Jump to content
Annons

DT880 VS. Sennheiser HD 650 VS. AKG K701 ? Det blev HD 600 till slut!


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Det kan aldrig bli för många hörlurstrådar! Det här blir ännu en om öppna lurar att mixa i, som komplement till monitorer.

Ultrasone 2900 funkade inte för mig, har nu sålt dem... De gav för mycket diskant för mina öron och min hjärna, vad det beror på vette 17. Mina DT 990 funkar bättre, men det finns säkert de som är mer detaljerade o rena i ljudet.

Ang AKG har jag läst en del att man är besvikna på "lack of bass", så de kanske går bort? Jag vill höra ganska mkt bas, jag gillar att ha ett par db extra av 70 hz i mixen, jag håller bara på med mina egna låtar o vill ha aningen extra fläsk där, o vill förstås ha koll på det även i lurarna. I monitorer o sub hör jag väldigt väl vad som händer, men ändå, ni fattar vad jag menar.

Vill även ha skapligt med diskant då jag är ganska gammal o lite sönderrockad i öronen. Mina ATH-M50 tex, de ger för lite, och för ful diskant. Viktigt är också att de är tydliga vid 6, 7 khz, mycket av det som händer i min musik händer vid 70 hz o 6,5 khz... Samma med DT 990 pro, jag tycker även dom har för lite av cymballjuden i sig.

Nån som har några åsikter om DT880 eller HD650? På DT880 går det inte att byta ut trasig kabel, det är väl lite dåligt, annars får den ju kalas omdömen...

AKG har jag skitstort förtroende för, så vilken är deras bästa öppna lur?

Eftersom jag har sub o hör all bas väl vill jag inte att lurarna ska vara basfattiga och skilja sig för mycket i ljudet mot monitorerna.

Lurad - 55

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

HD600 har jag lyssnat på ganska lite, men flera gånger. Dom ska vara mycket lika 650. Min upplevelse är att dom lurarna är märkbart ljusare än lurar i genomsnitt. Det kan rentav låta lite ovant, men efter ett tag så börjar man märka att dom har en väldigt bra detaljrikedom. Jag upplevde det typ som när man kollar på såna där 3D bilder i tidningar, en bild som till ytan inte ser ut som nåt annat än ett bludder. Men slappnar man av i ögonen och tittar liksom "bortom" den ytliga bilden så får man en 3D liknande effekt. Så upplevde jag DH600. Rätt ljusa i ljudet, men deras verkliga styrka är 3D bilden och detaljrikedomen man upplever när man lyssnar "bortom" den ljusa ytan. Jag vet inte om jag skulle kunna uppleva balansen mellan bas och diskant så rättvis i HD600, men detaljrikedomen är grym.

AKG är jag mest bekant med, främst 240 och 700-serien. Till skillnad från HD600 så låter dom mer direkt, snällt och har ett mer neutralt ljud. Jag vågar lita betydligt mer på balansen mellan diskant och bas i dom lurarna, kan liksom lyssna mer direkt. Detaljrikedomen är betydligt bättre i 700-serien, tycker jag. 240 är dessutom typ slutna lurar, så burkighetsfaktorn främst i basen, kan låta lite instängt då. Dom gjordes nog främst för att användas som inspelningslur, mer än lyssnings-lur. 700-serien är öppen lur och jag tycker dom har aningen mindre bas, men har ändå detaljrikedom nog för att förmedla hur stark basen är där nere - även fast man inte "känner" den, som man kanske gör med högtalare.

Beyers DT har jag för liten erfarenhet av.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

DT880 har en stor nackdel, dom är EXTREMT kräsna när det gäller stärkare, det kommer ej låta bra om du inte har en riktigt bra stärkare..i minst 8000 kronors klassen. Iallafall om du vill att lurarna ska leverar i alla musikstilar, har du en billigare stärkare duger det gott till rock och annat.

Men jag finner t.e.x att DT880 är riktigt kass för "ambient" eller den typen av musik, men jag är rätt säker på att det beror på att jag inte har en tillräckligt bra stärkare som orkar driva lurarna på ett bra sätt. Men det är just den vassa diskaten som inte min stärkare kunde leverar...

HD650 är Är det bästa alternativet om man bara vill njuta av musik, dom är väldigt musikaliskt och låter helt underbara, men inget man mixar med i först hand kanske.

Alla AKG lurar har lite av samma karraktär.. dvs extremt bra mid range och high end...men något basfattiga..men detta resultererar i ett väldigt cleant ljud.

Om du vill ha mkt bas och inte så mkt diskant låter ju verkligen DT880 pro som ditt kopp te. Men som jag sa ska man få dom att blomsta och få dom att leverera till sin fulla potential så får man köpa en stärkare...Beyerdynamic har en egen referens stärkare..som kostar runt 8000...

Annars finns det billigare tube stärkare...för runt 3000 som är väldigt prisvärda..dessa lurar trivs bäst med tube stärkare..Jag personligen är dock lite skeptisk till det..då tubes ofta färgar ljudet... så solid state är nog att föredra

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra är även om de har nån sorts normal ohmtal så jag kan köra dem i Yamahastärkarens uttag. Jag tycker DT990 låter bättre där än i Aragon HA1 hörlursförstärkaren jag köpte. Kanske en AKG lur är det bästa ändå när man vill ha koll på nivåerna mellan sång o gitarrer mm....?

Att behöva köpa asdyra lurförstärkare verkar skit. Den som sitter i Yamahan verkar låta mkt bra tycker jag, och kör jag på den kan jag tillfälligt testa hur det låter om jag höjer eller sänker bas o diskantrattarna. Det är ett bra sätt att märka om nån är på gränsen till fel, har man lagom med bas ska det funka att höja lite bas i lurarna utan att det låter skit. Gör det så om man höjer lite har man ju för mycket av nån basfrekvens i mixen.

Medel ohm, är det cs 250 ohm? Det är mina DT 990 på, o de fukar bar överallr.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte hört talas om nån lur med högre motstånd än 600 ohm.

Men 250 ohm borde väl funka i de flesta uttag? Mest allround? Jag vill ju kunna ta dem med till andra luruttag oxå utan att bli helt lurad... 🙂

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Men 250 ohm borde väl funka i de flesta uttag? Mest allround? Jag vill ju kunna ta dem med till andra luruttag oxå utan att bli helt lurad... 🙂

Tja, utan att vara för tekniskt initierad så tycker jag ju lägre motstånd desto bättre. Med måtta förstås. K240 har 55 ohm, K701 har 62 osv. Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, utan att vara för tekniskt initierad så tycker jag ju lägre motstånd desto bättre. Med måtta förstås.

Blir det så lågt som tex 39 ohm blir det strömrusning o dist i de flesta lurförstärkare, det har jag ju erfarenhet av. Man kanske tycker att de är lättdrivna o bra i ett laptoputtag, men det är risk för att det distar mer eller mindre i lurförstärkaren, det kan bli för mycket diskant o för lite bas. Det där har jag inte tänkt på förrns nyligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Solstrålen (oregistrerad)

Jag har ett par AKG K702. Dom låter väldigt neutralt - kanske aningen ljus i karaktären.

Dom är behagliga att använda långa stunder och jag blir inte utmattad i öronen med dom.

Basen tränger inte igenom så jag brukar lyssna genom andra lurar också för att säkerställa att jag inte mixar för mycket bas.

Jag rekommenderar 702 då jag anser att det är riktigt bra lurar.

Glöm inte att det sällan räcker med en referenslyssning. Ju fler lurar / monitorer - desto bättre.

http://www.akg.com/site/products/powerslave,id,1082,pid,1082,nodeid,2,_language,EN.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Solstrålen (oregistrerad)

Blir det så lågt som tex 39 ohm blir det strömrusning o dist i de flesta lurförstärkare, det har jag ju erfarenhet av.

Ja om du inte har en förstärkare som kan lämna tillräckligt med ström. Det finns professionella hörlurssteg - både som separata enheter men även integrerade i tex mixerbord / daw-controllers. Frågan är bara om du är beredd att betala för dom bra eller om du sätter ribban kring lågbudgetmarknaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett par AKG K702. Dom låter väldigt neutralt - kanske aningen ljus i karaktären.

Dom är behagliga att använda långa stunder och jag blir inte utmattad i öronen med dom.

Basen tränger inte igenom så jag brukar lyssna genom andra lurar också för att säkerställa att jag inte mixar för mycket bas.

Jag rekommenderar 702 då jag anser att det är riktigt bra lurar.

Glöm inte att det sällan räcker med en referenslyssning. Ju fler lurar / monitorer - desto bättre.

http://www.akg.com/s...anguage,EN.html

K702 verkar väldigt intressanta ändå jag har bra koll på den allra djupaste basen i monitorerna o subben. Men de flesta ljuden man sitter o skruvar med är ju mid, highmid o topp. Har läst flera som skrivera att HD650 kräver riktigt dyra hörlursförstärkare, det verkar ointressant o för dyrt, jag lyssnar ju est i monitorerna, det är passiva JBL L50 plus en Prodipe sub som går ner till 30 hz.

Jag har olika lurar överallt typ, har börjat lyssna i alla nu, jag kan ha sex olika inkopplade samtidigt. Jag har ATH-M50, HD 280 pro, DT 150, DT 990 Pro, Koss Porta pro o diverse andra billigare pluggar o lurar.

Ja om du inte har en förstärkare som kan lämna tillräckligt med ström. Det finns professionella hörlurssteg - både som separata enheter men även integrerade i tex mixerbord / daw-controllers. Frågan är bara om du är beredd att betala för dom bra eller om du sätter ribban kring lågbudgetmarknaden.

Jag köpte nyss en Aragon HA1. Men jag tycker stereoförstärkarens luruttag, en Yamaha A-S500, låter bättre. Det är som att Aragonen kapar liiite grann av basen. De Ultrasone 2900 jag inte gillade hade Aragonen svårare att driva än min Behringer lurstärkare, den köpte jag för att kunna koppla in flera lurar i då vi spelar in med band, jag lyssnar hellre kritiskt i nåt annat, även om Behringern låter bra...

Om du gillar mycket bas så är inte akg 701 att rekommendera i alla fall. De är väldigt neutrala i sin återgivning.

mvh Jon

Vad är skillnad på 701 o 702? Även om de har lite mindre bas än många lurar kanske AKG är den som vinner i långa loppet, de verkar ju väldigt bekväma? Med Yamahaförstärkaren kan jag smyga på lite bas också, den har väldigt bra tonkontroller som även går att bypassa helt....

Fast har man monitorer med riktigt fett fullrange ljud kanske man tappar bort sig helt om byter till basfattiga lurar? Jag kör ganska mycket med lurar ändå av hänsyn till damen som sitter i rummet intill och glor på Farmen.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder ett par DT880 som drivs av Benchmark DAC-1 och ljudet är enligt subjektiv åsikt rätt så fantastiskt. Lurarna är mycket transientsnabba och detaljerade vilket ger en väldigt clean och öppen ljudbild. De är också en smula ljusa i diskanten kan tyckas, vilket inte går bra ihop med sämre lurstärkare. Jag har drivit dem både med den inbyggda förstärkaren i E-MU 1616PCI och med TC Electronic BMC-2 och de har i båda fallen framstått som smått gryniga och lite tröttsamma att lyssna på (givetvis många positiva egenskaper också). Detta försvann helt med DAC-1:an vilket tyder på att det var själva källorna som var gryniga och jobbiga att lyssna på. De är fortfarande lite lyfta i toppen men det påverkar inte upplevelsen negativt. Passar utmärkt för mikroskopisk justering av de minsta detaljerna i mixen.

Om man är ute efter flytande silkesmjuk, djup, mörk och/eller mystisk lyssning är detta fel lur. Här får man öppet, tydligt och avslöjande ljud åt det ljusare hållet. Vissa tycker att de är lite tunna i basen vilket kan tänkas stämma - tills man hör dem drivna av något i den klass de förtjänar. Ljudet är engagerande/framåt men kan även vara avslappnat om musiken man lyssnar på är det. De slätar inte över något.

Jag kan dock inte jämföra dessa med varken HD650 eller K701. Har endast hört HD650 en gång, drivna av Harmony designs lurstärk och det var i 20-30 sekunder, så..

DT880 har en stor nackdel, dom är EXTREMT kräsna när det gäller stärkare.............................

Jag kan hålla med om att de är hyfsat kräsna, men de låter definitivt bra drivet av det mesta, utom bottenskrapet - d.v.s. de stärkare som ej kan leverera tillräckligt med ström etc. Givetvis tar de rejäla kliv uppåt med bättre källa/drivning, men det gör nog de flesta bättre lurar.

Största risken med dessa, som jag ser det, är att de med lite sämre drivning/omvandling kan låta åt det kalla/hårda/oengagerande och omusikaliska hållet då de lockar fram det sämsta, speciellt i diskantregistret, hos den drivning/omvandling som används. Detta eftersom de är så pass detaljrika i toppen.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder ett par DT880 som drivs av Benchmark DAC-1 och ljudet är enligt subjektiv åsikt rätt så fantastiskt. Lurarna är mycket transientsnabba och detaljerade vilket ger en väldigt clean och öppen ljudbild. De är också en smula ljusa i diskanten kan tyckas, vilket inte går bra ihop med sämre lurstärkare. Jag har drivit dem både med den inbyggda förstärkaren i E-MU 1616PCI och med TC Electronic BMC-2 och de har i båda fallen framstått som smått gryniga och lite tröttsamma att lyssna på (givetvis många positiva egenskaper också). Detta försvann helt med DAC-1:an vilket tyder på att det var själva källorna som var gryniga och jobbiga att lyssna på. De är fortfarande lite lyfta i toppen men det påverkar inte upplevelsen negativt. Passar utmärkt för mikroskopisk justering av de minsta detaljerna i mixen.

Om man är ute efter flytande silkesmjuk, djup, mörk och/eller mystisk lyssning är detta fel lur. Här får man öppet, tydligt och avslöjande ljud åt det ljusare hållet. Vissa tycker att de är lite tunna i basen vilket kan tänkas stämma - tills man hör dem drivna av något i den klass de förtjänar. Ljudet är engagerande/framåt men kan även vara avslappnat om musiken man lyssnar på är det. De slätar inte över något.

Jag kan dock inte jämföra dessa med varken HD650 eller K701. Har endast hört HD650 en gång, drivna av Harmony designs lurstärk och det var i 20-30 sekunder, så..

Vad är det för ohm-tal på dem? Kanske den nyinköpta Aragon HA1 kan driva dem? Har fått den rekomenderad av Hegobald, han har en sån, den är inte på topp som nåt annat dyrt han har, men väldigt bra ändå. Googlar man på DT 880 så skriver många att den är den bästa luren av alla. Claes här i forumet tyckte den luren lät "fan så mycket bättre än DT 990", och de lurarna gillar jag ganska bra ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för ohm-tal på dem? Kanske den nyinköpta Aragon HA1 kan driva dem? Har fått den rekomenderad av Hegobald, han har en sån, den är inte på topp som nåt annat dyrt han har, men väldigt bra ändå. Googlar man på DT 880 så skriver många att den är den bästa luren av alla. Claes här i forumet tyckte den luren lät "fan så mycket bättre än DT 990", och de lurarna gillar jag ganska bra ändå.

De finns i olika varianter. 32 Ohm tror jag finns, för användning med portabla spelare och liknande, men den vanligaste är helt klart 250 Ohm-varianten. Dessa har jag. Sedan finns en 600 Ohm-variant som enligt sägen skal låta ännu bättre - med rätt drivning.

Högre ohm innebär en enklare last för lurförstärkaren att driva eftersom det krävs MINDRE ström. Det kan dock bli svårt att få ut någon volym med exempelvis mp3-spelare, så det gäller att ha en förstärkare som åtminstone har resurser så man slipper vrida upp hela vägen.

Link to comment
Dela på andra sajter

De finns i olika varianter. 32 Ohm tror jag finns, för användning med portabla spelare och liknande, men den vanligaste är helt klart 250 Ohm-varianten. Dessa har jag. Sedan finns en 600 Ohm-variant som enligt sägen skal låta ännu bättre - med rätt drivning.

Högre ohm innebär en enklare last för lurförstärkaren att driva eftersom det krävs MINDRE ström. Det kan dock bli svårt att få ut någon volym med exempelvis mp3-spelare, så det gäller att ha en förstärkare som åtminstone har resurser så man slipper vrida upp hela vägen.

Kanske ska satsa på en 250 ohms DT 880, den funkar i alla utagen jag har, dessutom kan jag köpa av Claes, han skulle ha en drive snart för att fira 15 års jubileum...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jess (oregistrerad)

Hej!

Jag har lyssnat på dina alster du lagt upp på Soundcloud. Av mina erfarenheter och utifrån hur dina mixar låter

så kan jag bara konstatera att nya hörlurar inte kommer att lösa problemen.

Visst kanske du upplever en viss skillnad genom olika lurar. Men ditt största problem är att du inte lärt dig grunderna

i ljudteknik. Dina mixar låter väldigt röriga och osammanhängande. Det du behöver är kunskap om vilken plats respektive

spår ska få i en mix. Både frekvensmässigt och dynamiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag har lyssnat på dina alster du lagt upp på Soundcloud. Av mina erfarenheter och utifrån hur dina mixar låter

så kan jag bara konstatera att nya hörlurar inte kommer att lösa problemen.

Visst kanske du upplever en viss skillnad genom olika lurar. Men ditt största problem är att du inte lärt dig grunderna

i ljudteknik. Dina mixar låter väldigt röriga och osammanhängande. Det du behöver är kunskap om vilken plats respektive

spår ska få i en mix. Både frekvensmässigt och dynamiskt.

Hej Fredrik. Det var ett tag sen sist. I många år har jag väntat på att höra nåt du spelat in, med tanken att jag då skulle förstå hur man gör nåt i världsklass. Men än har jag inte hört ens en halv låt.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

En annan lur som brukar nämnas i klass med ovanstående är Sony MDR-750x (finns flera olika modeller, 7506, 7509 osv). Verkar vara en hel del som gillar dom, fast det kan va att dom varit med ett tag också. Har inte hört dom själv dock.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du gillar mycket bas så är inte akg 701 att rekommendera i alla fall. De är väldigt neutrala i sin återgivning.

mvh Jon

...vilket är något man bör eftersträva, vill jag tillägga. MEN som så mycket annat så är det en smaksak, och framförallt en vanesak. Byt inte bort det ljud man en gång lärt sig. Det tar lång tid att lära sig nya element 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Danne Z fick i en annan tråd fram detta om hörlursuttaget i förstärkaren:

Citat: "Jag såg i en annan tråd du startat att du använder en Yamaha A-S500

som head-amp. Jag laddade ner manualen till den och ser att utimpedansen för

hörlurssteget är rate:ad till 470 ohm" Slut Citat

Vad betyder det? 470 ohm, men inte lägre? När jag pluggar i mina 250 ohms DT 990 låter de inte annorlunda där än i Aragon HA1 som ska tåla 8 ohm eller vad det nu var. AKG 702 är på 62 ohm vill jag minnas och det kanske är i lägsta laget. Att köpa en tiotusenkronors lurförstärkare är otänkbart till en hobbystudio....

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

DU borde kolla in Beyerdynamics nya lurar Custom one..dom verkar minst sagt högst intressanta... Det återstår och ser om dom kan prestera samma kvalite som .t.ex DT880 PRO när man har ställt in i det analytiska läget... ja man kan ställa in 4 olika ljudlägen..

Dom ska vara extremt lättdrivna.. 16ohm

http://www.head-fi.o...-one-pro-review

beyer-Custom-One-Pro.jpg

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

DU borde kolla in Beyerdynamics nya lurar Custom one..dom verkar minst sagt högst intressanta... Det återstår och ser om dom kan prestera samma kvalite som .t.ex DT880 PRO när man har ställt in i det analytiska läget... ja man kan ställa in 4 olika ljudlägen..

Dom ska vara extremt lättdrivna.. 16ohm

http://www.head-fi.o...-one-pro-review

Det är väldigt olika hur man uppfattar ljud, så läs gärna mitt lilla omdöme om dem här, som en liten motvikt... 😉 : //forum.studio.se/index.php/topic/95952-beyerdynamic-dt-990-pro-diskussionstrad/page__st__60#entry1410115 .

Link to comment
Dela på andra sajter

DU borde kolla in Beyerdynamics nya lurar Custom one..dom verkar minst sagt högst intressanta... Det återstår och ser om dom kan prestera samma kvalite som .t.ex DT880 PRO när man har ställt in i det analytiska läget... ja man kan ställa in 4 olika ljudlägen..

Dom ska vara extremt lättdrivna.. 16ohm

http://www.head-fi.o...-one-pro-review

beyer-Custom-One-Pro.jpg

Att kunna få olika sound ur samma lur låter verkligen smart.

Själv har jag hittat en del kommentarer att HD600 är en bättre lur för mastring än HD650 som har lite hypad bas o mörkare sound.

http://www.crystalsoundmastering.co.uk/sennheiser-hd-600-headphones-page10.htm

Det enda vettiga för mig vore att kunna lyssna på några av de här och välja sen man jämfört en skaplig stund. Men de flesta musikaffärer har ju knappast ens ett par av de här hemma. Shit fuck.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väldigt olika hur man uppfattar ljud, så läs gärna mitt lilla omdöme om dem här, som en liten motvikt... 😉 : http://forum.studio....60#entry1410115 .

ah okej, jo åsikterna går ju som vanligt isär.. Men det är det att jag tycker inte att Beyerdynamic direkt brukar hype:a sina lurar direkt...men

just dessa tycker jag verkar väligt lovande iallafall..

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag föredrar HD600 framför HD650. Men båda är bra lurar.

Valde efter lång vånda att köpa AKG K601 som låter mycket lik K701. Tyckte inte K701 var värt det högre priset när jag köpte.

Mycket nöjd, men jagar man bas så är K601/701 inte de hetaste objekten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker inte HD650 är så basiga, tror nog ATH-M50 har bra mycket mer stuns i botten än HD650.

Kan du säga vad du tycker som skiljer HD600 o HD650? Har den senare lite mer bas o lite mindre topp?

Och gärna om du kan jämföra AKG K601 med HD600. Då kan jag ha lite grann att gå på om jag tycker det är tex för lite cymbaler i HD600.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...