Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat
Enligt uppgift känner flera av de låtskrivare som skriver för Epidemic Sound inte till att deras musik friköps då man samarbetar med produktionsbolaget.

det är ju ändå rätt fantastiskt att delar eller hela kontraktet är skrivet i kod, osynligt bläck eller med så liten stil att det inte går att läsa

  • Gilla 3
Postat

Tack för att du tipsar om detta, vi kommer att skriva om detta i tidningen Studio! Hör gärna av er om ni ingått avtal med Epidemic sound och har synpunkter på deras arbetsmetoder.

/Mats

Mats, det finns en "ganska" lång tråd i ämnet här på forumet 🙂

  • Gilla 1
drloop (oregistrerad)
Postat

En klok rackare på forumet tipsade mig om denna artikel.

http://www.gradvall.se/artiklar.asp?entry_id=960

Man kan välja att se fenomenet som ett kontraktuellt problem.

I fallet TV4 är det ett val som ledningen gjort för att spara pengar, max 4 minuter musik som inte är från ES per timme.

Tja, lite som att be producenter av tv program att köra på redan färdiga scener, KollageTV helt enkelt.

Trenden är att musiken inte skall vara specialskriven eller tagen från någon känd artist just för att slippa royalties vid sändning.

Muskprogram lär vi inte se många i TV4 med dom reglerna dom vill ha. Förutom klassisk musik modell Ä förstås.

drloop (oregistrerad)
Postat

om alla går med i epidemic sound, förlorar väl musikerförbundet pengar?

ES känns lite som Spotify. Inte så värst bra betalt för den som gör jobbet.

Postat

Men detta var väl inget nytt? Om ersättningen är skälig eller inte beror väl på hur snabbt man gör en låt.

Postat

Det är inget nytt, men att musikerförbundet faktiskt officiellt varnar för detta är en rätt big deal och vatten på kvarnen

Postat

Men vad är det dom varnar för egentligen? Att folk inte läser sina avtal?

Till och med när ES var här och promotade sig själva var de ganska tydliga med vad som gäller ang. ersättning och äganderätt, om jag inte minns fel.

Postat

ES känns lite som Spotify. Inte så värst bra betalt för den som gör jobbet.

Kanske lite OT, men vad tycker du man borde få betalt per stream på Spotify?

Postat

Folk är ju idioter... Samma sak med band som envisas med att spela gratis bara för att få spela. Detta har ju gjort att livemusik inte är värt en spänn numera och krögarna behandlar banden som skit.

Postat

Vad lär vi oss av detta?

Jo, att många skriver på avtal de inte förstått innebörden av. ES gör egentligen inget fel, annat än att de gör det enkelt för sig. Valet är hos producenten. Att komma och gnälla i efterhand är ganska så oseriöst, om man frågar mig.

  • Gilla 3
Postat

Folk är ju idioter... Samma sak med band som envisas med att spela gratis bara för att få spela. Detta har ju gjort att livemusik inte är värt en spänn numera och krögarna behandlar banden som skit.

Det gjorde ett av banden jag var med i runt 2007, i syfte att få erfarenhet som liveband och att få spela för större publik. Det var alltså fel..?

Postat

Folk är ju idioter... Samma sak med band som envisas med att spela gratis bara för att få spela. Detta har ju gjort att livemusik inte är värt en spänn numera och krögarna behandlar banden som skit.

Att spela gratis ( men få tex fri öl) kan vara helt ok om det är att få spela live som är grejen. Spelar man för att det är roligt och har ett annat jobb/skola vid sidan kan man väl se det som en fantastisk hobby? Jag har långt ifrån alltid gått plus men har aldrig känt mig lurad ( bara lycklig).

Postat (redigerat)

Det gjorde ett av banden jag var med i runt 2007, i syfte att få erfarenhet som liveband och att få spela för större publik. Det var alltså fel..?

Fel eller inte, men Bullerbyn har en viktig poäng, att marknaden dumpas!

De få kronor som går att tjäna, blir ännu ännu svårare att förhandla sej till.

Som en parallell, kan man ju undra hur många som vill bli lönedumpad på sitt jobb,

för att arbetslösa vill få erfarenhet på arbetsmarknaden för halva timpengen ?!?

Det finns bara en vinnare, och det är arbetsgivaren, som slipper betala en skälig peng för ett utfört jobb...

Redigerat av Teknikfreak
  • Gilla 1
Postat (redigerat)

Fel eller inte, men Bullerbyn har en viktig poäng, att marknaden dumpas!

De få kronor som går att tjäna, blir ännu ännu svårare att förhandla sej till.

Som en parallell, kan man ju undra hur många som vill bli lönedumpad på sitt jobb,

för att arbetslösa vill få erfarenhet på arbetsmarknaden för halva timpengen ?!?

Det finns bara en vinnare, och det är arbetsgivaren, som slipper betala en skälig peng för ett utfört jobb...

Nej, det finns två vinnare. Arbetsgivaren och mitt band. Resten är, i brist på bättre uttryck, gnäll.

Är man tillräckligt efterfrågad som artist får man väl betalt för att spela..? Annars kanske man ska byta "jobb", för att använda din egen parallell?

EDIT: Förtydligande.

Redigerat av AnthonyS
  • Gilla 3
Postat

Nej, det finns två vinnare. Arbetsgivaren och mitt band. Resten är, i brist på bättre uttryck, gnäll.

Är man tillräckligt bra som artist får man väl betalt för att spela..? Annars kanske man ska byta "jobb", för att använda din egen parallell?

EDIT: Förtydligande.

Att byta jobb hjälper föga, om lönedumping är kutym på arbetsmarknaden, oavsett hur duktig man än är!

Är en protest mot lönedumping *gnäll*, ja då tar jag gärna den kritiken ifrån dej,

för jag vill lixom de flesta i detta forum, ha pengar över till att köpa mera roliga musikprylar ;-)

Postat

Att den här typen av verksammhet urholkar branschen och statusen för oss låtskrivare tycker jag är helt uppenbar. Mest oroväckande tycker jag dock är att SVT, som finansieras av skattebetalrnas pengar, går in i den här typen av dealer och på så sätt gör det svårare för många som försöker att försörja sig på sin musik.

  • Gilla 1
Postat

Att byta jobb hjälper föga, om lönedumping är kutym på arbetsmarknaden, oavsett hur duktig man än är!

Är en protest mot lönedumping *gnäll*, ja då tar jag gärna den kritiken ifrån dej,

för jag vill lixom de flesta i detta forum, ha pengar över till att köpa mera roliga musikprylar ;-)

Jag tror att vi ser lite olika på det här. Jag ser inte det vi gjorde som arbete, jag ser det som praktik. Som praktikanter fick vi lira på mindre tillställningar, och aldrig på de "stora" kvällarna. Då lirade fortfarande etablerade band, som fick betalt.

Det handlar således inte om "lönedumpning", eftersom vi aldrig konkurrerade med de etablerade banden om deras jobb.

Spela gratis har band gjort i alla tider, det är liksom inget nytt fenomen...

Att den här typen av verksammhet urholkar branschen och statusen för oss låtskrivare tycker jag är helt uppenbar. Mest oroväckande tycker jag dock är att SVT, som finansieras av skattebetalrnas pengar, går in i den här typen av dealer och på så sätt gör det svårare för många som försöker att försörja sig på sin musik.

Det är en mycket intressant aspekt.

Postat

lönedumpning förutsätter en överetablering på marknaden som är mer än de 8-10% som är arbetslösa idag. I ett arbete som kräver kompetens finns det inte en sån stor överetablering att man kan skapa en lönedumpning.

Däremot finns det jättemånga live-band på väldigt få live-tillfällen.

Här i västerbotten är scenen väldigt olika för olika musiker. Är du ett coverband kan du ta uppåt 50-60 000 för en spelning, medan hårdrocksband med egen musik inte får någon spelning om de kräver gage, eftersom många som går ut inte vill lyssna på annat än välkända låtar.

Nu får jag säkert jättemånga på mig, men det är så jag upplever situationen här iallafall.

  • Gilla 2
rankey (oregistrerad)
Postat (redigerat)

.... och på så sätt gör det svårare för många som försöker att försörja sig på sin musik.

Det där är klurigt!

Vad säger du till de kompositörer som inte kunde försörja sig innan, men kan det nu, tack vare ES?

Kompositörer som hade svårt att få in en fot i katalogmusik och musik för TV, då de flesta katalogerna var giganter från USA och de flesta specialbeställningar i svensk TV gjordes av etablerade STIM-kompositörer som smörjer varandras rygg och sällan släpper in nya till bordet.

Dessa nya kompositörer som vill bli bäst på vad de gör, och samtidigt kunna betala hyran, bör de sluta och jobba på ICA istället?

Lämna plats till de som redan var etablerade kompositörer?

Det handlar ju främst om katalogmusik i sammanhangen där ES är medverkande. De populäraste katalogerna i svensk TV innan Epidemic Sound var från USA. Är det bättre att pengarna går i form av STIM-intäkter till utländska kompositörer, än att pengar går genom ES-modell till svenska kompositörer? Svenska kompositörer som köper utrustning i Sverige (... okej, ibland Thomann då), utvecklas ihop med andra kreativa människor i både film och ljud i Sverige, och betalar skatt i Sverige.

Tillägg:

Det vore mer intressant att diskutera varför STIM inte gör en LIB-registrering anpassad till verkligheten, för dem som vill jobba med katalogmusik 2013.

Redigerat av rankey
Postat

Så tröttsam diskussion.

Man har ju enbart sig själv att skylla om man skriver på saker utan att faktiskt reflektera över och inse vad det är man går med på.

Lägger man en månads jobb på en låt som ger 600:- är det såklart åt helvete. Men gör man en låt på 2-3 timmar kanske så kanske ersättningen känns okej?

Är man ganska ny kanske man bara uppskattar att få lite feedback och få en liten slant för de timmar man sitter och "lär" sig bli en bättre producent.

Det är 2013 nu. Allt ska gå snabbt, vara billigt och hålla samma kvalite som förut. Antingen hoppar man upp i båten och åker med, eller så fortsätter man att simma motströms och hoppas på att en bättre båt plockar upp en någon gång i framtiden.

Postat

Det där är klurigt!

Vad säger du till de kompositörer som inte kunde försörja sig innan, men kan det nu, tack vare ES?

Kompositörer som hade svårt att få in en fot i katalogmusik och musik för TV, då de flesta katalogerna var giganter från USA och de flesta specialbeställningar i svensk TV gjordes av etablerade STIM-kompositörer som smörjer varandras rygg och sällan släpper in nya till bordet.

Dessa nya kompositörer som vill bli bäst på vad de gör, och samtidigt kunna betala hyran, bör de sluta och jobba på ICA istället?

Lämna plats till de som redan var etablerade kompositörer?

Det handlar ju främst om katalogmusik i sammanhangen där ES är medverkande. De populäraste katalogerna i svensk TV innan Epidemic Sound var från USA. Är det bättre att pengarna går i form av STIM-intäkter till utländska kompositörer, än att pengar går genom ES-modell till svenska kompositörer? Svenska kompositörer som köper utrustning i Sverige (... okej, ibland Thomann då), utvecklas ihop med andra kreativa människor i både film och ljud i Sverige, och betalar skatt i Sverige.

Tillägg:

Det vore mer intressant att diskutera varför STIM inte gör en LIB-registrering anpassad till verkligheten, för dem som vill jobba med katalogmusik 2013.

Du har många bra poänger där. Jag vet inte heller hur ett drömscenario som gynnar alla kompositörer skulle se ut. Det som jag däremot har svårt att förstå, är hur dylika upplägg kommer att gynna någon kompositör över tid. Statusen för kompositörer och värdet för den komponerade musiken sänks allt mer. Jag är inte helt övertygad om att ES enbart sysslar med katalog musik. Bara spekulation dock.

Postat (redigerat)

Så tröttsam diskussion.

Man har ju enbart sig själv att skylla om man skriver på saker utan att faktiskt reflektera över och inse vad det är man går med på.

Det är i huvudsak påverkan på branschen, och hur det kan påverka lönestandarden för musiker i framtiden som jag anser är den stora frågan. Dock har jag inte tagit ställning till om jag tycker det är bra eller dåligt. Dock känns det som att det är de större mediaorganisationerna som har makt och kontroll i denna fråga... vilket känns oroväckande vid första anblick.

Redigerat av Ken Kängström
Postat

Det gjorde ett av banden jag var med i runt 2007, i syfte att få erfarenhet som liveband och att få spela för större publik. Det var alltså fel..?

Min åsikt är att det är åt h-e rent ut sagt. Oavsett vilket syfte man har så anser jag att det jobb man utför har ett värde. Har spelat i mängder med band och ALLTID fått pröjs. Att skylla på att man skall få erfarenhet som band låter som rent nonsens och därför spelat gratis låter direkt larvigt. Det handlar oftast om att man som band inte har tillräckligt kurage för att kräva det man skall ha eller också att man är direkt kass.

Postat

Min åsikt är att det är åt h-e rent ut sagt. Oavsett vilket syfte man har så anser jag att det jobb man utför har ett värde. Har spelat i mängder med band och ALLTID fått pröjs. Att skylla på att man skall få erfarenhet som band låter som rent nonsens och därför spelat gratis låter direkt larvigt. Det handlar oftast om att man som band inte har tillräckligt kurage för att kräva det man skall ha eller också att man är direkt kass.

Då måste jag göra dig besviken och säga att vi varken var kassa eller fega. Men väldigt ivriga att håva in livegig. Och sjukt kul hade vi. Och det var en riktigt bra erfarenhet dessutom. Tro mig, jag var där.

Jag köper inte ditt resonemang.

  • Gilla 1
Postat

Då måste jag göra dig besviken och säga att vi varken var kassa eller fega. Men väldigt ivriga att håva in livegig. Och sjukt kul hade vi. Och det var en riktigt bra erfarenhet dessutom. Tro mig, jag var där.

Jag köper inte ditt resonemang.

...och jag är grym på att baka gott bröd, så det är bara att komma och ta. Jag pröjsar gärna för vetemjölet själv.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.