Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Om jag väljer det högsta möjliga ljudkvaliten i FL Studio så knastrar det och sprakar när jag tex ska göra beats, varför ? Går det inte att köra på tex 24 bit 192KHz ?

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat

På 192khz så tar det mer än 4 ggr så mycket processorkraft aom när man kör 44.1 khz.

Har du dessutom ställt in kort buffer på ljudkortet ökar belastningen ännu mer på cpun.

Postat

På 192khz så tar det mer än 4 ggr så mycket processorkraft aom när man kör 44.1 khz.

Har du dessutom ställt in kort buffer på ljudkortet ökar belastningen ännu mer på cpun.

Okej Vad är lagom och köra på ? Typ bäst kvalite för prestanda ?

Postat (redigerat)

Okej Vad är lagom och köra på ? Typ bäst kvalite för prestanda ?

24 bit, 48khz är väl att rekommendera som lägsta inställning. Då har du gott om "kvalité" samt god processorkraft (beroende på processor(er)).

Det hela hänger också på hur många pluggar, och vilka pluggar du kör. Är det några få processor-krävande pluggar så kanske processorn inte orkar så långt, men flera mindre krävande pluggar kan gå fint.

Det beror också på hur många kanaler du kör, och antal pluggar per kanal.

Prova dig fram. Kan du köra högre khz än 48 utan problem så är det ingen nackdel.

Ställ också in buffrar etc. lite högre om det skulle krångla, så kanske det löser sig ändå 🙂

[Edit: tillägg]

Sen, om du kör pluggar som är synthar, trummaskiner etc. så är det kanske bra att ta reda på vilken kvalité dessa är i grund och botten. Jag tänker att om du nu ska göra beats, och ljuden levereras i 24bit 48khz, så är det inte nödvändigt i just det projektet att köra på mer än just 24bit 48khz. Kan syntharna/pluggarna leverera ljuden i 24bit 192khz så är det så klart trevligt om man kan spela in med den kvalitén också.

Är det däremot så att du tänkt spela in analoga källor i samma projekt så ska du ändå gå på högre bit/khz. Ja, typ så.....

Hoppas jag förklarade bra 🙂

Redigerat av DMM
Postat

Kan tillägga att 192kHz är totalt meningslöst i audiosammanhang, så det är inget att längta livet av sig för... 😉

http://lavryengineering.com/pdfs/lavry-sampling-theory.pdf

http://www.lavryengineering.com/pdfs/lavry-white-paper-the_optimal_sample_rate_for_quality_audio.pdf

  • Gilla 2
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Vanligast är att köra 44.1khz och 24 bitar.

Du alltid kan rendera ut med högre sample rate när låten är klar.

Men kör man samplingar på 44.1 redan från start så spelar det ingen roll med högre sample rate i slutprojektet.

Redigerat av drloop
Postat

Alltså menar ni det slutgiltiga resultatet när det är färgigt så väljer ni 44.1/24-bit ? Har för mej att CD kvalite är 44.1/16-bit.

Postat

Alltså menar ni det slutgiltiga resultatet när det är färgigt så väljer ni 44.1/24-bit ? Har för mej att CD kvalite är 44.1/16-bit.

Ja - man behåller 24-bits upplösning tills det är färdigt, för att sedan konvertera den färdiga mixen till 16-bit om det ska in på CD.

Postat

Ja - man behåller 24-bits upplösning tills det är färdigt, för att sedan konvertera den färdiga mixen till 16-bit om det ska in på CD.

Om det ska ut på nätet då är mp3 bäst va ? Vilken upplösning konventerar ni mp3 med då ? Den bästa möjliga eller ?

Postat (redigerat)

MP3 kör jag med Lame encoder 320kbps, men det beror på. 256kpbs är också ok, men under det kan det börja låta sämre, beroende på hur bra lyssning man har och hur kinkig man är...

Redigerat av Claes
  • Gilla 1

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.