du Valle?) Redigerat 15 mars 2013 av Erik dP
Valle Postat 15 mars 2013 Postat 15 mars 2013 ...Tänkte inte på ngn speciell. Men förlag ska tydligen, enl vad jag läst mig till, ofta kunna erbjuda en viss procent av intäkterna. Men allt är väl förhandlingsbart. ES är inte ett förlag i sådant avseende som jag tror att du syftar på. När det gäller musikförlagsintäkter så är det snarare så att upphovsmannen erbjuder förlaget en viss procent av STIM/NCB-intäkterna för den tjänst som förlaget erbjuder upphovsmannen. Inte tvärtom. Förlaget är upphovsmannens "manager" (skulle man kunna säga); ju mer upphovsmannen tjänar, desto mer tjänar förlaget. Med ES är det helt annan business. ES köper rättigheterna rakt av – i form av total, oåterkallelig överlåtelse. Upphovsmannen (producenten) får en summa pengar, sedan ska han/hon hålla käften. Här omfattas dessutom inte bara upphovsmannens komposition och text, utan även utföranderättigheterna. Sedan kan jag ju runda av med att de traditionella förlagen (de förlagsavtalen jag har fått ta del av) är lika "fula" som ES om vi ser till de tuffa villkoren. Det är inte ovanligt alls att förlagen har velat lägga vantarna på 33% (50% i särskilda fall) på de verk som omfattas av förlagsavtalet – för all framtid. There's fair traid for ya! EDIT: Såg även att jag fått medhåll genom "gilla"-knappen. Så jag kanske inte är helt ensam om att tycka så. (Var det du Valle?) Jag tror (har inte dubbelcheckat) att jag som enskild medlem har forumets högsta gillningsantal. Gör det mig till ett geni? Nej!
Erik dP Postat 15 mars 2013 Postat 15 mars 2013 ...Att få 67% för all framtid låter mer fair-trade jämfört med 0% för all framtid. Speciellt om inkomsterna, pga förlagets förtjänst, beror på att en låt blivit placerad hos någon inkomstbringande artist. ...Du menar att jag inte är ett geni som tyckte det jag tyckte (snyft)? Min poäng var att ES har fått väldigt mycket gratisreklam, och det genom att vara så pass kontroversiella så att dom diskuteras i detta forum.
m stormbringer Postat 15 mars 2013 Postat 15 mars 2013 Fåna dig inte! Det är du själv som "omöjliggör" genom att sätta ditt namn på anslutningskontraktet, inte STIM. Du kan när som helst gå ur STIM och bevaka dina egna intressen. Att man eventuellt har synpunkter på hur avtalsvillkoren borde se ut säger jag inget om. Det handlar just om hur avtalsvillkoren borde se ut. Det borde handla om enskilda verk, inte om upphovsmäns hela produktion inklusive ej registrerat material som STIM aldrig kan bevaka i alla fall. Det är helt absurt.
Valle Postat 15 mars 2013 Postat 15 mars 2013 ...Att få 67% för all framtid låter mer fair-trade jämfört med 0% för all framtid. Å andra sidan, företag som betalar cash direkt kan ju för en upphovsman innebära inkomst överhuvudtaget. Ett förlag kan aldrig garantera dig inkomst. 67% på 0 SEK, vad är det? ...Du menar att jag inte är ett geni som tyckte det jag tyckte (snyft)? Jag menar bara att Gilla-knappen är ett jävla skämt som egentligen inte säger ett skit om författaren. Inte på det här forumet i alla fall. Min poäng var att ES har fått väldigt mycket gratisreklam Det får Gibson, Fender, KISS och JJRockford också.
m stormbringer Postat 15 mars 2013 Postat 15 mars 2013 Fåna dig inte! Det är du själv som "omöjliggör" genom att sätta ditt namn på anslutningskontraktet, inte STIM. Du kan när som helst gå ur STIM och bevaka dina egna intressen. Att man eventuellt har synpunkter på hur avtalsvillkoren borde se ut säger jag inget om. För övrigt kan man inte gå ur STIM när som helst, i värsta fall kan man få vänta i ett år. Smidigt.
Valle Postat 15 mars 2013 Postat 15 mars 2013 Det handlar just om hur avtalsvillkoren borde se ut. Det borde handla om enskilda verk, inte om upphovsmäns hela produktion inklusive ej registrerat material som STIM aldrig kan bevaka i alla fall. Det är helt absurt. Vad tycker du om ES:s modell som innebär en total, oåterkallelig överlåtelse av verkets samtliga rättigheter? Om det är kontroll du eftersträvar så är ju ES inget för dig heller. (STIM "återlämnar" verken när du går ur, vilket inte är fallet med ES.)
Valle Postat 15 mars 2013 Postat 15 mars 2013 För övrigt kan man inte gå ur STIM när som helst, i värsta fall kan man få vänta i ett år. Smidigt. I värsta fall om du själv tabbar dig. Annars är det sex månaders framförhållning som gäller; vilket i min värld är fullständigt rimligt som uppsägningstid oavsett avtalstyp. Men OK, inte "när som helst".
m stormbringer Postat 15 mars 2013 Postat 15 mars 2013 Vad tycker du om ES:s modell som innebär en total, oåterkallelig överlåtelse av verkets samtliga rättigheter? Det beror såklart på verkets art, men för mig är idén som sådan inte särskilt provocerande. Jag är mjukvaruutvecklare till yrket och i mjukvarubranschen finns egentligen båda affärsmodellerna. Och man avgör från fall till fall vilket man föredrar.
m stormbringer Postat 15 mars 2013 Postat 15 mars 2013 I värsta fall om du själv tabbar dig. Annars är det sex månaders framförhållning som gäller; vilket i min värld är fullständigt rimligt som uppsägningstid oavsett avtalstyp. En uppfattning jag absolut inte delar. Rimligt vore typ...omedelbart? Det är ändå år 2013. Men struntsamma, det var ett sidospår.
Valle Postat 15 mars 2013 Postat 15 mars 2013 (redigerat) En uppfattning jag absolut inte delar. Rimligt vore typ...omedelbart? Det är ändå år 2013. Varsågod och börja räkna upp affärs-avtal mellan musikbranschfunktionärer där parterna kan lämna sina åtaganden "typ ... omedelbart" (där brott mot villkor inte föreligger, förstås). Redigerat 15 mars 2013 av Valle
BurninSven (oregistrerad) Postat 15 mars 2013 Postat 15 mars 2013 Epidemic sound kanske vore ett bra namn på dom
Valle Postat 15 mars 2013 Postat 15 mars 2013 Epidemic sound kanske vore ett bra namn på dom Försök vara lite seriös.
m stormbringer Postat 15 mars 2013 Postat 15 mars 2013 Varsågod och börja räkna upp affärs-avtal mellan musikbranschfunktionärer där parterna kan lämna sina åtaganden "typ ... omedelbart" (där brott mot villkor inte föreligger, förstås). Ingen aning, men det är säkert smärtsamt långa uppsägningstider. Men det gör det ju inte rimligt, snarare omodernt.
Valle Postat 15 mars 2013 Postat 15 mars 2013 Ingen aning, men det är säkert smärtsamt långa uppsägningstider. Men det gör det ju inte rimligt, snarare omodernt. Håll dig till vad jag har sagt och hitta inte på (jag har inte sagt att smärtsamt långa uppsägningstider är rimliga). Uppsägningstider kommer alltid att finnas. Det är bara okunniga och/eller pessimister (välj själv i ditt fall) som ser på uppsägningstider som något fult och omodernt. Andra fattar att uppsägningstider är en tid som rimligen kan begäras för att slutreglera affärsförhållandet. Jag är 99% på att du inte är av samma uppfattning när det gäller uppsägningar på arbetsmarknaden (LAS).
wellness music Postat 15 mars 2013 Postat 15 mars 2013 (redigerat) @ Stormbringer Det frågor och infallsvinklar du tar upp tycker jag är väldigt bra. Efter att jag läst igenom ES förklaringar som dom länkat till på sistone så har jag börjat se denna fråga ur ett litet annat perspektiv, på liknande sätt som du tar upp i dina inlägg ovan. Jag är villig att tro att ES verkligen försökt förhandla med Stim men att Stim inte varit mottaglig för nya affärsmodeller. Resultatet här blir uppenbarligen kontraproduktivt. Jag har egen erfarenhet av detta, tex när det gäller Stims användarlicenser och där det inte sker exakt rapportering. Här jobbar idag Stim med en stenåldersmodell (analogiförfarande med P3-nyckel) som i slutändan gör att rätt pengar INTE kommer till rätt personer. Redigerat 15 mars 2013 av wellness music
m stormbringer Postat 15 mars 2013 Postat 15 mars 2013 @ Stormbringer Det frågor och infallsvinklar du tar upp tycker jag är väldigt bra. Efter att jag läst igenom ES förklaringar som dom länkat till på sistone så har jag börjat se denna fråga ur ett litet annat perspektiv, på liknande sätt som du tar upp i dina inlägg ovan. Jag är villig att tro att ES verkligen försökt förhandla med Stim men att Stim inte varit mottaglig för nya affärsmodeller. Resultatet här blir uppenbarligen kontraproduktivt. Jag har egen erfarenhet av detta, tex när det gäller Stims användarlicenser och där det inte sker exakt rapportering. Här jobbar idag Stim med en stenåldersmodell (analogiförfarande med P3-nyckel) som i slutändan gör att rätt pengar INTE kommer till rätt personer. Ja, det är en stelbent modell som jag har svårt att se att de ska kunna upprätthålla på sikt.
Recommended Posts