Ken Kängström Postat 1 mars 2013 Postat 1 mars 2013 allt hänger ju på hur mycket var å en som du säger "anpassar sig" så jo - man kan verkligen välja annat än att anpassa sig vilken sann "konstnär" säljer sig för 600 kr? jag vill hävda att annat än bruksmusik kommer detta inte till men jag har fel förr 🙂 Jo vi är nog många som hoppas på det (hoppas jag på). Jag tycker att det viktigaste vi kan göra nu är att ta en funderare kring hur det påverkar oss i framtiden. Köper folk det här konceptet idag,så kan det förändra musikbranschen för låtskrivare ganska fundamentalt för framtiden. Om det är till det bättre är en annan femma, men jag personligen tror inte på det. 🙂
Demonproducenten Postat 1 mars 2013 Postat 1 mars 2013 Jo vi är nog många som hoppas på det (hoppas jag på). Jag tycker att det viktigaste vi kan göra nu är att ta en funderare kring hur det påverkar oss i framtiden. Köper folk det här konceptet idag,så kan det förändra musikbranschen för låtskrivare ganska fundamentalt för framtiden. Om det är till det bättre är en annan femma, men jag personligen tror inte på det. 🙂 vi är nog ganska överens om vad vi önskar vad gäller musikens status makten ligger hos er - musiker å låtskrivare fenomenet är kanske lite nytt här men i tex usa är detta nåt som funnits bra mycket längre det har inte hindrat vare sig artister eller filmmusikkompositörer att existera på helt andra villkor än katalogmusiken man blir inte såld om man inte säljer sig
Ken Kängström Postat 1 mars 2013 Postat 1 mars 2013 vi är nog ganska överens om vad vi önskar vad gäller musikens status makten ligger hos er - musiker å låtskrivare fenomenet är kanske lite nytt här men i tex usa är detta nåt som funnits bra mycket längre det har inte hindrat vare sig artister eller filmmusikkompositörer att existera på helt andra villkor än katalogmusiken man blir inte såld om man inte säljer sig Hoppas du har rätt. Ett de facto som kan vara potentiellt är att när en ansluten låtskrivare till exempelvis ES känner att det börjar gå framåt karriärmässigt, sedan kliver ur och jobbar med en intresseorganisation istället. Spekulationer givetvis... Dock tycker jag att det är förbannat jävla svårt att ta ett stadigt grepp om det som händer.
Ken Kängström Postat 1 mars 2013 Postat 1 mars 2013 För att loopa tillbaka till ämnet så skriver Alfons Karabuda (SKAP) detta i sin blogg i dag (Länk till MusikIndustrin): http://www.musikindu...-avtal-med-svt/ Detta vill jag också snacka om lite. Fler har sagt det jag tänkte... att karln inte har all fakta på det torra. Att Epidemic Sound snor ideella rättigheter är en bull vad jag uppfattar det som. Vi konstaterade tidigare att ideella rättigheter inte kan avtalas bort, men det finns vissa omskrivningar och undantag för det... men inget som alls är relevant för detta. " Man kan i viss omfattning avtala bort den ideella delen, på grund av att det blir väldigt opraktisk ifall upphovsmannen skulle komma med protester när verket redan har använts i något sammanhang. Till exempel om man har målat en tavla och säljer denna vidare och den sedan ställs ut på en utställning." Källa: Lag24 Ska bli riktigt intressant att se hur tidningen Studio skriver om det här.
Linus Postat 1 mars 2013 Postat 1 mars 2013 fenomenet är kanske lite nytt här men i tex usa är detta nåt som funnits bra mycket längreMenade du biblioteksmusik generellt? Eller fenomenet att kompositören får en liten engångssumma och inte mer? Eller biblioteksmusik där kompositören istället får en del av inkomsten när förlaget säljer den royaltyfria musiken till en kund?
Demonproducenten Postat 2 mars 2013 Postat 2 mars 2013 Menade du biblioteksmusik generellt? Eller fenomenet att kompositören får en liten engångssumma och inte mer? Eller biblioteksmusik där kompositören istället får en del av inkomsten när förlaget säljer den royaltyfria musiken till en kund? detdet förekommer också en kombo av grundbetalning och ovanpå det en provision på inkomsten
Linus Postat 2 mars 2013 Postat 2 mars 2013 det det förekommer också en kombo av grundbetalning och ovanpå det en provision på inkomsten Mmm, den modellen har funkat i hur många år som helst. Det var det jag menade på förra sidan. Det haltar lite om man bara jämför ES med STIM/ASCAP/BMI. SVT:s och TV4:s avtal med ES har andra följder än om de hade tecknat avtal med t ex UPPM.
rankey (oregistrerad) Postat 8 mars 2013 Postat 8 mars 2013 Jag tänkte att detta kan vara viktigt att lägga in i tråden, skrivet den 7:e mars, av VD'n själv. Här belyses flera populära sakfel och ofta förekommande funderingar kring Epidemic Sound och STIM: http://epidemicsoundinfo.wordpress.com/2013/03/07/10-missuppfattningar-om-epidemic-sound/
Criss David Postat 11 mars 2013 Postat 11 mars 2013 Hej, Efter den senaste tidens skriverier om oss i ett antal olika medier såsom tidningar och bloggar vill vi gärna ge en bredare bild av vår verksamhet och vad vi försöker åstadkomma. På följande länk hittar du en text med de vanligast förekommande missförstånden och lite mer fakta: http://epidemicsoundinfo.wordpress.com Mvh Epidemic Sound
Valle Postat 11 mars 2013 Postat 11 mars 2013 http://epidemicsoundinfo.wordpress.com Nja, det där var mer tyck-synd-om-oss-snack som hämtat ur en ABC-bok om vardagsretorik än något annat. Enligt min mening, alltså. Dessutom är dubbelpostning brott mot forumreglerna. 1
godhead Postat 12 mars 2013 Postat 12 mars 2013 Hej, Efter den senaste tidens skriverier om oss i ett antal olika medier såsom tidningar och bloggar vill vi gärna ge en bredare bild av vår verksamhet och vad vi försöker åstadkomma. På följande länk hittar du en text med de vanligast förekommande missförstånden och lite mer fakta: http://epidemicsoundinfo.wordpress.com Mvh Epidemic Sound Hej Criss! Väldigt utförligt och bra skriven artikel får jag säga. Det ger en väldigt mycket bättre insyn i er verksamhet än vad man fått tidigare. Skulle dock vilja att ni redogör för varför ni kräver exklusiva rättigheter för all framtid av de verk ni köper från musikerna, dvs att verken formelt är era egna så snart ni betalat musikern en engångssumma. Ni påtalar ofta att bollen ligger hos STIM när det gäller att tillåta STIM-anslutna musiker att jobba med er. Jag håller med om att STIM borde öppna upp sitt avtal så att man fritt kan välja vilka verk de ska ha kontroll över och inte. Ni vill också gärna framstå som att ni "hjälper" musiker (trots att 2000 spänn ärligt talat är rätt pissigt betalt för en låt som man förlorar till er för all framtid om man säljer den). Så min fråga är, vad skulle ni förlora på att göra icke-exklusiva dealar med musikerna istället?
Valle Postat 12 mars 2013 Postat 12 mars 2013 Så min fråga är, vad skulle ni förlora på att göra icke-exklusiva dealar med musikerna istället? Fast det där är ju inte riktigt jämförbart. STIM vill ha exklusivitet för hela katalogen, samtliga verk som upphovsmannen har skrivit och kommer att skriva i framtiden (så länge upphovsmannen är ansluten till STIM). ES vill ha exklusivitet för det enskilda verket, och det är ju förståeligt. Du hade nog inte köpt en säljlicens av mig för 100 kronor om du samtidigt visste att jag när jag vill kan sälja samma licens för 1 krona till fyra miljoner andra licenstagare. Eh? 1
ironman Postat 12 mars 2013 Postat 12 mars 2013 Jag har sett anmälningarna mot tråden men efter som jag är moderator och även säljer musik till ES så låter jag någon annan gå in och moderera. Men jag kan ge min syn på hur det är att sälja musik till ES. Jag började arbeta tillsammans med Epidemic Sound hösten 2009. Det var då dom började på "riktigt". I början fick jag lite drygt 600:- per verk. Idag är denna summa en helt annan. Den är betydligt mycket, mycket större. Hur stor den är vill jag inte säga, efter som vi alla har olika priser, men jag KAN leva gott på musiken om jag vill. Personligen så trivs jag väldigt bra med detta koncept. Det är inte något som passar alla. Vissa gillar det, andra gillar det inte. Jag kan kombinera mitt musikskrivande med mitt ordinarie arbete som utbildare inom akutsjukvård/Ambulansvård. Jag skulle om jag ville kunna leva 100% på musiken idag. Men det passar inte mig. Jag gillar mitt ordinarie arbete. Jag gillar att skriva musik också. Jag kombinerar det bästa av två världar - För mig. Vissa månader arbetar jag 2 veckor med musiken och 2 veckor med utbildning. Vissa månader blir det ingen musik alls medans månaden efter blir det jättemycket. Det är olika. Personligen har jag inga problem med att sälja rättigheterna till ett verk. Det stör mig inte det minsta. En av mina låtar användes som trailerlåt till Englands American Idol 2013. Hade jag sålt den direkt så hade jag självklart tjänat betydligt mycket mer pengar på just den låten. Men i det långa loppet så har jag ändå tjänat mer pengar genom att ta betalt för varje verk istället för att enbart specialskriva ett stycke. Låtarna jag sålt kommer för alltid att ägas av Epidemic Sound. De kan och kommer säkert tjäna betydligt mycket mer pengar på just mina låtar än vad jag personligen gjort. Men, det stör mig inte. Personligen vill jag inte bli en känd musikproducent. Alla vill inte bli det. Många trivs med att skriva stycken som används i TV. Jag kan dock erkänna att efter mina år med Epidemic Sound så har jag blivit en otroligt mycket bättre producent. Alla tips och tricks man fått från riktigt duktiga producenter är bara det värt en del. Detta har gjort att jag idag utvecklats till en duktig producent. Det har även hjälp mig in på mitt stora intresse vilket är spelmusik. Jag skriver idag musik för spel och har redan idag allt för många förfrågningar. Detta hade jag säkert kunnat gjort utan ES hjälp, men dom hjälpte mig komma dit snabbare. Det finns självklart nackdelar med ES precis som det gör hos oss alla. Men för min egen del är det ingenting som stör mig. Nu är jag inte jätteinstatt i deras nya funktioner. Men man ska tydligen kunna sälja verk vidare som man redan sålt till Epidemic Sound. Hur detta går till vet jag inte. Men annars så tycker jag att Epidemic är ett bra företag. Dom bjuder ner en på workshops (ja, dom betalar tågbiljetten), man träffas, pratar, äter och dricker gott. Man ska inte smutskasta ett företag bara pga en modell som är ny. Miodellen passar inte alla. Men modellen passar en del. Det är ju kul att du trivs med epedemic sound. Hade du bara tagit dig tiden att läsa igenom forumets trådar som avhandlar hur man tar kontakt med förlag etc hade du sluppit gå via epedemic sound. Du har uppenbarligen en väldigt stor talang, så det hade förlagen garanterat snappat upp. Och det är klart att epedemic sound bjuder dig på workshop och bjuder dig på en räkmacka och lite ramlösa och får dig att känna dig värdefull, dom måste ha tjänat väldigt stora belopp pengar på dig, och så funkar det i alla branscher, det är inget unikt för es utan man tar hand och smörjer sina bästa säljare etc. Många av er som älskar epedemic sound verkar vara glada för era vanliga jobb. Men vad händer den dagen när fackförbundens roll och alla avtal är utslagna, och det dyker upp ett företag på marknaden som låt oss säga heter epedemic works. Som har som affärsmodell att ta in arbetare från u länder som jobbar för 40kr i timmen och tjänar en för deras land normal årslön på en vecka. Frågar du den personen så kommer den att ge samma svar som ni ger i denna tråden. Men när den tiden kommer brakar helvetet loss. Vi kan bara hoppas på att den aldrig kommer. Jag har ett ansvar för mina barn och kommande generationer, därför är epedemic sound och liknande företag inget jag vill stödja på något sätt. Jag delar hellre ut reklam en två gånger i veckan än att jag säljer min själ till epedemic sound.
JJRockford Postat 12 mars 2013 Postat 12 mars 2013 Är det inte att göra det lite för enkelt för sig att jämföra alternativ till STIM med att ta hit billig arbetskraft från något u-land? Eller är reglerna vi har idag det helt ultimata? Jag menar, det finns ju ändå en del att invända mot STIM. Speciellt det som berör just Epedemic Sound, att man inte som upphovsman själv kan välja vilka av sina verk dom ska bevaka.
ironman Postat 12 mars 2013 Postat 12 mars 2013 Är det inte att göra det lite för enkelt för sig att jämföra alternativ till STIM med att ta hit billig arbetskraft från något u-land? Eller är reglerna vi har idag det helt ultimata? Jag menar, det finns ju ändå en del att invända mot STIM. Speciellt det som berör just Epedemic Sound, att man inte som upphovsman själv kan välja vilka av sina verk dom ska bevaka. Nu handlade mitt inlägg om epedemic sounds affärsmodell, alltså inte om stim eller dylikt.
D Vibe Postat 12 mars 2013 Postat 12 mars 2013 Säga vad man vill om ES affärsmodell men jag kan ju inte påstå att Stim är speciellt flexibla med sitt 100% exklusivitetskrav..
D Vibe Postat 12 mars 2013 Postat 12 mars 2013 Måste säga att jag är lite sugen på att lägga upp någon truddilutt på Es och se vart det leder. Kanske mina barn får höra något, via Svt Barnkanalen, som jag gjort 🙂
Valle Postat 12 mars 2013 Postat 12 mars 2013 Säga vad man vill om ES affärsmodell men jag kan ju inte påstå att Stim är speciellt flexibla med sitt 100% exklusivitetskrav.. Vad exakt menar du med "exklusivitetskrav" just i det sammanhanget?
D Vibe Postat 12 mars 2013 Postat 12 mars 2013 (redigerat) Vad exakt menar du med "exklusivitetskrav" just i det sammanhanget? Att om man gått med i Stim så har de exklusivitet på att förvalta alla dina verk vid offentliga framträdanden... Man kunde väl åtminstone få välja vilka man vill ska täckas av stim på låtnivå? Redigerat 12 mars 2013 av D Vibe
JJRockford Postat 12 mars 2013 Postat 12 mars 2013 Nu handlade mitt inlägg om epedemic sounds affärsmodell, alltså inte om stim eller dylikt. Då tycker jag att analogin med billig arbetskraft blir lite konstig. Nu handlar det ju mer om att en gammal affärsmodell/produkt får konkurrens av någonting nytt. Ungefär som att urmakare och de som gör lite mer påkostade klockor först fått tampas med billiga japanska armbandsur och numera säkert även med mobiltelefoner. Det kanske är helt onödigt att betala för specialkomponerad musik om man gör en dokumentär om bi-odlingar eller vad det nu kan vara. Medans det såklart finns massor av gånger där bra musik är helt avgörande för en lyckad slutprodukt.
Niklas J Blixt Postat 12 mars 2013 Postat 12 mars 2013 Medans det såklart finns massor av gånger där bra musik är helt avgörande för en lyckad slutprodukt. Word!
Valle Postat 13 mars 2013 Postat 13 mars 2013 Nu handlar det ju mer om att en gammal affärsmodell/produkt får konkurrens av någonting nytt. Så skriver du för att du inte ännu inte förstått vad STIM egentligen sysslar med. Är du ansluten till STIM?
JJRockford Postat 13 mars 2013 Postat 13 mars 2013 Valle, skulle uppskatta om du försökte ta del av hela resonemanget och diskutera det istället för att bryta ut enstaka meningar och i vaga ordalag påstå att den meningen i sig är fel, utan att ens berätta varför. Jag är medlem i STIM.
Valle Postat 13 mars 2013 Postat 13 mars 2013 Valle, skulle uppskatta om du försökte ta del av hela resonemanget och diskutera det istället för att bryta ut enstaka meningar och i vaga ordalag påstå att den meningen i sig är fel, utan att ens berätta varför. Sorry! Fair enough! Jag menar bara att ES och STIM aldrig kan jämföras ifråga om affärsmodell/produkt, det är två helt skilda verksamheter med två helt skilda vinstintressen. Den största skillnaden ligger i att den ena verksamheten bevakar sina egna intressen, den andra verksamheten bevakar sina uppdragsgivares intressen. Jag är medlem i STIM. Vilket förbryllar mig mer att du gör kopplingen ovan. För då finns ju en risk att du har skrivit på ett avtal (STIM) du inte förstått innebörden av. Fast det behöver ju förstås inte vara så. 2
JJRockford Postat 13 mars 2013 Postat 13 mars 2013 Sorry! Fair enough! Jag menar bara att ES och STIM aldrig kan jämföras ifråga om affärsmodell/produkt, Det var ju lite av min poäng också tror jag, riktat mot till ironman. Ska man försöka komma någon vart med ett eventuellt problem gäller det att vara klar över problemets verkliga kärna. Är själv starkt emot att man t ex kunnat ta in polska eller baltiska byggjobbare och låta dom jobba på helt andra villkor än vad svenska lagar tillåter, eller överhuvudtaget argumentation i liknande diskussioner som går ut på att "alla har ett val". Det stämmer såklart i teorin, men på t ex arbetsmarknaden så behövs det nog ändå olika typer av regleringar som gör att folk inte kan "välja" hur dåliga villkor som helst. Men jag är tveksam till om det är jämförbart i det här fallet (ES). Utan att tänker att det kanske lika gärna kan handla om att man kommit på ett sätt att "tillverka en produkt" som så att säga gör jobbet, fast mycket billigare och effektivare än vad som varit möjligt tidigare. Vilket förbryllar mig mer att du gör kopplingen ovan. För då finns ju en risk att du har skrivit på ett avtal (STIM) du inte förstått innebörden av. Fast det behöver ju förstås inte vara så. Jag vågar inte påstå att jag har full koll på exakt allt STIM gör, men tror att jag har huvuddelarna klart för mig 🙂
Demonproducenten Postat 13 mars 2013 Postat 13 mars 2013 Jag delar hellre ut reklam en två gånger i veckan än att jag säljer min själ till epedemic sound. du säljer din själ till sdr istället menar du hurra för dig 1
Demonproducenten Postat 13 mars 2013 Postat 13 mars 2013 Är själv starkt emot att man t ex kunnat ta in polska eller baltiska byggjobbare och låta dom jobba på helt andra villkor än vad svenska lagar tillåter, bara så här nyfiket off topic.... vad tycker du svenska byggjobbare som jobbar i baltikum eller polen ska gå på för avtal?
ironman Postat 13 mars 2013 Postat 13 mars 2013 (redigerat) du säljer din själ till sdr istället menar du hurra för dig Ja hurra 🙂 Jag tjänar hellre pengar genom att dela ut för sdr. Än att jag ger upp rättigheterna till mitt musikverk för all framtid för en struntsumma till några pengakåta individer som har som affärside att sälja mitt verk vidare för en massa pengar som jag aldrig får se röken av. Det är en ganska enkel matematik som nästan vem som helst förstår. Gör du? Vi äldre här har ett ansvar att informera dom nya musiker som kommer hit, och vill göra snabba pengar och tror dom är odödliga. Och att det inte finns någon morgondag, att tänka noga över vad dom gör innan dom säljer sina verk till epedemic sound. Sdr= svensk direkt reklam. Redigerat 13 mars 2013 av ironman
Demonproducenten Postat 13 mars 2013 Postat 13 mars 2013 Ja hurra 🙂 Jag tjänar hellre pengar genom att dela ut för sdr. Än att jag ger upp rättigheterna till mitt musikverk för all framtid för en struntsumma till några pengakåta individer som har som affärside att sälja mitt verk vidare för en massa pengar som jag aldrig får se röken av. Det är en ganska enkel matematik som nästan vem som helst förstår. Gör du? ja att din musik drar in dom där stora stålarna till dig själv är självklart en bättre affäroch är man i den sitsen kan man ju välja att inte sälja den för en spottstyver det fina i kråkmelodin är att det är upp till dig själv att välja till vem å för hur mycket du vill sälja dina verk och förstås upp till marknaden att välja om dom tycker den är värd att köpa alls för dom allra flesta är den enkla matematiken att dom inte tjänar ett skit på sin musik slänga ner skit i andras brevlådor är dock värt all respekt - till skillnad från den som säljer en snutt bakgrundsmusik för 600 spänn 3
Recommended Posts