Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Efter att ha målat, lagt golv, planerat och funderat i studion är det nu dags för akustikbehandling. Jag har nu byggt en sjuhelvetes massa hörnfällor, absorbenter och dylikt. Nu är allt färdigt, och nästa steg är att sätta upp det. Kommer sätta absorbenter med vinkeljärn för att få en luftspalt, och i och med att det är både betong och gipsväggar blir det med plugg. Detta gör ju att man inte kan flytta runt grejerna hur man vill när det väl sitter. Nu behöver jag råd. Jag har även tre stycken diffusorer. Egenbyggda, 54x54 cm styck.

På ena sidan av rummet kommer jag ha mixposition och på andra sidan kommer det stå ett trummset. Jag har ett väldigt stort rum, med högt i tak, och det vill jag använda i trumljudet. Så jag dämpar mycket, men inte helt. Jag tror att jag kommer få en jämn ljudbild. Därför har jag även byggt tre diffusorer ( det vill jag inte göra på ett tag igen 🙂 ) .

Kort och gott, vilken av dessa lösningar tror ni funkar bäst i praktiken?

Det gröna är basfällor, det gula absorbenter och det röda diffusorer. De två gråa lådorna är monitorer.. Otroligt skalenlig och vacker ritning! 😉 Vad tror ni, vad funkar bäst? Oerhört tacksam för att ni delar med er av er kunskap! Fråga om ni behöver info! Tack!

post-17133-0-78024900-1361794992_thumb.jpg

post-17133-0-09394900-1361795014_thumb.jpg

post-17133-0-75292500-1361795030_thumb.jpg

Annons
Postat

Även om jag inte har någon erfarenhet av att spela in trummor skulle jag välja nummer två.

Helst egentligen så att jag kunde byta mellan ett och två.

Anledningen är för att i nr 1 har du absorption runt om. Diffusorerna dämpar också lite och på det avståndet blir det nog ganska lika hur du än mickar upp.

I nr 2 kan iofs diffusorerna vara lite för nära men du kan iallafall få en tydlig effekt av dom. Du har två dämpade ytor och en reflekterande diffuserande yta så beroende på hur det mickas upp kan du ändra soundet mer.

Är det enkelt att byta mellan 1 och 2 så kan du ju göra som det passar för stunden.

Så tänker jag.

Postat

Jo det är det som gnager i mig.. Vad kommer diffusorerna göra för trummorna? SKulle det helst vara absorbtion bakom dom eller kan dom göra nytta med det ändå ganska lilla avståndet.. Jag gillar stora luftiga trumljud, så det KÄNNS som att 2 hade passat bäst! Tack för svar!

Postat

Vilka frekvenser är diffusorerna byggda för?

Den teoretiska tanken med att diffusera är väl att få mer energi tillbaka utan att få problem med faser och utsläckningar. Tre gånger våglängden brukar man säga är avståndet där reflektionerna från en QRD är väl diffuserade. Men man kan säkert även experimentera med att sitta närmre för att få ett annat sound.

Postat

Jadu.. Byggda enligt någon bbc-ritning, 20 cm är dom längsta bitarna i alla fall, tillsammans med 15, 10 och 5 cm 🙂 Diffusion är inte mitt starkaste ämne tyvärr, men i teorin gillar jag dom starkt... 🙂

Postat

Hehe, jag med.

Det är ju inte ens säkert att det är QRD varianter. Kanske är PRD.

Men iallafall, på 1 meter ca 1000 Hz eller 2 m ca 500 Hz. Mycket längre ner än så brukar inte qrd/prd diffusorer vara gjorda för ändå. (20cm låter som nedåt 4-500 Hz som lägsta frekvens).

Postat

högtlarna ska stå i andra änden av rummet, annars blir det problem med dörren.

850-3,7khz är uträknat diffusions området på PRD("skyline") med längderna 0-5-10-15-20cm. I bbc pdf:en står det "860hz lower cut off freqency"

minimum avstånd till lyssningspossition är 1,2m. men jag tror på att runt 2,4m är mer korrect(baserat på chutter frekvens,415hz, på 2d-qrd i samma diffusionsområde). så rummet bör minst vara 3,5m-4m långt om avståndet mellan högtlare och lyssnings possition är nån stanns mellan 1,2-1,4m.

Alstå för diffusorer på bakre väggen i controll/mix-rum. Vid isnpelning så kan man gå närmare om man tycker att det låter bra.

Postat

jo jag vet adrum.. har också tänkt på det.. tyvärr så finns det en till dörr, precis bakom den nedersta absorbenten på den högra väggen. Jag kommer alltså sätta en absorbent på den dörren. Dörren leder in till ett mindre rum, där jag i framtiden tänkt bygga ett till inspelningsrum. Då känns det som att det kan bli knepigt med kablar, monitorer och hela skiten när man ska ta sig in i det andra rummet.. Kanske går det att lösa smidigt dock, vem vet...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.