Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Sitter och gör en backup av studiodatorn just nu(tragiskt nog har jag aldrig gjort det förrut), med hjälp av TimeMachine. 1.7TB data som skall backupas till en extern disk, och jag tänkte kolla några saker.

Hur fungerar denna backup? Kommer jag ha tillgång till utvalda delar på den externa disken? hur kommer det se ut där?

I studiodatorn sitter fyra interna hårddiskar. Kommer jag kunna se dessa fyra på något logiskt sätt på backup-hårddisken?

För delvis är det ju självklart så att backupen är tänkt att fungera som någon form av återställningsdisk om det skiter sig i studion. (och det har jag förstått skall fungera).

Men delvis vill jag ju även ha tillgång till att manuellt hämta data(typ, samplingsbibliotek, valfria projekt osv osv) från disken för att kunna kopiera över till en laptop/imac i framtiden.

Kommer man kunna använda backupen på båda sätten? eller?

Annons
Postat

Det enklaste sättet att använda Time Machine (imho) är bläddra till mappen (eller disken) du vill jobba med i ett finderfönster. Klicka sedan på Time Machine-ikonen längst upp till vänster och välj Gå in i Time Machine.

Skrivbordet byter nu bakgrund och du får upp flera versioner av samma mapp i djupled (som en oändlig spegelbild ungefär). Med hjälp av pilar kan du bläddra framåt och bakåt och se hur mappen sett ut vid olika tidpunkter för backup. Nr du hittat det du söker kan du välja att återskapa mappen /filen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.