Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hallå där!

Har fått upp ögonen för gitarr justering och försöker lära mig så mycket som möjligt. Man ska kunna sitt instrument 🙂

Jag har nyligen införskaffat mig en Gibson Les Paul Studio 50's tribute WE TM från Thomann.

Har slängt på ett par Power Slinky strängar och försöker få till en schyst justering. (11-14-18-28-38-48)

Jag tycks ha lite små problem med att få till skorret på låga E och A m.m, skorrar från 2a band fram till 12:e nått sånär.

Jag har cirka 2,2 mm höjd på låga E mätt från sträng till frets på 12:e och 2mm på höga E. Rätt standard lixom?

Nu till truss rod:en, Hur är det tänkt att den ska böja? Gitarren kom med nästan helt rak hals, jag lättade en aning (kvarts varv), så jag nu har en relief på cirka ett visitkort om jag håller nere första band och 14:e och mäter runt 7:e bandet. (låga E).

Skruvar jag lite lätt till (kvarts varv) ser jag att skruven "lossnar" från fästet, väldigt lite marginal men man ser det. Och det går inte få mer höjd än ett visitkort alls.

Hur är tanken att den ska justeras, är höjden av ett visitkort max böj/relief? Går det inte få mer? Eller är tanken att strängarna ska sträcka ut halsen så halsen böjer sig till muttern igen med tiden? Om ni förstår vad jag menar 🙂

Eller ska jag nöja mig med höjden av ett visitkort och egentligen borde ha skorrfritt redan nu, men att något annat kan vara fel? Jag anser mig slå an medelhårt +, AC/DC, Stones stuket.

Hjälp mig gärna bolla lite tankar och tips! Tack ska ni ha!

Mvh/

Martin

Annons
Postat

Det finns ju en monstertråd om setups på gitarrforum.com: http://www.gitarrforum.com/topic/5169-setups-aa-allmaent-i-den-riktningen/

Att det skorrar på så många band tycker jag vittnar om att dragstången är feljusterad. Kan också vara så att det är ojämna band (inte helt omöjligt då det rör sig om en relativt billig Gibson, vilket egentligen inte borde vara okej i och med märket.) För den musiken du spelar så skulle jag nog acceptera lite högre stränghöjd. Låg stränghöjd stryper tonen och gitarren får inte andas som den behöver i gammaldags rock. För hög stränghöjd gör dock att man bendar när man trycker ner strängen vilket kan ge hiskeliga intonationsproblem.

Så som jag ser det så ska man justera dragstången så att gitarren inte skorrar på de lägre banden, sedan ställa höjden i stallet så att det inte skorrar på de högre banden. Ta dock det jag säger med en nypa salt - jag är verkligen ingen expert på området.

Tänk på att det skorr som hörs rent akustiskt nödvändigtvis inte behöver höras genom en förstärkare.

Lycka till och håll oss uppdaterade angående hur justeringen går 🙂

Postat

Tack för svar! 🙂

Okej, men det mest intressanta är om det ska gå att få mer relief i halsen? Får ju bara max en visitkorts höjd, borde gå få mer. Justerar man mer säras lixom muttern från "rodden", någon som har erfarenhet av detta? Och vid detta är det fortfarande visitkorts höjd på låga E när man håller nere 1 och 14:e banden och mäter vid 7:e

Kan vara ojämna band som orsakar rassel, kanske kan ta något garanterat rakt och lägga på banden som täcker 3-4 st så ser man ju?

Borde väl inte vara ojämna band vilken Gibson man än köper ny?

Tanken slog mig att kanske läma in den på justering så får man förhoppningsvis facit i handen när man får tillbaka den och ser hur de ställt in allt. Men jag tycker det inte borde vara några problem och få till den själv egentligen.

kjelle57 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Tycker att du ska nöja dig med relief på "ett visitkort". Det behöver inte vara mer än att du kan höra ett "ping" när du tappar på strängen vid ca 7:e band med capo på första och nedtryckt vid 14:e.

Med den reliefen bör du få till bra stränghöjd med stallet, om gitarren är OK. Dina mått i början av tråden skulle jag själv höja något, om man vill ha skorrfritt. Det är olika tycke och smak, vill man ha superlåga strängar, kanske man kan leva med lite skorr. Testa att höja stallet till det slutar skorra, och du kan benda utan att tonen chokar ut på dom högre banden.

Om det fortfarande skorrar vid de riktigt låga banden, låter det som om sadeln är låg för bassträngarna.

Redigerat av kjelle57
Postat

Tack så mycket för svar! Det är precis ett ping jag får just nu med reliefen jag har. Ska pröva höja stränghöjden en aning och testa.

Men även om det ska räcka med den reliefen blir jag ändå nyfiken på om det inte ska gå att få mer böj om så önskas? Någon som vet? Eller kör med en Les Paul vars relief är större?

BurninSven (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Dragstången kanske är dimensionerad för ett större strängtryck än vad dina strängar ger eller sitter lite fast. Oavsett så ska det inte vara så mycket frigång mellan band och sträng och man tycker att ett visitkort borde räcka. Kanske det kan vara ide att kolla rakheten på band slipningen.

Lättast då är nog att stämma guran lite lite lågt och sen spänna dragstången och mäta med en riktigt rak stålskala till halsen blir rak. Förhoppninsvis så blir stämningen då rätt (i och med att du spänner halsen) vilket är viktigt. Spelbarhet och funktion mäts i "skarpt" läge med rätt strängtryck för att det ska bli bäst. Då borde man kunna se och avgöra var felet ligger.

Samtidigt är det nog så att guran är justerad efter en specifik dimension strängar från fabrik och ändrar man det så blir det till att justera på allt kanske. Tex så är det viktigt att kolla hur strängarna sitter i sadeln så dom inte nyper eller inte bottnar (om dom är för tjocka för skåran) och så att brytningspunkten verkligen blir rätt vid sadeln.

Redigerat av BurninSven
kjelle57 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Tack så mycket för svar! Det är precis ett ping jag får just nu med reliefen jag har. Ska pröva höja stränghöjden en aning och testa.

Men även om det ska räcka med den reliefen blir jag ändå nyfiken på om det inte ska gå att få mer böj om så önskas? Någon som vet? Eller kör med en Les Paul vars relief är större?

Större relief ger inte fritt från skorr. Reliefen behövs för att strängarnas vibration är större på mitten än vid ändarna, och hjälper inte vid för låg stränghöjd högt eller lågt på halsen. Att släppa mer på halsen brukar leda till dåligt spelbarhet högt upp.

Att du nu inte kan slacka mer på halsen är kanske inte helt optimalt, men inget du behöver åtgärda i första hand. Grundtipset är att du lugnt kan höja stallet till åtminstone 3mm stränghöjd där du mätte.

Får du inte till det med stallhöjning, är det antingen fel på gitarren, eller att du kanske inte har tillräcklig erfarenhet med gitarr set up. Inget att skämmas för i så fall. Thomann har ju rätt generös returrätt, och garantipolicy. Vill du inte ta det besväret, spendera ca 600kr hos närmaste gitarrmek och få en bra utgångsinställning. Dom kommer att kunna se direkt om gitarren är OK, om du anlitar någon kompetent snubbe.

Kolla runt på YT, finns väldigt många videos på gitarr set up.

Redigerat av kjelle57
Postat

Tack för svar! Har ökat stränghöjden en aning och det fungerar bättre. Får nöja mig med en aning skorr, hörs inte genom stärkaren ändå.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.