Jump to content
Annons

knaster typ gammal vinylskiva M Audio Fast Track Music Interface på iMac

Recommended Posts

1967micke (oregistrerad)
Postat

hejsan

Jag har en ny iMac och har också skaffat ett M Audio Fast Track musik interface.

Efter att ha letat fram en drivrutin på www.avid.com/drivers så går det nu att få ljud i kortet och köra med min fender gitarr i Garageband (Mountain Lion OS X på datorn)

Men till min stora besvikelse så kommer en del knaster-missljud ut i högtalarna då jag spelar...och kan inte hitta vad det skulle kunna komma sig av...

Är det någon som har en aning om vad det kan bero på???

Är Fast track kortet fel på?? dålig kabel??(fast den funkar ju bra i min VOX amp) eller finns det nån inställning att testa??

vore tacksam för svar

ha det gott

mvh micke

Annons
Postat

Är det ett statiskt knaster som kommer med på inspelningen, eller knastrar det när du spelar upp?

Om det tidigare stämmer överens med vad du upplever, så kan det vara så tråkigt att preampen kastat in handduken. Detta verkar tyvärr vara ett vanligt problem med Fast Track-kort. Har själv bevittnat fyra stycken Fast Track Ultra 8R med detta symptom.

1967micke (oregistrerad)
Postat

hejsan och tackar för ditt svar.

Jag har inte ens provat att spela in ännu utan har bara provat att plugga in gitarren i Fast Track och sedan via Garageband göra det nedan... Dvs bara testa gitarren med de olika förstärkare som finns i Garageband.

Och missjudet hörs ju då hela tiden så fort man slår an några strängar...

Kan det vara det klipper på något vis??

Hur kan man veta om det är trasigt?

mvh micke

1) Launch GarageBand and go into the GarageBand menu.

2) Select Preferences and then AUDIO/MIDI

3) Set the input and output driver as the Fast Track USB

4) Close the Preferences and Create a New Music Project

5) Go to the Track menu and select New Track

6) Create a Real Instrument Track and the Track Info pane will open at the right side of the screen.

7) At the bottom of the Track Info pane click on Input Source and select MONO 1 (M-Audio Fast Track for the XLR Mic input and MONO 2 M-Audio Fast Track for the guitar input)

8) Turn Monitor ON

9) And play

Postat

hejsan och tackar för ditt svar.

Jag har inte ens provat att spela in ännu utan har bara provat att plugga in gitarren i Fast Track och sedan via Garageband göra det nedan... Dvs bara testa gitarren med de olika förstärkare som finns i Garageband.

Och missjudet hörs ju då hela tiden så fort man slår an några strängar...

Kan det vara det klipper på något vis??

Hur kan man veta om det är trasigt?

mvh micke

Att problemet endast uppenbarar sig när du spelar kan ju vittna om att signalen klipper. Se till att ha koll på ingångsnivåerna så att de aldrig går över den digitala nollan. Om knastrar och sprakar utan att du är i närheten av den digitala nollan så är det nog tyvärr så att preampen tröttnat. Dubbelkolla gärna om du får samma symptom med en mikrofon.

1967micke (oregistrerad)
Postat

Hejsan verkar som jag har problem vid inspelning också...suck...

Men Har pratat med Apple där jag köpte M Audio kortet och jag kommer skicka den i retur...

Så jag får hitta en bättre att köpa...

Funderar på en Apogee antingen en "One" eller en "Duet 2" men de kostar ju en del...men de kanske är riktigt bra å andra sidan...

Vad tror ni??några tips??

igen många tack för hjälpen

mvh micke

Postat

Även om Apogeekorten är välrenommerade så handlar detta om ett måndagsex, så frågan är om du verkligen behöver kliva upp ett så stort steg för att få något "som funkar." Utan att veta mer om dig så verkar det på det du skriver som att du är rätt ny på detta med inspelning, och i och med det så tror jag att du skulle klara dig utmärkt med typ Focusrite Scarlett 2i2 eller Presonus Audiobox. Inget egentligt negativt i det, för det skulle nog jag också göra i allt av det jag gör på egen hand.

1967micke (oregistrerad)
Postat

hejsan och tack så mycket.

Jag får titta lite på vad för kort jag vill ha. Får väl säga att just Apogee ger en del ha begär utseende och spec mässigt. Men ska kolla upp de andra som nämndes.

En sista fråga dock...hur får jag bort drivrutiner mm från M Audio Fast Tracken från min iMac??

Är ny på Apple ochså dessvärre men har hitills gått ganska bra då jaj jobbat med datorer windows unix aix i snart sagt 25 år...

mvh micke

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.