Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Det rummet som jag har mikrofonerna och datorn i är ca 4 meter på långsidorna och ca 2.5 meter på kortsidorna. Tre gipsväggar och en betongvägg. Jag pluggar ljudteknik och har fått i uppgift att teoretiskt akustikbehandla mitt rum. Spelar även in en del hemma annars också.

I det ena hörnet är min garderob och i det andra hörnet är mitt fönster.

Så mina frågor är:

• Kan man placera basfällor i två av hörnen, eller "måste" det vara symmetriskt, dvs. finnas i alla fyra hörnen?
  • Hur många absorbenter behöver man egentligen, i ett så litet rum? Det finns ju verkligen plats för att sätta upp 5-6 stycken, men skulle det ens vara nödvändigt eller ens bra?
  • Diffusor behövs väl knappast i ett så litet rum?

Här är en bild på ena sidan av rummet:

http://www.bilddump.....138.34.195.jpg

Alla väggarna är lika tomma förutom ena kortväggen där en byrå finns.

Jag tänker att 2-3 absorbenter skulle kunna vara bra för att motverka efterklang och fladdereko.

Annons
Postat

Det finns många bra inlägg som passar dina frågor. Även på kontrollrummets wiki.

Hur är det tänkt att använda rummet? Du säger teoretiskt behandla rummet. Är det tänkt för mixning, inspelning, både och?

(bildlänken funkar inte). Vi kan kanske peka dig åt något intressant håll även om du får gör läxan själv. 😉.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.