Jump to content
Annons

Kvalitet i Reason!


Reason_user

Recommended Posts

Tja Allihop!

Jag har hållit på med reason 2.5 ett tag nu försökt o få ljudet ut o låta så bra som möjligt utan att de ska dista digitalt osv. har kört på BV512 Vocoder ett tag nu ladda hem ett sånt där pre-set från reasons hemsida Low, Mid, Hi den ska få ljudet o inte dista så lätt och pusha ljudet men är det verkligen det man ska använda?

Vad är den bästa Pre-Set man kan ha för o få det o låta så rent o naturligt som möjligt?

Hur kör ni? 🙂😄

Redigerat av Reason_user
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

I version 2.5 saknas ju masteringsmöjligheter och när du exporterar ditt projekt till wav eller aif så ligger din låt hela 6 dB under den verkliga nollan.

Detta löser du genom att lägga masteringseffekter utanför reason i lämpliga program.

Jobba enbart med mixen i v 2.5 och strunta i att maxa, helt enkelt.

Annars kan man väl säga att det är lite klurigt att få Reason att låta riktigt bra, räkna med att det tar ett tag att hitta rätt.

Jag använder en hel del tapedist från Scream-modulen och stämmer gärna ur enheterna något, för att slippa den digitala exaktheten.

-Variera också kvantiseringen, kör inte med samma inställning på alla spår.

-Dubbla upp syntarna, två nästan identiska Subtractorpatchar som spelar samma sak, lätt utpanorerade, ger bättre resultat.

Ett annat trick är att blanda in lite brus i sina digitala låtar.

Skaffa gratispluggen Vinyl från Izotope, den är mycket användbar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån mer?

lät som om du ignorerade Dumd dan där...ajaj ajaj...allt han skrev är faktiskt riktigt sant. Fast jag har inte använt mig så mkt av att dubblera ljud. har inte behövt än. Annars är det som han säger. Man ska få bort perfektheten. Den stör rätt mkt i många fall ska du se.

Annars får du väl sitta och analysera låtar som faktiskt låter bra. Gillar du EDM så är ett bra tipps att lägga in din låt i en mix med "riktiga" låtar. Då när din låt komme så hör du ifall den håller måttet med de andra låtarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

-Dubbla upp syntarna, två nästan identiska Subtractorpatchar som spelar samma sak, lätt utpanorerade, ger bättre resultat.

Haha.. jaså? 😉 Det där är väl ändå en smaksak. 🙂

Gör som Dumb Dan säger!! Då kommer det låta bra. Faktiskt 🙂 Men som med allt annat här i livet så gäller det att träna, träna, träna och träna. Om du sitter tillräckligt mycket och pillar så kommer du bli bättre och bättre, vare sig du vill eller inte.. 😆 Promise

//smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

-Dubbla upp syntarna, två nästan identiska Subtractorpatchar som spelar samma sak, lätt utpanorerade, ger bättre resultat.

Haha.. jaså? 😉 Det där är väl ändå en smaksak. 🙂

Givetvis.

I princip allt som har med ljud att göra är ju det. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

I version 2.5 saknas ju masteringsmöjligheter och när du exporterar ditt projekt till wav eller aif så ligger din låt hela 6 dB under den verkliga nollan.

Detta löser du genom att lägga masteringseffekter utanför reason i lämpliga program.

Jobba enbart med mixen i v 2.5 och strunta i att maxa, helt enkelt.

Amen.

Link to comment
Dela på andra sajter

I princip allt som har med ljud att göra är ju det.

Sanning, sanning broder. 😛

Fast jag skulle vilja sträcka mig lite längre och säga: Allt som har med allt att göra är i princip en smaksak.. :rolleyes:

//smuler

Link to comment
Dela på andra sajter

I princip allt som har med ljud att göra är ju det.

Sanning, sanning broder. 😆

Fast jag skulle vilja sträcka mig lite längre och säga: Allt som har med allt att göra är i princip en smaksak.. 😛

//smuler

Ja!!

Alla gillar ju inte kiss å bajs skämten när man har kommit upp lite längre i åldrarna.

Älskar bara låten "Britt-Erik - Äta farfars bajs"... Men jag tror nog inte min syn gillas av många...Särksillt inte med productionen som den har 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...