Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Har ett par nybörjarfrågor om öronproppar. Jag har viss tinnitus och hyperaccusis, kanske grad 2. Tack vare Leskys poster i det här forumet har jag bestämt mig för att alltid ha en Apotekets öronpropp i mitt känsligaste öra när jag går utanför dörren. Det är skönt, men har orsakat två problem:

1. Tinnitusen är mycket mer märkbar. Jag har aldrig haft några problem att "tänka bort" min tinnitus, men med en öronpropp hör jag tinnitusen bara från ena örat och med mycket högre volym eftersom inget annat ljud kommer in och maskerar. Det gör det väldigt svårt att tänka bort ljudet och jag hör det i princip hela tiden, även om jag är på en plats med hög bakgrundsvolym.

2. Mitt eget tal blir förvrängt. Andras röster låter normala (inte minst eftersom jag inte har någon propp i ena örat) men när jag själv talar låter det som rundgång i mitt huvud och rösten blir svår att reglera eftersom jag inte hör hur jag låter. Hjälper det verkligen att bara skaffa proppar som släpper igenom samtalsfrekvenser bättre, eller är det själva föremålet i örat som gör att ens eget tal låter konstigt och man får helt enkelt får vänja sig?

Finns det kanske någon sorts öronpropp med batteri som kan spela maskeringsljud för att avhjälpa det första problemet? Några andra tankar? Alla råd uppskattas.

Annons
Postat

För en herrans massa år sedan när jag gick i terapi för mina tinnitusproblem fick jag en "mask". Ser ut som en hörapparat men ger ifrån sig ett "maskerande" brus, gjuten efter mitt öra så passformen är perfekt. Jag har inte sett någon "öronpropp" med maskeringsfunktion.

Ta kontakt med sjukvården och bli remitterad till öron näsa hals för vidare behandling.

Lycka till.

Anders

Postat

1. Ja, att tinnitusen blir mer märkbar är ju något som inte går att göra något åt. Men om du går med de ofta så kanske du vänjer dig. Eller så kan det ju också bli att det blir jobbigare förstås, det kan du bara överväga själv, vilken del av gränsen du ligger på.

Jag vet att det har gjorts forskning på tinnitus och att bota den med att ha ett liknande brus i örat, för att huvudet eftersom ska sålla bort det ljudet.

Mycket av tinnitus och närliggande problem handlar om spänning i nacke och tjäke. Och jag tänker på att vara försiktig med att ha öronproppar när du pratar med människor när det kan bidra till en extra spänning eftersom du inte hör dem så bra, som att du hela tiden böjer fram huvudet lite tex.

2. Min erfarenhet är att det hjälper helt klart med bättre öronproppar. Samtidigt så tar det en stund att lära sig att prata med det starka ljud du får från dig själv när du pratar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.