Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har en acer aspire v3-571 laptop med windows 7 och ett edirol ua 25 usb ljudkort, jag har cubase 5 och massa wavespluggar. Problemet är att datorn är jätteseg när jag ska spara, det kan ta nån minut och ibland så blir datorn helt kass och det står att cubase svarar inte. och ibland när jag spelar in nåt så hjälper det inte att trycka på stoppknappen utan då fortsätter den bara ändå. Och detta blir ju värst när jag använder massa pluggar såklart! Tar även en evighet att starta upp cubase.

Frågan är, skulle det hjälpa att slänga i en ssd hårddisk eller är det processorn eller kanske ramminnet som är problemet?

Annons
Postat

Och jag kan ju tilllägga att den var inte så seg innan jag instalerade alla pluggar så det är väll dom som är orsaken antagligen

Om det blir segare ju fler pluggar du använder, så är det snarare processorn som inte orkar riktigt, så varken RAM eller SSD kommer att göra så stor nytta, även om det kanske gör lite grand i vissa lägen...

Ok så det är processorn som är boven altså
Postat (redigerat)

Ok - vet inte riktigt var jag ska börja, men nå'nstans. Har själv haft ett edirol ua25 tidigare faktiskt (bra litet kort).

SSD hjälper förvisso upp starttider som satan, men i ditt fall skulle jag börja med att kolla det uppenbara. Har du rensat hårddisken på alla gammal skit? När defragmenterade du den senast? Acer är kända för att ha en massa "bloatware" som du kan plocka bort. Därefter så gäller det vanliga -

prioritera bakgrundstjänster i stället för program i systemmenyn. Stäng av startupprogram i msconfig. Plocka bort visuellt lull-lull. Se till att du har tillräckligt med ram. Sedan är det ju en bärbar, och följaktligen då EN hårddisk. Egenltigen bör du ha ett par, tre. En som kör program, en annan för audio, en annan för eventuella ljudbibliotek etc. Har du fler specifikationer på din burk som du kan delge?

edit: och processorn, som Dr C nämnde ovan, är ju av yttersta vikt för att uppnå förnämlig prestanda. En del pluggar kan vara värre än andra också vad gäller startupptider. Tror att Altiverb har varit lite knepiga där t ex.

Redigerat av JohnRick
Postat

Tack för tipsen, har rensat en hel del nu men en grej fattar jag inte

prioritera bakgrundstjänster i stället för program i systemmenyn, vad menas me detta

Postat

Vet inte hur det är med Cubase men med protools i win7 måste man ge programmet Administrativa rättigheter annars kan det ta onödigt lång tid att starta upp

Postat

vart prioriterar man bakgrundstjänster någonstans?

detta var nyheter för mig. bättre sent en aldrig

Beror lite på OS, men nå't i stil med kontrollpanelen->system och underhåll->system->avancerade systeminställningar(i vänsterflik)->prestanda->inställningar->fliken avancerat. Välj bakgrundstjänster i stället för program.

Postat

Beror lite på OS, men nå't i stil med kontrollpanelen->system och underhåll->system->avancerade systeminställningar(i vänsterflik)->prestanda->inställningar->fliken avancerat. Välj bakgrundstjänster i stället för program.

os är win7 glömde jag visst..

mitt os var satt på program, hoppas nu på att detta var orsaken till latency problem jag haft till & från de senaste 2 åren

tack för att ni belyste detta & ledde mig rätt rockstone, claes & johnrick

🙂

Postat

Detta är visseligern för just Pro Tools men det är också en bra tutorial om vad man behöver stänga i win 7 för att optimera datorn i sig. Det vill säga frigöra systemresurser.

http://avid.force.com/pkb/articles/en_US/Troubleshooting/en349411#adjust_processor

Kolla in den för det är verkligen bra. En kompis till mig jobbar mycket med 3d program och har testat och twekat lite efter denna och hans dator blir mycket snabbare med en gång.

//Pelle

Postat

Om datorn är jätteseg när du ska spara så är det sannolikt så att hårddisken är lite trött. Då kommer en SSD med största sannolikhet hjälpa med prestandan.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.