Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Eller är det mera en "radiomick" ? Tror ni den låter bra, typ som 49an ?

Annons
Postat

Den är bra, men inte som en 49... Jag har bytt upp mig från 102 till 49.

Det brukar skrivas att 49an är väldigt okänslig mot proximityeffekten och det stämmer absolut. Den brukar låta bäst helt utan eq på min rossliga sång i alla fall. Köp 49an som är t salu nu är mitt råd. Har du en bra kompressor oxå kan det inte bli mkt bättre sen.

Postat

Okej men den är till för sång eller ? Är det klart och fint ljud tro ? Finns det några nackdelar med den ? Skulle jag bli nöjd om jag köpte en sådan eller ska jag spara och köpa en annan, såfall vilken ?

Postat

Man vet inte förrän man testat. Och inte förrän man testat ganska länge heller, de första intrycken kan ju ändras lite med tiden. Jag har ganska basig skrovel röst och TLM102 har visst lite extra lowmid o det är inte optimalt då, då är frekvenskurvan på 49an bättre för mig. Har du en ljus röst kanske den är bättre? Även om det finns dyrare o bättre mickar är det nog inte mycket som är lika bra som TLM102 för de pengarna, hittar du en beg för bra pris är det nog inte mycket att fundera på. Jag har läst o skrivit som fn om 102, men jag har aldrig sett nåt alternativ som skulle vara ungf i samma klass som 102 för samma pengar.

Ska du ta i som fn när du sjunger, eller om du ska rappa, kan en sån här dynamisk mick vara bättre

http://www.vend.se/ad.php?152615

Särskilt om du inte har perfekt akustik. Vad ska du sjunga för nåt?

Postat

En nackdel med tlm 102 är att den är känslig för dunsar i golvet, om man härjar när man sjunger hörs det genom stativet. Det finns dyra bättre upphängningar att köpa till (Rycote) men om de hjälper helt vet jag inte, jag lärde mig att vara still med fötterna. En Röde NT2-A är helt okänslig för golvdunsar, bra mlck den med.

Postat

Du kommer nog inte gå fel med den micken, men vilken mick som passar till vad är ju högst subjektivt och till vilket sammanhang och ljud den ska fånga i fråga. I början spelar det väl inte så stor roll vad man använder utan man måste lära sig hur man ska göra för att det ska låta bra

Solstrålen (oregistrerad)
Postat

TLM-serien (Transformer-Less-Microphones) är inga seriösa Neumann-mickar av just den anledningen att man av kostnadsskäl uteslutit

transformatorn på utgången. Om budgeten inte når upp till exempelvis en U87 så är mitt råd att titta på andra tillverkare och därmed få mycket mer mikrofon för pengarna.

• 1 månad senare...
  • 11 månader senare...
Postat

Jag har testat micken i en musikaffär och jag blev knappast såld på micken. Har testat de flesta Neumann mickar och tycker att man måste komma upp ganska högt i prisklass för att bli nöjd.. Men allt efter sångröst förstås! Mitt råd är att satsa på Pelusos mickar istället, har även testat de flesta där. De är grymma!

Ett tips till är att söka på diverse mickar på Youtube, finns många testvideor av mickar där. Hittade flera videor av Neumann TLM 102 både med gitarr och sång. Här är en länk till sång:

Oktava 319 är en väldigt prisvärd mick oxå i en lägre prisklass. Finns video på youtube av den oxå. Finns att köpa på Thomann.

Testade och sökte runt på mickar i de flesta prisklasser innan jag bestämde mig för min Peluso 2247 LE, (som jag aldrig lämnar ifrån mig 🥰 )

så känner mig ganska uppdaterad på det området 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.